Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla gjutjärns ljusstakar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamla gjutjärns ljusstakar

    Kan någon hjälpa mig att ta reda på om dessa ljusstakar. Är det Gjutjärn och isf. Hur vet man det?
    Märkningen under står HJ.
    Ålder på dessa?
    Tack för hjälpen!
    Bifogade filer

  • #2
    Detta är smidesjärn och dina ljusstakar är vad man närmast kan kalla: smidda.

    För att förstå "gjutjärn" måste man förstå verbet gjuta. Om vi bortser från järnmalm, (det man spränger fram i gruvorna), startar alltid järnet som tackjärn, det är det som i smält form kommer ut ur masugnen. Den produkten brukar se ut som tackor, därav namnet tackjärn. Om man smälter om dessa tackor och häller det smälta tackjärnet i formar - som kan se ut lite hur som helst - t ex gavlar till parkbänkar, trädgårdsurnor mm mm, - detta är produkter tillverkade av gjutjärn.

    Detta tackjärn kan man också förädla till massor av stålsorter, som man t ex kan tillverka oändligt med saker av, från supervassa knivar till rostfria husgeråd av, de ädlaste delarna i en bilmotor och mycket annat.

    Den enklaste och billigaste av dessa stålsorter brukar kallas handelsstål, i folkmun "blötjärn", det är detta järn man använder till tusentals enkla saker, staketstolpar, atlantångare, rör, balkongräcken och profiler av olika slag, byggnadssmide etc etc - samt även små nattljusstakar av egensinnig form.

    Dina ljusstakar (närmast: nattljusstakar) är (med största sannolikhet) tillverkat av handelsstål (blötjärn). Vem HJ är vet inte jag, troligen tillverkaren i alla fall. Jag tror att dina nattljusstakar är vad man brukar säga: samtida, d v s inte alltför gamla.
    Last edited by HgF; 2017-03-23, 10:29.

    Comment

    Working...
    X