Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rokoko figuriner: Sevrés & Meissen, vill ha tips på litteratur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rokoko figuriner: Sevrés & Meissen, vill ha tips på litteratur

    Jag vet inte om någon av er är påläst på ämnet men jag är ute efter böcker som behandlar figuriner (eller porslin/keramik och exotism) under rokokon och tänkte att Meissen/Sevrés är de främsta representanterna för detta? Avhandlingar, artiklar och ja..i princip allt kan vara av intresse då jag funderar på att skriva en magisteruppsats som berör ämnet men även blickar framåt. Jag kunde knappt hitta något på biblioteket och LUB search ger inte många resultat än.

    Jag är inte lat eller något i den stilen men har fått byta inriktning på uppsatsämne helt och ligger därför efter det optimala tidsschemat och måste således läsa in en hel del material på 2-3v om projektet ska bli fruktbart.

    ps. jag kan inte franska men klarar av material på tyska, engelska föredras dock.

    All hjälp är välkommen!

    Har hittat och beställt två böcker nu:

    Gleeson, J (2000) Det vita guldets hemlighet, Stockholm: Wahlström & Widstrand
    Harris, N (1975) Porcelain Figurines, Pernell & sons ltd, London

    Kom igen nu gott folk...jag vet att ni är rena uppslagsverken
    Last edited by Designpiraten; 2017-02-28, 19:18.
    Collecting everything and nothing!

  • #2
    Hmm... Jag tycker nog att det låter som ett ganska vanskligt sätt att skriva magisteruppsats...

    Själv tycker jag ju att en sådan bör presentera ny forskning ur arkiven som inte lagts fram tidigare eller en ny alternativ analys av materialet eller en sammanställning av material som inte gjorts tidigare. Då tycker jag nog att det är att ta vatten över huvudet att ge sig på ett så avancerat ämne med så mycket skrivet utan att vara insatt i litteraturen. Skulle nog råda dig att välja rokokofiguriner från Rörstrand eller Stralsund i stället. Det vore nog behändigare. Jag har nog dock lite artiklar om Kändler, det kan finnas en del referenser där. Jag får återkomma senare i kväll när jag kommit hem.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Hmm... Jag tycker nog att det låter som ett ganska vanskligt sätt att skriva magisteruppsats...

      Själv tycker jag ju att en sådan bör presentera ny forskning ur arkiven som inte lagts fram tidigare eller en ny alternativ analys av materialet eller en sammanställning av material som inte gjorts tidigare. Då tycker jag nog att det är att ta vatten över huvudet att ge sig på ett så avancerat ämne med så mycket skrivet utan att vara insatt i litteraturen. Skulle nog råda dig att välja rokokofiguriner från Rörstrand eller Stralsund i stället. Det vore nog behändigare. Jag har nog dock lite artiklar om Kändler, det kan finnas en del referenser där. Jag får återkomma senare i kväll när jag kommit hem.

      Hehe du vet ju inte vad jag vill göra..iofs vet jag knappt det själv då min inriktning var en helt annan för någon vecka sedan. Men jag ska förklara lite närmare...anledningen att jag vill läsa om Meissen/Sevrés eller kanske Herr Kändler som fanbärare för figurinen är främst för att ge en historisk bakgrund som sedan går vidare mot personen jag tänkte ägna mitt intresse åt, nämligen Alexander Tallén från Sthlm som i princip gör rokoko figuriner i postmodern och uppdaterad anda. Tack för hjälpen dock, artiklar om Kändler är alltid något att bita i under morgondagen iaf.
      Collecting everything and nothing!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Designpiraten Visa inlägg
        Hehe du vet ju inte vad jag vill göra..iofs vet jag knappt det själv då min inriktning var en helt annan för någon vecka sedan. Men jag ska förklara lite närmare...anledningen att jag vill läsa om Meissen/Sevrés eller kanske Herr Kändler som fanbärare för figurinen är främst för att ge en historisk bakgrund som sedan går vidare mot personen jag tänkte ägna mitt intresse åt, nämligen Alexander Tallén från Sthlm som i princip gör rokoko figuriner i postmodern och uppdaterad anda. Tack för hjälpen dock, artiklar om Kändler är alltid något att bita i under morgondagen iaf.
        Aha - ok, då kändes det rimligare :-)

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Aha - ok, då kändes det rimligare :-)

          jovars he he! även om jag på långa vägar inte har ett ämne riktigt..men den som söker han (kanske) finner.

          Hittade du artiklarna om du ens hade tid att kika? Hade uppskattats...
          Collecting everything and nothing!

          Comment


          • #6
            Jag slutade inte jobbet förrän 22.00. Såg att det mest handlar om kortare artiklar Sven T. Kjellberg har skrivit en om Den Lilla Världen - Porslinsfiguriner från Meissen och andra Tyska fabriker i Kulturens årsbok 1951. I Stora antikvitetsboken listas en del källor till avsnittet om porslin där mycket är ganska gammalt men det går kanske att hitta en del användbart:

            W. B. Honey French porcelain of the eighteenth century, London 1950
            W. B. Honey German porcelain, London 1947

            På tyska
            H. Christ Ludwigsburger Porzellanfiguren, Stuttgart 1921
            M. O. Daydi Das euroäische Porzellan von den Anfängen bis zum Beginn des 19. Jahrhunders 2 band 1955-1957

            Fanns en del annat men tänkte det inte skulle vara för perifert.

            I Antikt - Bukowskis experter berättar listas några till
            Reiner von Rückert Meissener Porzellan 1710-1810 München 1966
            Otto Walcha Meissner Porzellan Dresden 1973
            Pietsch, Ulrich & Hakenjos Frühes Meissner Porzellan, Tyskland 1997
            Last edited by FBQ; 2017-02-28, 23:56.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Jag slutade inte jobbet förrän 22.00. Såg att det mest handlar om kortare artiklar Sven T. Kjellberg har skrivit en om Den Lilla Världen - Porslinsfiguriner från Meissen och andra Tyska fabriker i Kulturens årsbok 1951. I Stora antikvitetsboken listas en del källor till avsnittet om porslin där mycket är ganska gammalt men det går kanske att hitta en del användbart:

              W. B. Honey French porcelain of the eighteenth century, London 1950
              W. B. Honey German porcelain, London 1947

              På tyska
              H. Christ Ludwigsburger Porzellanfiguren, Stuttgart 1921
              M. O. Daydi Das euroäische Porzellan von den Anfängen bis zum Beginn des 19. Jahrhunders 2 band 1955-1957

              Fanns en del annat men tänkte det inte skulle vara för perifert.

              I Antikt - Bukowskis experter berättar listas några till
              Reiner von Rückert Meissener Porzellan 1710-1810 München 1966
              Otto Walcha Meissner Porzellan Dresden 1973
              Pietsch, Ulrich & Hakenjos Frühes Meissner Porzellan, Tyskland 1997


              Tack så mycket!
              Collecting everything and nothing!

              Comment

              Working...
              X