Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är gamla "Anna" inte säljbara?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför är gamla "Anna" inte säljbara?

    Bakgrund: Konstaterar att de gamla objekten i Anna-serien före 1944 knappast är säljbara (i praktiken, en tia bryr man sig inte om att sälja något för), trots att de jämfört med många objekt borde vara det.

    Beror det helt enkelt på den nyare serien "Grön Anna" att de gamla "Anna" är iskalla? Eller finns det någon annan förklaring till att den stackars gamla "Anna" så till den milda grad har sänkts ned så att det är bättre att krossa dem och använda som gårdsgrus?

    /Bengt

  • #2
    Har några gamla tallrikar där det står "Anna" och "Anna Original". Är dessa inte värt något menar du? Eller fanns det Anna som inte var gröna i dekoren?

    Är det så så har jag ingen aning, trodde det var samma sak. Dom är ju väldigt lika?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Raketost Visa inlägg
      Har några gamla tallrikar där det står "Anna" och "Anna Original". Är dessa inte värt något menar du? Eller fanns det Anna som inte var gröna i dekoren?

      Är det så så har jag ingen aning, trodde det var samma sak. Dom är ju väldigt lika?
      Anna från Göteborgs porslinsfabrik (c.1898-1926) och därefter Rörstrand (1926-1943) är inga eftertraktade samlarobjekt idag. För de som samlade dem förr ansågs de nog retro. En servis man kom ihåg från föräldrahemmet. Intresset har även svalnat för "nya" Gröna Anna (1966-2002) de senaste åren, även om de inte är helt värdelösa. Har sett en och annat trettiotalist jaga dem på loppis. Hur mycket de säljs för på nätauktioner vet jag inte. Personligen är jag inte särskilt förtjust i de senare, trots att min kära mormor har dem.

      Om man talar om värde på sekelskiftsporslin så har det nog aldrig varit så lågt som nu. Men som ihärdig loppis- och secondhandbesökare så ser jag att de säljs snabbt, för 10-20 kr/st. Kanske 30-50 kr i synnerligen fin kondition. Säkert mer i storstäderna. Här talar jag om tallrikar. En soppterrin i mycket gott skick kan nog vara mera eftertraktad.

      Nu är det köparens marknad vad det gäller antikt svenskt porslin. Det motsatta när det gäller populär retro (50/60-tal).

      Gamla Anna fanns i flera färger. Tyvärr minns jag inte hur många.

      Ursprungligen postat av Bengt55
      "...så att det är bättre att krossa dem och använda som gårdsgrus?"
      Vad man gör med sina ägodelar är upp till var och en. Men jag hoppas att fler och fler undviker att slänga antikviteter på soptippen och i stället lämnar dem till secondhand.

      Comment

      Working...
      X