Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1700 tals tennljusstake? Hjälp med stämpel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1700 tals tennljusstake? Hjälp med stämpel

    Hej, jag har lite svårt att identifiera stämpeln

    Det verkar vara ett "D" men innan bokstaven så kan man ana en otydlig stämpel

    Click image for larger version

Name:	IMG_2097.jpg
Views:	1
Size:	91,3 KB
ID:	679843

    Click image for larger version

Name:	IMG_2071.jpg
Views:	1
Size:	5,5 KB
ID:	679844

    Click image for larger version

Name:	IMG_2070.jpg
Views:	1
Size:	70,2 KB
ID:	679845

  • #2
    Den ser patinerad ut, någon typ av "shabby chic" antikvitet, ryser av bara tanken på det epitetet.
    Last edited by e_v_a; 2017-03-31, 22:21.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
      Den ser patinerad ut, någon typ av "shabby chic" antikvitet, ryser av bara tanken på det epitetet.
      Jag förstår vad du menar men det känns inte som en nyproduktion, ser du stämpeln till vänster om D:et? Föreställande en Sköld med en människofigur inuti

      Mvh

      Comment


      • #4
        "D" stämplat med kursiv versal ska stå för 1721

        Nu ska jag försöka mig på att leta reda på den andra stämpeln i nån bok

        Click image for larger version

Name:	IMG_2136.jpg
Views:	1
Size:	63,5 KB
ID:	565107
        Last edited by Carlj; 2017-04-01, 19:22.

        Comment


        • #5
          Ursäkta! Ibland får man dra i handbromsen - något lite - i alla fall. Detta har ingenting med 1721 att göra. Det ser ut som en kolonnljusstake som har fått kolonnen avkapad. Det som återstår av själva stilen lutar år klassicismen och då är vi farligt nära 1800-talet - i bästa fall.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
            Ursäkta! Ibland får man dra i handbromsen - något lite - i alla fall. Detta har ingenting med 1721 att göra. Det ser ut som en kolonnljusstake som har fått kolonnen avkapad. Det som återstår av själva stilen lutar år klassicismen och då är vi farligt nära 1800-talet - i bästa fall.


            Jag hade med den till brösarp idag, fick helt skilda bud på 1720-1790

            Antagligen är den avkapad upptill och har antagligen varit längre

            Men jag ska försöka identifiera stämpeln så får vi se

            Comment


            • #7
              perlestav har intet med 1700 tal at gøre.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                perlestav har intet med 1700 tal at gøre.


                Jag hör vad ni säger och ska inte hoppa till förhastade slutsatser, jag har beställt lite böcker för att kunna identifiera stämpeln till vänster om D:et

                Comment


                • #9
                  Start med perlestav

                  Comment


                  • #10
                    Då ska vi se, jag har forskat lite mer och tror att det är en ljusstake av Johan Gustaf Ryman

                    2 stämplar på undersidan, ett versalt fraktur "D" samt en mästarstämpel

                    Click image for larger version

Name:	stake3.jpg
Views:	1
Size:	5,5 KB
ID:	566016

                    Ryman var aktiv år 1761-1797, D:et bör då innebära 1762 alt. 1786?
                    Mästarstämpeln tolkar jag som Justitia i en sköld med bård, det är en blomma längst ner till höger.
                    Nedan har vi en bild från Bruzellis "tennbibel" på Rymans mästarstämpel

                    Click image for larger version

Name:	stakez.JPG
Views:	1
Size:	23,0 KB
ID:	566017

                    På Europeana.eu så finns det bilder från den Hallwylska samlingen och där finns det ett par ljusstakar av Ryman från 1784 som är väldigt intressanta

                    Click image for larger version

Name:	Skärmklipp.JPG
Views:	1
Size:	25,4 KB
ID:	566018

                    Lägg märke till att inringad del är identisk men min ljusstake

                    Click image for larger version

Name:	stakex.JPG
Views:	1
Size:	32,9 KB
ID:	566019

                    Så vad tror ni? stämmer mina slutsatser?

                    ps. Rymans lärling Carl Bröske som senare själv blev mästare har en mästarstämpel som är väldigt lik Rymans

                    Comment


                    • #11
                      Hej Carlj !

                      Är själv minst av allt någon "expert" på äldre tennföremål men tycker
                      ändå att Du visar upp en mängd övertygande sakskäl till att stakarna är
                      av Ryman och då även från tiden, såklart. Han kan ju knappast ha
                      tillverkat dom senare än under andra halvan av 1700-talet.
                      Tråkigt att Du inte får något som helst svar av de tre på tråden som
                      varit minst sagt skeptiska till Din attribuering.

                      Comment


                      • #12
                        Jag har inte svarat, läst tråden som hastigast och kan nog säga att jag först också var skeptisk, barock såg den inte alls ut att vara. Sedan tycker jag fotografier är väldigt svårt. Din senaste attribuering verkar kunna vara rimlig. Möjligen är det då snarare 1786. Men det borde då finnas fler stämplar - det är ju dock möjligt att det är utplånade. Tycker dock att det är jättdsvårt att avgöra rimligheten för det på ett foto.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Hej Carlj !

                          Är själv minst av allt någon "expert" på äldre tennföremål men tycker
                          ändå att Du visar upp en mängd övertygande sakskäl....
                          Tack, jag trodde mitt senaste svar skulle få lite mer uppmärksamhet än vad det fick, var är alla tennexperter?

                          det var ganska kul att forska och försöka ta reda på mer, jag känner mig ganska säker men det vore kul att få medhåll av någon mer kunnig

                          Jag har ett annat tennföremål med som jag ska försöka klura ut vart det kommer ifrån, jag skrev om det i denna tråden



                          Det kan vara så att föremålet i ovanstående länk är utländskt? det är ju ganska många städer som har en borg med 3st torn som vapen

                          Comment

                          Working...
                          X