Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket drar en gravyr ned värdet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur mycket drar en gravyr ned värdet?

    Jag har en åttkantig silverskål av Wiwen Nilsson som tyvärr har en gravyr. Skålen har i felfritt skick ett bra värde, har jag förstått, men frågan är alltså: Hur mycket drar en sådan här gravyr (se bilden) ned värdet? Halveras värdet, eller vad?
    Click image for larger version

Name:	DSCF4009_red.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	679769

    /Bengt

  • #2
    næppe halv pris, men det påvirker nedaf. Jeg tror ikke man kan sige noget generelt, det afhænger af hvad det er.
    En Georg jensen skål i falder formentlig så meget i værdi, at det kan betale sig at slibe gravuren væk.

    Jeg selv tillægger det ikke noget - jeg synes at gravering øger min interesse, især hvis jeg kan henlede til en person/begivenhed. I dette tilfælde øges værdien med gravering fra 40 kr uden gravering til måske 1000 kr med gravering.

    Comment


    • #3
      Att svara på frågan drar en gravering ned priset är väldigt svårt. I princip kan man säga att, jo det gör det, men saken är inte entydig. Det beror på om graveringen är från tiden, vad är graverat, hur och vart. Ett exempel, som tyvärr ställvis förkommer: Att låta gravera på en gammal äkta 1700-tals bägare t.ex: Till minne av tant Tilda åt Kalle 23.3.2017 , drar garanterat ner priset med 95%, om nu någon gravör skulle ens åta sig att göra det. Samma sak är, att låta gravera sitt personnummer/namn i bottnet på ett (gammalt) föremål av den orsaken att föremålet kunde eventuellt spåras i fall av stöld, är lika vanvettigt.
      Om graveringen är välgjord, hänför sig till tiden för föremålets tillverkning kan den försvaras. Det kan också vara så, att om initial- namngraveringar passar med dina egna initialer kan det vara trevligt. Om graveringen har en historisk proveniens som kan spåras kan den tom. höja priset. Fallen är många. Summa summarum, principen kvarstår, allmänt sett påverkar en diffus gravering priset negativt.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
        Att svara på frågan drar en gravering ned priset är väldigt svårt. I princip kan man säga att, jo det gör det, men saken är inte entydig. Det beror på om graveringen är från tiden, vad är graverat, hur och vart. Ett exempel, som tyvärr ställvis förkommer: Att låta gravera på en gammal äkta 1700-tals bägare t.ex: Till minne av tant Tilda åt Kalle 23.3.2017 , drar garanterat ner priset med 95%, om nu någon gravör skulle ens åta sig att göra det. Samma sak är, att låta gravera sitt personnummer/namn i bottnet på ett (gammalt) föremål av den orsaken att föremålet kunde eventuellt spåras i fall av stöld, är lika vanvettigt.
        Om graveringen är välgjord, hänför sig till tiden för föremålets tillverkning kan den försvaras. Det kan också vara så, att om initial- namngraveringar passar med dina egna initialer kan det vara trevligt. Om graveringen har en historisk proveniens som kan spåras kan den tom. höja priset. Fallen är många. Summa summarum, principen kvarstår, allmänt sett påverkar en diffus gravering priset negativt.
        Okej, som du ser på bilden är det graverat 1946, samma år som är tillverkningsår för den Wiwen-skålen, det skulle alltså inte dra ned så mycket då, om jag tolkar dig rätt. Personerna som initialerna står för vet jag, men det är inga "kändisar", så då kanske det inte är något plus för det? Som jag tolkar era svar (hittills) så blir det ett avdrag jämfört med ograverat, men bara ett mindre avdrag i sådant fall som det ni ser på bilden.

        Comment


        • #5
          Ja gravyern är tidsenlig, rätt så snygg och inte farligt synlig eftersom den är på insidan. Du vet vad gravyren betyder, men som du säger inga kändisar och inte historiskt viktig. Onekligen blir det en nedsättning på priset. Men, eftersom garvyren således kan ases som "värdelös" i andras ögon, så kunde du tänka dig att avlägsna den? Den ser ut att vara relativit ytlig och på ett ställe som är ganska lätt åtkomligt. Det blir kostnader, men jag skulle våga påstå att värdet skulle öka med mera än vad borttagningskostnaderna skulle vara. Det är ju en Wiwen Nilsson grej!

          Sen är det ju en helt annan sak, att ämnar du sälja den eller hålla den. Om du håller den, låt gravyren vara, men om tänker sälja den, fundera på att avlägsna gravyren. jag skulle tro att det skulle betala sig. Tyvärr ser jag bara en bild, men trots det...

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
            ... Sen är det ju en helt annan sak, att ämnar du sälja den eller hålla den. Om du håller den, låt gravyren vara, men om tänker sälja den, fundera på att avlägsna gravyren. jag skulle tro att det skulle betala sig. Tyvärr ser jag bara en bild, men trots det...
            Det där med att låta en silversmed "ta bort" en gravyr är jag lite tveksam till. Kanske har jag fel, men jag tänker att det vana granskande ögat kommer att kunna se att något är gjort där, att den inte är orörd sedan 1946, efter en sådan "borttagning", och att det då kanske drar ned lika mycket som en tidsenlig gravyr?

