Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är KAL - OTTO ? Bäver Gnagare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem är KAL - OTTO ? Bäver Gnagare

    Vem är KAL - OTTO ? Någon som vet ?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag undrar också vem KAL-OTTO är? Jag vill nog kalla djuret för lämmel eller snarare fjällämmel och då bör väl den komma från fjällvärlden någonstans i nordkalotten?
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Kal-Otto är namnet på den lilla fjällämmeln. Han ska vara gjord av Tora Ceder i Piteå, enligt tidningen:

      Click image for larger version

Name:	kal-otto.jpg
Views:	1
Size:	15,0 KB
ID:	575541

      Edit: kan man inte ana ett TC ovanför namnet?

      Edit2: Ytterligare ett par tidningsklipp, den kom alltså 1980 eller tidigare:

      Click image for larger version

Name:	kal-otto1.jpg
Views:	1
Size:	29,8 KB
ID:	575542 Click image for larger version

Name:	kal-otto2.jpg
Views:	1
Size:	24,4 KB
ID:	575543
      Last edited by Anna-Carin; 2021-10-12, 18:48.

      Comment


      • #4
        Jag försökte hitta någon information om Tora Ceder också, men det var värre. På en arkiverad version av hennes borttagna hemsida står i alla fall detta:
        Jag är skulptör sedan mer än 30 år. Arbetar numer helt i stengods. Är egentligen självlärd, men under årens lopp har jag genomgått ett antal utbildningar i skulptur och design.

        Här i min hemby, Arnemark utanför Piteå, hämtar jag inspiration från skogen med dess vilda djur och väsen.

        Viktig för mej är också den gamla bondetradition som jag själv är en del av.

        Att fånga magin i materialet kräver inlevelse. Fascinerad och häpen ser jag hur konsten väcker tankar, känslor och nyfikenhet.

        Jag är en av nio delägare i butiken Rabarber konsthantverk på Rådhustorget i Piteå.
        (klicka på länken ovan för att se ett foto av henne)

        Comment


        • #5
          Tack Anna-Carin! Visst är det Tora Ceder (f.1948) keramiker från Piteå som gjort den lämmel som både belive och jag frågade om...

          Comment

          Working...
          X