Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre dosa - är det engelska stämplar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre dosa - är det engelska stämplar ?

    Hej!

    Hittade en dosa till salu. Man säger det är silver och sannolikt engelska stämplar.
    Känner mig osäker , hittar inte stämplarna på nätet
    Den är stämplat i botten. Och botten är helt plan, så det är en del slitage.
    Dosan är i storlek saltkar.

    Vore tacksam om ni har mera information.

    Click image for larger version

Name:	1bbbbb.jpg
Views:	1
Size:	85,3 KB
ID:	679765Click image for larger version

Name:	2bbbbbbb.jpg
Views:	1
Size:	86,3 KB
ID:	679766Click image for larger version

Name:	3bbbbbbbbb.jpg
Views:	1
Size:	72,7 KB
ID:	679767

  • #2
    they could be Dutch hallmarks.

    Vi tager det på dansk, men det er hanau - smeden hedder J.D Schleissner og sohne

    Comment


    • #3
      Tack så mycket för ditt svar hose.

      Hittade Hanau och smeden J.D.Schleissner & Söhne här http://www.925-1000.com/Fgerman_hanau_marks_01.html
      Men dom har hatt väldigt många olika stämplar om jag förstår det rätt.
      Det finns sido referenser till stämplarna.
      Och en bild med referens s455, s448 och s447 visar dom 3 högre stämplarna på "mitt" objekt.
      Är det enbart kronan som betyder J.D.Schleissner & Söhne ?

      Jag får läsa på vidare i morgon.

      Comment


      • #4
        krone + halv måne betyder tysk sølv. Jeg ser ikke halvmånen, men det er sikkert fordi den er slidt.

        Comment


        • #5
          Har provat att läsa på lite om silver från Hanau
          Här är ett par länkar ;

          description, photos and information about HANAU SILVER in The What is? Silver Dictionary of www.silvercollection.it

          Online Encyclopedia of Silver Marks, Hallmarks & Makers' Marks, Russian City Hallmarks Illustrated


          Får nog säga att jag har tappat intresset för att köpa detta objektet.
          För den som är intresserad så ligger det ute på Tradera tillsammans med
          ett engelsk senapskar från början av 1900-talet.

          Köp och sälj Utländskt silver enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

          Comment


          • #6
            Ett klokt beslut av Odd. Hanaugrejer är en sorts "kopior" eller pastischer för det mesta. Det är nästan som att jämställa silver med försilvrat.

            Comment

            Working...
            X