Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eslau

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Eslau

    Hej,

    Når jeg søger i PES med ordet Eslau, kan jeg ikke se nogen tydelig tråd med overskriften Eslau, selvom der er skrevet en del om Eslau. Jeg prøver derfor at starte en tråd, hvor det er muligt at vise flere föremål fra Eslau. Jeg har en vase fra Eslau, købt for mange år siden på loppis, med Eslau skrevet i hånden tillige med Nethes signatur (navnet). Den er 12 cm høj.

    Jeg viser min vas samt en dunk set på loppis, også fra Eslau. En ældre sag, og hvor der står til Bode Willumsen!

    "Bode Willumsen virkede som maler, billedhugger og har gjort sig særlig bemærket i sit arbejde med keramikken"(1895-1987)
    (Keramik i lange baner" side 183, afsnittet om ham er fra side 178-189). Hvordan kan det være, at der står hans navn på? Har de været venner? Har Bode W. været interesseret i motivet med ridderen? Ja, hvem ved!
    Bifogade filer

  • #2
    Forsat dokumentation, jeg viser her en helt anden stilart! (Set på loppis)

    Fad med et eksotisk kvindeansigt. Her er Eslau også håndskrevet og med Nethes (for Agnethe Sørensen, porcelænsmalerinde og brødrenes kusine) signatur. Fadet kan være fra 1940´erne eller 1950´erne.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Forsat dokumentation:

      Der findes en lille jubilæumsbog, som fortæller historien om Eslau 1944-1994. Den er skrevet af Jørgen Bjerre, udgivet af Eslau/ Sengeløse 1994. I det følgende viser jeg foto med oplysninger fra bogen.

      Jeg viser bogen samt de 2 logoer, det først anvendte, hvor der ikke nævnes hvem der har designet det, og derefter det nye logo fra 1953, designet af Jens Quistgaard.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Tidlige arbejder fra Eslau:

        Bogen " Eslau 1944-1994" viser nogle få tidlige föremål fra Eslau, og de er rigtig fine! Den store gulvvase med blade er dekoreret af Nethe Sørensen og de små blå vaser er beskrevet som værende fra deres første glasurbrændning 28.12.1943 !
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Forsat dokumentation fra bogen "Eslau 1944-1994", side 58-59:

          Der er vist 2 gyldenrøde vaser, og det beskrives, at "Esbern var en sand mester i at beherske glasur-teknikken". Den smalleste af vaserne er fra 1984 og den mere mørke og brede vase er en unika fra 1990.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Jeg forsøger igen med et af fotoene, som ikke blev så godt i farven m.v.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              En sørgelig historie !

              I sidste uge så jeg et fint lille fad fra Eslau med en fisk. Fisken lignede den som var på fotoet af en vase, fra den første brænding i dec. 1943, i bogen om Eslau. (også vist her) Bagpå på fadet stod Eslau 1 samt Nethe ! Fisken må have været Nethes første dekorationsarbejde for Eslau og jeg syntes, at dekorationens streg og glasur var vældig fin.

              Da jeg ville købe fadet, kunne det ikke lade sig gøre, fordi der var en priskode på fadet, som ikke passede til butikken. Fadet skulle derfor står på en særlig hylde, hvor ejeren kunne finde den. Jeg satte mit navn og tlf.nummer med besked om, at jeg var interesseret i at købe det lille fad.

              Da jeg næste gang kom til loppisbutikken og ikke kunne finde fadet spurgte jeg en medarbejder om fadet med den lille fisk - og han svarede, at det netop var blevet smadret ved et uheld! Jeg fik lov til at se og fotografere de sørgelige rester. Heldigvis tog jeg et foto, da fadet var helt og fint - men nu ved jeg hvad jeg helt konkret kan se efter på sommerens loppemarkeder…….
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Her er en lille mokkakop fra Eslau. Den hører til deres første producerede stel, designet i 1949 af Per Linnemann-Schmidt (1912-1999). Det er en let og meget skrøbelig lille kop, som let kan gå i stykker! Det ældre foto er fra bogen om Eslau, og den findes ligeledes på Eslaus´ hjemmeside.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Tack för du visar bilder på denna vackra keramik som håller hög kvallite

                  I’m a real mean bitch!

                  Comment


                  • #10
                    Instämmer med Maria.
                    Det är värdefull information och dokumentation Du förmedlar, DanskeBodil.

                    Jag vet att jag har några saker från Eslau, men dessa är nedpackade sedan länge. När tillfället kommer, ska dessa fotograferas och läggas in här.

