Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har designat och var såldes denna kökslampa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vem har designat och var såldes denna kökslampa?

    Denna kökslampa har varit i vår ägo sedan 1968. Då satte vi bo och lampan har följt oss från vår första lägenhet över flera olika boendeformer fram till i dag. Med åren har de flesta saker från den första tiden gått ur tiden av olika skäl, men lampan har blivit kvar. Lampan har en omisskänlig design av fotogenlampa och är - i vårt tycke – både vacker och tidsenlig. Den har blivit en av våra käraste ägodelar.
    Men med tiden har vår kunskap om lampan försvunnit in i dimman. Vi har trott att den kom från IKEA, men efterforskningar har inte gett något resultat.
    Finns det någon på denna eminenta sida som kan ge information?
    Click image for larger version

Name:	DSC02367.jpg
Views:	1
Size:	158,8 KB
ID:	679313Click image for larger version

Name:	DSC02368.jpg
Views:	1
Size:	77,1 KB
ID:	679314

  • #2
    Bäste Soren,
    Visst kan det vare en kär ägodel, men min uppfattning är att det är ett montage av en äldre kupa (som även köpas
    nya). Ganska brandsäkert, luktar inte illa och miljövänligt. Bra tycker ja...so long...

    Comment


    • #3
      Den är inhandlad!

      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Bäste Soren,
      Visst kan det vare en kär ägodel, men min uppfattning är att det är ett montage av en äldre kupa (som även köpas
      nya). Ganska brandsäkert, luktar inte illa och miljövänligt. Bra tycker ja...so long...
      Bästa Kim!
      Tack för svar! Men jag är 100 på att vi inhandlat lampan (förmodligen någon större möbelkedja). Vi var 1968 nybakade fattiga studenter som satte bo från tomma händer till att fylla vår stockholmslägenhet med möbler från framför allt dåtidens möbel-Mecka IKEA vid Kungens kurva. Vi hade på den tiden inga ambitioneratt köpa sådant som hade visst nostalgivärde eller av annat skäl.
      Med vänlig hälsningoch Tack än en gång.
      Sören

      Comment


      • #4
        Det finns en liknande modell av Wiktor Berndt för Flygsfors:

        https://auctionet.com/sv/226032-takl...rndt-flygsfors

        http://www.tradera.com/item/344601/2...fors-w-berndt-

        Comment


        • #5
          Hej Sören, jag såg en exakt likadan lampa idag, tyvärr hängde den så högt, att jag inte kunde kolla efter etikett, men den är i alla fall inte ett hemmabygge, det kunde jag konstatera.
          Last edited by e_v_a; 2017-02-28, 18:33.

          Comment

          Working...
          X