Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennljusstake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tennljusstake

    Någon som törs gissa något om den här tennljusstaken jag köpte idag? Tycker att den känns välarbetad och naturligt sliten och inte lik någon nystilsstake. Samtidigt känner jag mig ju tveksam om den verkligen är barock från tiden.Click image for larger version

Name:	20170318_141207.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	679737Click image for larger version

Name:	20170318_141253.jpg
Views:	1
Size:	49,6 KB
ID:	679738Click image for larger version

Name:	20170318_141228.jpg
Views:	1
Size:	33,8 KB
ID:	679739Click image for larger version

Name:	20170318_141239.jpg
Views:	1
Size:	68,1 KB
ID:	679740
    Last edited by FBQ; 2017-03-18, 14:24.

  • #2
    Jag tycker mig se en stämpel mitt under botten, den liknar en engelstämpel men är ganska skadad, möjligen från när skruven gjorts om och jag kan inte läsa något.Click image for larger version

Name:	20170318_141640.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	565025

    Comment


    • #3
      Hallå.
      Gissa kan man alltid. Förstår att du är lite tveksam. Foten är ju ganska typisk gustaviansk
      och resten ganska typisk barock. Att leta stämplar under foten är nog ganska meningslöst och missvisande, tror
      alltså att paret förenats långt efter födelsen... so long...
      Kim

      Comment


      • #4
        Hmm jag tycker foten snarare känns högbarock medan stammen känns senbarock. Men visst stämmer delarna inte riktigt. Skruven känns inte heller tillräckligt gammal. Men den har i så fall infogats snyggt och lämnat få spår i ljusstaken.

        Comment


        • #5
          Jag tittar på filspåren från putsningen i efterbearbetningen som har ett ganska tydligt slitage efteråt. Stammen är helt klart från tiden. Men jag ser nu att skruven ser ut att vara senare infogad. I samband med det har möjligen en fot och en stam som inte hörde ihop från början sammanfogats.Click image for larger version

Name:	20170318_191209.jpg
Views:	1
Size:	60,6 KB
ID:	565026Click image for larger version

Name:	20170318_191239.jpg
Views:	1
Size:	37,8 KB
ID:	565027

          Comment


          • #6
            Har sett stämpeln, med bl.a. ankaret med S F vid flera tillfällen. Sparade en stämpelbild från en Fransk tennskål, den var iaf nytillverkad, patinerad och etikettmärkt av en Norsk butik. Med det vill jag inte påstå (men misstänker) att din ljusstake är "nytillverkad". Stämpeln kan iofs vara använd i flera hundra år.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Sarah Visa inlägg
              Har sett stämpeln, med bl.a. ankaret med S F vid flera tillfällen. Sparade en stämpelbild från en Fransk tennskål, den var iaf nytillverkad, patinerad och etikettmärkt av en Norsk butik. Med det vill jag inte påstå (men misstänker) att din ljusstake är "nytillverkad". Stämpeln kan iofs vara använd i flera hundra år.
              Kanske. Helt ny tror jag inte att den är, då har de varit mycket duktiga med patineringen. Men om den är hundra år eller så blir det ju lättare att tänka sig, hantverksmässig framställning med patinering och hundra års slitage på det. Jag skall fundera mer på saken.

              Comment


              • #8
                Kom på efter att jag slog av datorn igår att jag har postat stämpelbilden i ett annat forum gällande en snarlik ljusstake.

                Comment


                • #9
                  Aha, ja det ser onekligen ut som du har rätt. Skulle kanske ha avhållit mig från köp mem tycker bara jag mest sett skrot sista tiden så jag bestämde mig för att chansa.

                  Comment


                  • #10
                    Glasklara objekt som alla vet vad det är gör man sällan några fynd på. Chansningarna däremot, och arbetet med att härleda objekten, lärdomen, är det som gör samlandet roligt, så fortsätt chansa
                    Hursomhelst så är det en fin ljusstake som säkert pryder sin plats.

                    Comment


                    • #11
                      Tja, jag hade ju föredragit en äldre men inte lika tjusig ljusstake :-)

                      Men, köper man bara sådant man redan vet vad det är lär man sig aldrig något nytt. Och jag tycker ju faktiskt att det är mycket roligare att köpa något där säljaren inte vet exakt vad det är än något som är fullt beskrivet och dokumenterat redan. Sedan tycker jag nog att den här gränsar till förfalskning - man har uppenbart bearbetat ljusstaken ganska avancerat för att få den att se sliten ut.

                      Comment


                      • #12
                        Även jag gick på den här niten för ett par tre år sen. Ljusstaken, en lägre, bredare och tyngre typ, hade gott om trovärdig patina. Full med ålderdomliga stämplar hade den också. Men det som gjorde att jag tyckte det var skumt redan från början var att graveringen som fanns på var från 1970-talet. Inte graverar man väl en 200 år gammal ljusstake? Efter googlande: italiensk tillverkning och de såldes nya i svenska guldsmedsbutiker. En tjuga fattigare men med ny kunskap värt ungefär lika mycket.

                        Bild kommer senare när jag väl hittar objektet.

                        Comment


                        • #13
                          En annan tenngjutares produkter man får passa sig för är Bror Oskar Santesson som använde sin farbrors Bernt Oskar Santessons stämpel. BOS. Sen har han (familjen) fått överta en massa gjutformar mm då skråverksamheten försvann + annat inköp, vilket gjorde att han kunde producera perfekta kopior från barocken och framåt. Nu hade han iofs den goda smaken att (oftast) även årsstämpla + en "modern" Sthlm-stämpel men det är ju inte alltid folk lägger märke till det. Nedan en stämpel från en ljusstake gustavians stil, gjord i en gjutform av GW Lindberg, (1824 - 1857) Örebro. I hörnen stämplad BOS, Sthlm, och K10. Lätt att ta miste där


                          Click image for larger version

Name:	BOS.jpg
Views:	1
Size:	118,2 KB
ID:	565040

                          Comment


                          • #14
                            Tenn är bökigt särskilt om stämplar av ett eller annat skäl saknars eller de är otydliga. Men det är ju lätt att konstatera att man lätt låter yttre faktorer påverka. Har varit väldigt dålig utdelning på loppisarna sista tiden och jag har inte heller haft särskilt mycket tid över att leta. Nu fick jag tid över att besöka en handlare där jag fyndat en hel del trevligt tidigare och var inställd på att hitta något. Då blir man mindre kritisk.

                            Comment

                            Working...
                            X