Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Framtidens antikviteter och antikviteter som är out of fashion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Framtidens antikviteter och antikviteter som är out of fashion

    Jag är väldigt intresserad av antikviteter (men också väldigt ny på området) och nu när jag har blivit lite äldre och tjänat lite pengar
    så tänkte jag börja investera i vackra föremål.

    Jag är intresserad av att höra vad ni tror är framtidens antikviteter
    samt typer av antikviteter som inte är på modet just nu. Dvs billiga.

    (När jag skriver framtidens antikviteter så tänker jag inte bara på olika kategorier av föremål
    utan även på aktörer inom olika kategorier. Tex en relativt okänd konstnär som har potential att bli "berömd")

    Dessa kan ju förutom nöjet att äga dom också visa sig vara en bra investering för framtiden.

    Det lilla jag har sett när jag har tittat runt så tycker jag att måleri
    från typ sekelskiftet 1900 och ett par decennier upp och ner verkar vara prisvärt.
    Stämmer detta?

    Jag ser kända konstnärer som jag tycker går för ganska billiga pengar.

  • #2
    God strategi,
    Men jeg vil sige at du skal købe noget du gerne vil have. At opkøbe for investering er formentlig en sikker måde at tabe penge på. Tænk at have et grimt maleri hængende i troen på at det er dyrt om 20 år. Nej ikke mig.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
      God strategi,
      Men jeg vil sige at du skal købe noget du gerne vil have. At opkøbe for investering er formentlig en sikker måde at tabe penge på. Tænk at have et grimt maleri hængende i troen på at det er dyrt om 20 år. Nej ikke mig.
      Jag uttryckte mig otydligt. Med

      "så tänkte jag börja investera i vackra föremål.
      .
      .
      Dessa kan ju förutom nöjet att äga dom också visa sig vara en bra investering för framtiden."

      Menade jag att jag vill köpa vackra saker som jag uppskattar men som samtidigt skulle kunna vara en bra investering.

      Dvs det första kriteriet är att jag verkligen uppskattar föremålet. Det andra är att det skulle kunna vara en bra investering.
      Last edited by JKnecht; 2017-03-27, 15:48.

      Comment


      • #4
        Intressant fråga! Att sia i framtiden med någon träffsäkerhet är svårt och kräver fingertoppskänsla och erfarenhet för att lyckas med, vilket är dyrköpta färdigheter som man får investera mycket tid, energi och pengar i för att skaffa. Därför är det nog få som ser varför de skulle dryfta det öppet här på forumet, man vill ju helst vara själv om det man tror på, så att man som du skriver kan köpa det billigt fram tills att det inte är billigt längre.

        Därmed blir det svårt att vara specifik i frågan, men generellt sett så är det som Hose skriver; Antikviteter och konst är något man bör köpa för att man tycker om det snarare än för att ha som investering. Man är i regel inte så unik som man kanske tror, utan tycker du om något så finns det en god chans att det finns någon annan som också tycker om samma sak. Därmed finns det en marknad och ditt föremål och om du köper det, så är det åtminstone räddat från att bli helt värdelöst (=osäljbart), vilket ofta drabbar "hypade" föremål som har en tillfällig marknad, t.ex. kobratelefoner, som beror på att någon slipad handlare har sålt in föremålet. Köper man på det sättet kommer en hel del att gå ned i värde med åren och något kommer att stiga, och framförallt så kommer du att ha glädje av det du köper.

        Om du nu ändå vill investera ekonomiskt så är det som med alla andra investeringar; Ha en plan! Gå igenom hur mycket du vill investera, på vilken sikt och med vilken risk, samt vad du förväntar dig för avkastning. Planera efter det och sätt in dig, att köpa något utan att veta vad det är du köper är som att köpa en lott, en investering gör du i något du känner till väl!

        Sedan finns det en gammal regel om att lägga lika mycket pengar på böcker som på objekt. Den är sann än idag, även om du kanske inte köper just böcker, men det är väl värt att lägga pengar på kunskap.

        Antingen genom att du bildar dig själv så att du rätt kan bedöma vad som håller hög kvalitet och har potential, eller genom att du anlitar någon som redan besitter rätt kunskap och färdigheter. Som jag sa i början har de flesta som kan sia med någon träffsäkerhet investerat mycket själva i sin kunskap och den är värd att betala för. Men se upp så att du inte köper någon förstå-sig-påares tid, det är som sagt svårt att sia = det är FÅ som lyckas! Det förra är bättre om du vill maximera dina chanser att fynda, det senare är bättre om du inte vill lägga så mycket tid.

        Lycka till!

        Comment


        • #5
          Tack för ett bra inlägg!

          Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
          Sedan finns det en gammal regel om att lägga lika mycket pengar på böcker som på objekt. Den är sann än idag, även om du kanske inte köper just böcker, men det är väl värt att lägga pengar på kunskap.
          Jag älskar att läsa om saker som intresserar mig.
          Men i och med att jag är rätt ny på detta område så har jag inte kommit igång riktigt ännu.

