Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörkniv från Finland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Smörkniv från Finland

    Hej!
    Denna smörkniv låg länge bortglömd, då jag inte trodde den var äkta.
    Men nu hittade jag att det kan vara finska stämplar.

    Modellen bör vara Musla eller Snäcka som det också kallas.
    Att den är stämplat på knivbladet förvånade mig. Betyder det att
    också bladet ät silver ?

    Om vi tar stämplarna på knivbladet, och numrerar dom från vänster till höger.
    1. Bör vara smed/tillverkare. Är detta Kultakeskus Oy
    2. Finsk kontroll stämpel
    3. Halt stämpel
    4. Bör vara ortstämpel. Tyckte först det var en sliten krona, men det kan också vara tre hus/slott.
    Här behöver jag hjälp
    5. Års stämpeln bör vara från 1931.


    Click image for larger version

Name:	DSCN3665_redigerad-1.jpg
Views:	1
Size:	35,6 KB
ID:	679421Click image for larger version

Name:	DSCN3672.jpg
Views:	1
Size:	26,1 KB
ID:	679422

  • #2
    Nu kunde du ha putsat stämplarna innan du fotade dem! Jo, det är Kultakeskus Oy i Tavastehus/Hämeenlinna som gjort smörkniven. Tavastehus stadsstämpel är Tavastehus slott med tre torn. Om årsstämpeln är B6 så är det 1931, men det ser man inte på bilden. Att stämplarna är på bladet visar att hela kniven är av silver. Det är inte så vanligt, så du har ett bra föremål.

    Comment


    • #3
      Stort tack för ditt svar Qrt.S !

      Ja det var slarvigt av mig att inte rengöra bättre.
      Bifogar bättre bilder nu.

      Totallängden är ca 190 mm och knivbladet är ca 100 mm.
      Hur vanligt är det att också knivbladet är i silver ?
      Smörkniven har också graveringen JB, vilket jag inte kan härleda till min släkt.

      När jag bifogar bilder så händer det att högra sidan av bilden inte kommer med.
      Jag har tidigare trodd att det bara är min dator som inte läser bilden rätt.
      Men när också du Qrt.S saknar högre delen av bilden så är det inte så bra.
      Har någon en förklaring till detta ??
      Får se hur det går med dom bifogade bilder nu.

      Kan också tillägga att när jag förhandsgranskar inlägget så är bilderna helt OK.


      Click image for larger version

Name:	DSCN3781.jpg
Views:	1
Size:	21,8 KB
ID:	564776Click image for larger version

Name:	DSCN3782.jpg
Views:	1
Size:	42,7 KB
ID:	564777Click image for larger version

Name:	DSCN3783.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	564778

      Comment


      • #4
        Bussigt av dig, skall en stämpelbild se ut. Jag svarade dig redan att ett bett i silver är inte så vanligt men förekommer. Problemet med ett silverbett är det, att det är ganska mjukt och kan vridas och är väldigt svårt att vässas. Dessutom blir det också en kostnadsfråga, ett silverbetts materialkostnad är klart större en ett av stål, vilket naturligtvis påverkar priset. Oftast har jag sett silverbett på frukt- och smörknivar, mera sällan på bordknivar, men sådant förekommer. Jag har själv ett fiskserveringsbestick (kniv och gaffel) varav bladet på både kniven och gaffeln är av silver.

        Jo det är lite underligt att systemet ibland kapar bildens högra sida men alamerar inte om det. När jag kollade bildstorleken på din nya bild konstaterade jag att den är 33,51 x 16,05 cm, alltså enormt stor och kapad som tidigare bilder av samma orsak. Minska dina bilder till hälften, så kommer allt med. En vink, om bilden verkar kapad, så kopiera den till ett grafiskt bildprogram, så ser du hela bilden och kan också se dess tekniska egenskaper. Det var det jag gjorde för att kolla saken.

        Aj jaa graveringen, nå det kan ju vara vem som helst om du inte kan identifiera den. Det är tyvärr så, att en gravering tidsenlig eller senare som inte kan härledas drar alltid ned på värdet. Jag hittade en gång ett gammalt silverbestick för 12 personer, som råkade ha mina initialer. Påpekade åt säljaren, att besticket intresserade mig, men det var illa detdär med graveringen, men kom ner med priset så kanske jag köper.... efter en stunds funderande kom vi överens om ett lämpligt pris trots den "störande" graveringen .......Naturligtvis knystade jag inte ord om att det var mina initialer. Han märkte det inte ens fast jag betalade med mitt kort.
        Last edited by Qrt.S; 2017-02-13, 08:13.

        Comment

        Working...
        X