Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Turbinpluntor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Turbinpluntor

    En trevlig modell.
    Undrar just hur många modeller av modellen det finns.
    Bifogade filer

  • #2
    Turbinglas är ju ganska vanligt i dessa småpluntot och jag har sett en del del varianter, har förutom dessa en "trekantig" i formen men där mönstret löper från botten till toppen.Är inte helt säker på att den ingår i samma serie men den påminner mkt om dessa. De är roliga att ha flera som du visar här och trevligt när glas"korken" under metallhatten finns kvar. Fina flaskor Kecke.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Den här får väl också kallas "turbin".
      Tysk, utgår jag ifrån då korken har ett tyskt patentnummer från 1898.
      Korken saknar dock "tätningsskruven" som skall sitta på toppen och pressa läderpackningen inuti korken ner mot flaskmynningen.
      Ganska smart och lite överarbetat, tyskt?
      Bifogade filer
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Ja, det var en ovanlig och lustig flaska.
        Är korken av mässing?

        Comment


        • #5
          Ja, mässing.
          Gud gjorde några perfekta huvuden,
          resten satte han hår på.

          Comment


          • #6
            Samhanta lik it !

            Comment


            • #7
              Här en bild på den lilla flaskan med ränderna på lodrätan. Är ungefär lika stor som den lilla du har på din bild Kecke.
              Bifogade filer
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Den var också väldigt trevlig trots att den inte hade "turbin"-randning.

                Comment


                • #9
                  2 gamla pluntor

                  Hej jag bytte till mig dom här två pluntorna i dag Och funderar på om det kan vara EDA eller REJMYRE och vilken ålder det kan vara på dem I botten på den utan gängor står det 1/4 är det en fjärdedels liter
                  Bifogade filer
                  Last edited by harley; 2008-06-15, 00:40.
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                  Comment


                  • #10
                    Ingen som vet något om pluntorna? Letade i mina böcker och fann Den här vatten karaffen i samma vridna glas Och den skall vara från mitten av 1800 talet enligt kostas priskurant Och 1/4 betyder en fjärdedels kanna Stämmer det passar dom bra till mina gamla supglas
                    Bifogade filer
                    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                    Comment


                    • #11
                      jaha då är det ju bara att tala om (bara som lite kuriosa) att den utan gängor är från mitten av 1800 talet och tillverkades vid flertalet bruk och den med gängor är från slutet av 1800 talet.
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                      Comment


                      • #12
                        Nej harley.
                        Det är INTE bara kuriosa.
                        Det är en viktig del i informationsutbytet här på forumet.
                        Det var ju detta som din fråga gick ut på och vi brukar oftast redovisa svaren även om vi hittar dem någon annanstans än här.

                        Det skulle vara intressant att veta var du hittat svaren.
                        Själv är jag böjd att tro att pluntorna är nyare än så.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Nej harley.
                          Det är INTE bara kuriosa.
                          Det är en viktig del i informationsutbytet här på forumet.
                          Det var ju detta som din fråga gick ut på och vi brukar oftast redovisa svaren även om vi hittar dem någon annanstans än här.

                          Det skulle vara intressant att veta var du hittat svaren.
                          Själv är jag böjd att tro att pluntorna är nyare än så.
                          Jag har böcker om gammalt glas Och 1/4 kanna som står i botten på den ena Det måttet slutade man med på 1800 talet Och den andra med blåsor och luskor i glaset + att glasmassan har en lätt gul ton gjör att jag inte tror att det är senare än slutet av 1800 tal(gammalt glas är mitt absoluta största samlar område tillsamans med gamla vapen)......Är det något som jag tror jag kan en hel del om så är det gammalt glas
                          Last edited by harley; 2008-06-16, 10:52.
                          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                          Comment


                          • #14
                            Tack harley.
                            Alltid kul med expertkunskap.
                            Jag visste inte att dina pluntor var så stora.
                            Jag har aldrig sett en turbinplunta som rymmer så mycket som 1/4 kanna.
                            Jag trodde 1/4 stod för 1/4 liter.

                            Comment


                            • #15
                              Jo kecke jag skall ta bilder någon dag på Mina glas samlingar Just nu har jag tanvärk Håller på att möblera om Så jag skall få plats själv Jag har 7 förråd fyllda Aj nu fick jag ännu mera ont när jag tänker på det Men det blir mycket marknader i sommar
                              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                              Comment

                              Working...
                              X