          Är det någon som kan rekommendera några standardverk som man kan börja med?

          Och jag är naturligtvis även väldigt intresserad av böcker som rör de specifika frågor
          som jag ställer här i denna tråd.
          Dvs framtidens antikviteter samt
          antikviteter som inte är på modet just idag.

          Ska man hitta guldkornen så kanske man inte bara ska vända sig till standardverken i och för sig.

          Det jag kanske främst är intresserad av är
          konst, glas, silver och guld, tenn och annan metall, skulpturer, allmoge, porslin och keramaik, prydnadsföremål av alla de slag.
          Även inom textil kan man ibland finna riktigt guldkorn.

          Jag är intresserad av det mesta helt enkelt.

          Comment


          • #6
            Om du går in på respektive underforum här så finns det i flera av dem underforum som heter "Litteraturtips", där finns en guldgruva i boktips.

            Böcker om att investera i konst och antikviteter finns det inte många och de brukar vara skrivna av dem som har mest att vinna på att du läser dem. Försök att hitta en gammal auktionist eller antikhandlare i din närhet att bli kompis med, det är en bättre väg för att få svar på dina frågor tror jag.

            Angående vad som inte är på modet idag så är det i princip allt. Nya saker är på modet i Sverige, gamla saker är det inte. Vilket återspeglas i att nästan allt du kan hitta på andrahandsmarknaden i Sverige är dyrare överallt annars i resten av världen. Utav det du räknade upp så är allt utom konst och skulpturer sådant som kan räknas som "billigt" i Sverige sett från ett internationellt perspektiv. Även konst och skulpturer av låg och mellankvalitet är billigt. Det är egentligen bara konst av internationellt bra kvalitet som ligger i fas med resten av världen prismässigt.

            Comment


            • #7
              En grundregel i detta sammanhang - som kan fungera som en fyr i nattmörkret är: det som stack ut under sin samtid, kommer även att sticka ut i framtiden. Men den egentliga drivkraften i detta nattmörker - borde vara saker som du själv i första hand tycker om - i andra hand ser som spekulation.

              Värdefulla informationskällor är: auktionsvisningar inklusive onlineauktioner på internet (fast varning för Tradera som genom sitt upplägg ofta sprider kunskaper av mycket tveksam kvalitet), antikmässor och marknader, loppmarknader och antikaffärer - inklusive biståndskedjornas butiker.

              Eftersom jag sedan mitten av 1980-talet och fram till ca 2012-15 jobbade i utkanten av antikbranschen har jag ett stort och spretande bibliotek med böcker om prylar, saker och grejor - eg, konsthantverk och design - något lite om bildkonst.
              Här följer en kort lista i urval (jag har flera hyllmeter) på några böcker som jag gillar och använder mycket:
              E Andrén, Möbelstilarna
              Bringéus (red), Arbete och redskap (om allmoge)
              Helmersson/Asplund, Uppsala-Ekebykeramik
              Vingedal, Porslinsmärken
              G Eronn, Stig Lindberg tusenkonstnären
              Jane Fredlund, Allmogemöbler (Jane har skrivit många böcker om olika antikvitetsämnen, de flesta kan man ha i bokhyllan).
              Brunius m fl, Svenskt glas
              M Holkers, De svenska antikviteternas historia
              H Hedqvist, 1900-2002 Svensk form Internationell design

              Comment


              • #8
                Spåkvinna...?

                Hallå Herrar,
                Ska man investera i morgondagens antikviteter och konst? För att bli glad eller rik? Helst båda delarna. Köp med hjärtat
                och lyssna till magkänslan. Köp mycket men lägg inte allt i en korg. Betala bra. Och köp av en bra handlare.
                Köp inte det alla andra köper, din blick och känsla blir avgörande. Räkna inte med allt stiger i värde. Myntet har två sidor.
                Lycka till
                PS, Min Far var samlare och köpte en massa vackert skrot, dekorativt och trevligt. Bland inköpen fanns två målningar av idag väldigt uppskattade konstnärer. Han flyttade till Paris och köpte senare ett nunnekloster i Normandie, renoverade från topp till tak och betalade med behållningen av två försålda målningar.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                  Angående vad som inte är på modet idag så är det i princip allt. Nya saker är på modet i Sverige, gamla saker är det inte. Vilket återspeglas i att nästan allt du kan hitta på andrahandsmarknaden i Sverige är dyrare överallt annars i resten av världen. Utav det du räknade upp så är allt utom konst och skulpturer sådant som kan räknas som "billigt" i Sverige sett från ett internationellt perspektiv. Även konst och skulpturer av låg och mellankvalitet är billigt. Det är egentligen bara konst av internationellt bra kvalitet som ligger i fas med resten av världen prismässigt.
                  Som den newbie jag är så gillar jag att kolla på antikrundan. Både den svenska och engelska.