            Comment


            • #7
              Det kallas för yrkesskicklighet, klåpare är en annan sak. Problemet är närmast kostnadsfrågan inte gravyrens borttagning.

              Comment


              • #8
                Instämmer med Qrt.S, det finns klantar som lämnar efter sig månkratrar och maskspår när de slipar bort en gravyr, men duktig smed kan driva ihop metallen och plana den så att det blir osynligt. Tror också att det lönar sig. Jag tycker nog att gravyren både skär sig mot skålen och sitter ganska synligt, på vad som verkar vara ett ganska vanligt objekt, så hade jag varit spekulant hade jag betalat max en femhundring över silverskrotpriset bara för namnet. För att jag ska tåla en anonym monogramgravyr utan att det påverkar värdet måste det vara något extraordinärt. I det här fallet hade det inte gjort något om gravyren och skålen varit från tidigt 30-tal, men nu är skålens form från 30-talet och gravyren i en annan stil, och allt tillverkat ganska sent, det gör den mycket mindre intressant i mina ögon. Med en borttagen gravyr kan man inte se när den är gjord annat än ifall man granskar stämplarna, och då ser det betydligt bättre ut.

                Comment


                • #9
                  Hvem ejer en ting? Den som køber i første hånd eller den som køber den i anden handel?
                  Eller hvad med den som køber den i morgen? Fremtidige ejere - ejer de skålen?

                  Har jeg ret - som en tilfældig ejer i 2017 - til at fjerne tingens historie?

                  I fremtiden vil man sige - de fjernede tingens historie.
                  Jeg synes det er fint at man kan se, at en ting fra 1930erne har en historie. Mit ego er ikke så stort at jeg skal fjerne hvert spor af tidligere ejere.
                  Vil du have en jomfruelig ting - så køb en ny.

                  Comment


                  • #10
                    @hose
                    Du filosoferar om äganderätt, framtid och historia. Läs noggrannare vad jag skrev om den saken. I detta fall finns egentligen ingenting bakom graveringen för framtiden. I tiden hade den sin orsak....kanske, men inte mera. Därmed är den inte värd att sparas och bara förfular själva arbetet. Det är det, som är viktigt, inte en gravering, som ytterst sällan har ett samband med silversmidet eller smeden. Att överhuvudtaget gravera något (senare oväsentligt) är helt förkastligt. Man kan ju gravera vadsomhelst närsomhelst varsomhelst och därmed mer eller mindre "förstöra" föremålet, som jag också tidigare påpekade med "Tant Tilda...". Men som sagt historiska graverigar med samband och proveniens är acceptabla. Så är inte fallet här.

                    Comment


                    • #11
                      Det handlar ju lite om hur man ser på samlande. Om man är intreaserad av kulturhistoria och föremålens historia och hur de används är det givetvis intressant med spår av det. Då kan man även tänka sig trasiga föremål. Om man främst är intresserad av föremålen som konstverk eller konsthantverk skall de vara så orörda eller lika originalskick som möjligt.

                      Nu är det väl så att de flesta som är beredda att betala stora pengar för föremål av Wiwen Nilsson främst är intresserad av föremålen som konstverk.

                      Comment


                      • #12
                        kære Qrt.S ja du har ret jeg filosoferer - men det er MIN mening. I realiteten er jeg ligeglad med hvad andre mener. (og det skal forståes i en positiv ånd) men jeg har min mening. Og jeg ved at min mening ikke er generel, men det er min.

                        Jeg har det også sådan - men har ikke praktiseret det - at hvis jeg vil give en gave til en, så synes jeg det er ok at jeg forsyner antikviteten med en dedikation. Samtidig elsker jeg antikviteter så bliver det aktuelt, så bliver det smagfuldt.

                        Comment


                        • #13
                          Naturligtvis har alla rätt till en egen åsikt. Min åsikt är den jag hela tiden framhävt, att en gravyr utan proveniens eller historiskt värde kan gott avlägsnas, förutsatt att den går att avlägsna utan att föremålet skadas. Det är en personlig åsikt.

                          Visst kan man ge som present en graverad grej, men om man inte har en aning om vad det är för en gravering, jag menar då närmast en initialgravering, tycker jag att det är en lite konstig situation. Att sedan gravera något nytt på en antikvitet är enligt MIN åsikt helt förkastligt. Det om något är att förstöra ett gammalt föremål.

                          Comment


                          • #14
                            Uppföljning:

                            Nu är silverskålen inlämnad till silversmed som ska göra sitt bästa. En tusenlapp kostar det. Vi får se sedan om det bara blir skrot... får skylla på vissa här på forumet i så fall.

                            Comment


                            • #15
                              Om smeden har yrkesskicklighet och inte är en bönhas, blir det säkert ett utmärkt resultat. Det skulle vara trevligt om du visade resultatet.

                              Comment

                              Working...
                              X