Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverstämplar - men varifrån och när Begravningsskedar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silverstämplar - men varifrån och när Begravningsskedar

    Det här ska vara begravningsskedar. Kan någon hjälpa mig att tyda stämpeln. Hur gamla kan de vara? Värde?

    Click image for larger version

Name:	IMG_0494.jpg
Views:	1
Size:	109,0 KB
ID:	679230Click image for larger version

Name:	IMG_0495.jpg
Views:	1
Size:	75,2 KB
ID:	679231Click image for larger version

Name:	IMG_0497.jpg
Views:	1
Size:	62,3 KB
ID:	679232Click image for larger version

Name:	IMG_0498.jpg
Views:	1
Size:	44,6 KB
ID:	679233

  • #2
    Den översta skeden har för mig lite mystiska okända stämplar, men om du tillåter att jag använder din bild i ett annat forum, kan ett eventuellt svar fås. Så mycket kan ändå sägas att svensk är den inte.

    De två andra skedarna (IPL) är klara fall. De är gjorda i Uddevalla av en mästare som heter Johan Patrik Ljungström. Han jobbade i Uddevalla 1808-1831 varefter han flyttade till St Petersburg i Ryssland och jobbade där som "guldarbetere" 1831-1836. Var i 1sta giftet gift med Maria Christina Spaak, skild 1834 och 2 g. med Birgitta Catharina Bagge. Ljungström var inte bara guldsmed utan också uppfinnare. Vad han uppfunnit vet jag tyvärr inte. Han dog i Stockholm 27.4.1857.

    Huruvida dina skedar är begravningskedar är lite tvivelaktigt. Sådana brukar ha inskriptioner som "Till minne av xxx och datum. Bergarvningskedar gavs oftast åt kistbärarna men även ibland åt begravningsgästerna. De är tillverkade mellan 1808-31. Värdet är ett realtivt begrepp, som jag inte befattar mig med. Kolla auktionskammares kataloger och internet.

    Comment


    • #3
      Stort tack för svar. Jag gissade på Uddevalla, men nu vet jag även mästaren. Du får gärna visa den andra stämpeln i vidare kretsar. Misstänkte också att den var utländsk.

      Comment


      • #4
        du skriver bare formentlig begravelses ske - troligen begravnings ske. Det sælger på tradera.

        Comment


        • #5
          Sorry, ingen tycks vet något om stämplarna på det andra forumet. Det kan vara bönhasestämplar, vet inte.

          Comment

          Working...
          X