                    Comment


                    • #11
                      Hej Maria og Gideon,
                      Tak for jeres hilsen samt kommentar til Eslau-keramikken. Den tidlige Eslau-keramik er spændende, og jeg tror, at det er Nethe ( kusinen Agnete Sørensen), som haft stor indflydelse på resultatet i starten af virksomhedens historie.
                      Jeg har fornylig set 2 fade mere fra Esalu, og har ligeledes kontaktet Eslau med spørsmål om hvordan man skal forstå diverse numre på fadene. Så forsættelse følger ….. Men jeg venter ligeledes tålmodigt, men spændt på hvad du har Gideon, din keramik er jo i den bedre ende!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har fået et venligt svar fra Eslau, som desværre ikke kunne bidrage med oplysninger ang. den tidligere produktion, men så er det forsøgt!

                        Men jeg har fundet endnu en kop fra det første kaffestel fra 1949, nu i gul. Hvilken andre farver der er brugt til servicet er ikke nævnt, det beskrives blot som pastelfarver.

                        Et stel, som bestemt IKKE er i pastel er "Flamestone" designet af jens H, Quistgaard!

                        Historien begynder i starten af 1950´erne og kommer til at vare i 20 år! Amerikaneren Ted Nierenberg så på Hannover-Messen noget bestik i rustfrit stål og han får kendskab til, at der er godt design i Danmark. Han så derefter Jens H. Quistgaards stålbestik på Kunstindustrimuseet (i dag kaldt Designmuseum Danmark) og tog kontakt til ham. Nierenberg dannede derefter virksomheden “Dansk Designs” med udgangspunkt Quistgaards ønske om “skønhed, kvalitet og gedigenhed” tillige med stilkoordination, hvor bestik, tallerken, glas, møbler m.v. skulle passe sammen.

                        Quistgaard tegnede året efter stellet “Flamestone”. Det er ildfast, og skulle minde om den gamle pottemagerkultur med sortbrændte jydepotter, men indvendigt være lækkert med en hvid glat overflade. Da Quistgaard kendte till Eslau som dygtige og ihærdige, fik de opgaven med at fremstille “Flamestone” til det amerikanske marked.

                        Det betød store omvæltninger, køb af 2 ekstra ovne og nye arbejdsgange med støbning istedet for hånddrejning. Og det fortælles, at strømmen i hele Stenløse blev påvirket af det øgede forbrug af strøm.

                        Det var svært at producere “Flamestone” og der blev brugt meget tid på eksperimenter inden det lykkedes at få de 2 forskellige stentøjsmasser til at fungere sammen. Det viste sig i starten, at det lyse og mørke materiale havde forskellig udvidelses-koefficient, og det sorte materiale svandt mere ved brændingen endt det hvide ….derfor knækkede emnerne.

                        Det var tidskrævende, og Eslau havde på det tidspunkt omkring 50 ansatte, der skulle have løn! Man forsatte dog arbejdet og det endte med at blive en stor succes i USA, hvor de kunne sælge alt hvad de producerede. 1. sortering blev solgt i USA og en del 2. sortering i Danmark, som også senere hen fik 1. sortering til salg. Det blev aldrig nogen tilsvarende stor succes i Danmark.

                        Dansk Designs ønskede i 1974 at flytte produktionen til Japan, men det viste sig, at det varede 2 år inden man i Japan var i stand til at producere stellet, og i mellemtiden havde Eslau sagt definitivt nej tak til at genopstarte produktionen af “Flamestone”.

                        Eslau var da allerede godt i gang med nye produkter, herunder stellet “Generation” fra 1964, designet af keramikeren Niels Refsgaard. Fotos af “Flamestone” er fra et kræmmermarked på Bellahøj ved København, maj 2017.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Vase med tukan !
                          Her er en tidlig vase fra Eslau. Den er stor - omkring 25 høj. Den har nummer 12/3, så vasen er måske fra 1940´erne. Jeg har ikke set denne type vase før (både hvad angår form og motiv), men jeg ved desværre ikke hvem som har har gjort den, og har heller ikke oplysninger om hvem/ hvad M står for.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Hej,
                            Her er endnu et fund, en vase fra Eslau med signaturen Nethe og nummeret 10. Det er efterhånden ganske vanskeligt at få fat i disse vaser, og prisen er steget til helt vilde priser. Denne vase kostede 119 kr i en genbrugs ude på landet! Jeg viser også vasen sammen med den tidligere viste blå-bladene vase, også med signaturen Nethe.
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X