Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiering byggnader Stockholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Identifiering byggnader Stockholm

    Hej!
    En jag känner har denna på väggen och vi började diskutera var motivet är ifrån samt vilka hus det är , samtliga kanske inte är kvar men det vore kul att veta.
    Hus 1 skall vara en fabrik där man tillverkade rep.

    Tackar på förhand!!
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Första bilden är sannolikt Skeppsholmen ungefär från den kulle där nu Moderna museet ligger (mot ung öster) mot Djurgården till höger (slupskjulen) och nuvarande Strandvägen och Östermalm till vänster.
    Andra bilden kan också vara från Skeppsholmen - från samma kulle som ovan - mot Gla stan (mot ung väster) och Skeppsbron till höger och Södermalm med Katarina kyrka till vänster. Stora huset till höger i bilden (märkt 5), borde vara Amiralitetet, men byggnaden på bilden saknar Amiralitetets utsmyckning med bl a torn och annat.
    Last edited by HgF; 2017-04-05, 00:38.

    Comment


    • #3
      Byggnaderna: Nr 4 på första bilden, kan vara nuvarande Råseglarhuset. Där finns nu segelmakeri, repmakeri och en båtprylsantikhandel. Den lilla kranen som syns på kajen, står där fortfarande - fast en replik, eftersom originalet eldades upp för en del år sedan.
      Övriga byggnader hitom Råseglarhuset finns också kvar - men jag vet inte vad de heter. Trots att avsikten med Skeppsholmen är att ön ska vara ägnad till marinen och sjöfart - fanns (finns) ett (om jag minns rätt) kurdiskt (eller liknande) bibliotek inrymt i hus nr 3.
      Last edited by HgF; 2017-04-05, 00:39.

      Comment


      • #4
        Intessant, dock så glömde jag skriva att bilden var delad, tack vare er så vet jag nu några av husen.
        skickar bild på hela motivet.
        Bifogade filer

        Comment

        Working...
        X