Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oplysninger om May Bühler ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Oplysninger om May Bühler ?

    Hej,

    Jeg fandt denne fine bordløber fornylig, og til min overraskelse viser den sig at være svensk! Jeg har fundet frem til, at designeren hedder May Bühler, men har svært ved at hitte yderligere oplysninger om hende. Er der nogen som kan hjælpe? Bordløberen er vel fra 1960´erne?

    Hilsen og tak for evt. svar
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har inte heller hittat någon information om henne.

    Så väldigt fint med Kilta-föremålen! Tack för den bilden!
    /Stefan

    Ursprungligen postat av DanskeBodil Visa inlägg
    Hej,

    Jeg fandt denne fine bordløber fornylig, og til min overraskelse viser den sig at være svensk! Jeg har fundet frem til, at designeren hedder May Bühler, men har svært ved at hitte yderligere oplysninger om hende. Er der nogen som kan hjælpe? Bordløberen er vel fra 1960´erne?

    Hilsen og tak for evt. svar

    Comment


    • #3
      Lite om May Bühler (1921-2006): Mönsterformgivare. Under 1960-talet var May verksam vid Tapisseribolaget i Göteborg där hon ritade mönster till dukar, bonader och festremsor/löpare. En period anställd vid Silfa Textiltryckeri i Alingsås. Drev egen butik i Pixbo under en tid. Signatur: M Bühler eller bara Bühler. Man kan hitta löpare med hennes motiv från 1950-talet fram till 1970-talet.
      May Bühler illustrerade de fyra första böckerna om Trulsa (Författare Ester Ringnér-Lundgren). Hon designade även dockor som såldes med böckerna. Trulsa och Pärla ska tydligen ha blivit dockor. Tyvärr har jag inte lyckats hitta mer fakta om konstnären och formgivaren May Bühler.

      Comment

      Working...
      X