                  Jag spenderade gårdagen med att titta på gamla avsnitt av den svenska versionen och
                  det är slående hur värderingarna har förändrats genom åren.
                  Då för 20-25 år sedan var mycket av det gamla värderat högre.
                  Sådant som inte uppskattas så mycket idag.
                  Det är iaf det intryck jag får.

                  Men min amatörmässiga tro är att en hel del av dessa gamla och semi-gamla föremål från olika kategorier
                  av antikviteter kan få en renässans och i framtid åter kan betinga de värden som jag personligen
                  anser att de förtjänar.

                  Dock hittar jag ytterst få av dessa föremål, om ens några, när jag surfar runt på onlineauktioner.
                  Last edited by JKnecht; 2017-03-28, 17:51.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                    En grundregel i detta sammanhang - som kan fungera som en fyr i nattmörkret är: det som stack ut under sin samtid, kommer även att sticka ut i framtiden. Men den egentliga drivkraften i detta nattmörker - borde vara saker som du själv i första hand tycker om - i andra hand ser som spekulation.

                    Värdefulla informationskällor är: auktionsvisningar inklusive onlineauktioner på internet (fast varning för Tradera som genom sitt upplägg ofta sprider kunskaper av mycket tveksam kvalitet), antikmässor och marknader, loppmarknader och antikaffärer - inklusive biståndskedjornas butiker.

                    Eftersom jag sedan mitten av 1980-talet och fram till ca 2012-15 jobbade i utkanten av antikbranschen har jag ett stort och spretande bibliotek med böcker om prylar, saker och grejor - eg, konsthantverk och design - något lite om bildkonst.
                    Här följer en kort lista i urval (jag har flera hyllmeter) på några böcker som jag gillar och använder mycket:
                    E Andrén, Möbelstilarna
                    Bringéus (red), Arbete och redskap (om allmoge)
                    Helmersson/Asplund, Uppsala-Ekebykeramik
                    Vingedal, Porslinsmärken
                    G Eronn, Stig Lindberg tusenkonstnären
                    Jane Fredlund, Allmogemöbler (Jane har skrivit många böcker om olika antikvitetsämnen, de flesta kan man ha i bokhyllan).
                    Brunius m fl, Svenskt glas
                    M Holkers, De svenska antikviteternas historia
                    H Hedqvist, 1900-2002 Svensk form Internationell design
                    Tack för tipsen!

                    Ja mitt första kriterium är saker som jag själv verkligen tycker om och kan njuta av.
                    Jag plöjer alla onlineauktioner numera. Det bildar min smak och jag lär mig namn, prisnivåer, tekniker och massa annat
                    som kan vara värt att veta om upphovsmän som jag upptäcker ligger i min smak.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      PS, Min Far var samlare och köpte en massa vackert skrot, dekorativt och trevligt. Bland inköpen fanns två målningar av idag väldigt uppskattade konstnärer. Han flyttade till Paris och köpte senare ett nunnekloster i Normandie, renoverade från topp till tak och betalade med behållningen av två försålda målningar.
                      Min dröm är att i framtiden, om säg 20 år, köpa ett stort hus och inreda det med antikviteter.



                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Herrar,
                      Köp med hjärtat och lyssna till magkänslan. Köp mycket men lägg inte allt i en korg. Betala bra. Och köp av en bra handlare.
                      Köp inte det alla andra köper, din blick och känsla blir avgörande. Räkna inte med allt stiger i värde. Myntet har två sidor.
                      Lycka till
                      Tack för lyckönskningen! När jag tittar runt på internet så märker jag att mycket av det jag fastnar för
                      är precis det som alla andra köper idag. Vilket då innebär att det också är dyrt.

                      Men jag tycker att det är ett verkligt bra råd du ger att inte köpa det alla andra köper.
                      Och att köpa mycket.

                      Förhoppningsvis ju mer jag fördjupar mig och desto fler föremål jag stöter på så
                      kan jag utveckla min smak och min uppskattning av föremål där jag också kan göra potentiella fynd och köpa
                      föremål som inte är superhett idag.

                      Jag har en ganska bred smak. Jag har tidigare i livet rest runt till de flesta av Europas större städer och besökt
                      de mest berömda museerna. Det mesta där är ju naturligtvis långt över min prisklass.
                      Men det finns ju en del gammalt som verkligen är out of fashion och hyfsat billigt.
                      Tyvärr kommer det ju inte ut på marknaden särskilt ofta vad det verkar.
                      Last edited by JKnecht; 2017-03-28, 18:08.

                      Comment


                      • #12
                        jeg køber antik sølv fra de steder jeg har besøgt. Helst 1700tal, men 1800 går også. Nogen gange f.eks. i Polen eller andre Østlande køber jeg på ebay, for det er billigst her.

                        Har lige været på rundrejse i Marocco - rejseleder var en ung fyr som var cand mag i arabisk kultur og sprog. Han ville gerne have antikviteter fra Mellemøsten, men havde ikke råd. Han blev vildt misundelig over de ting jeg har.

                        Comment

                        Working...
                        X