Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vem är KAL - OTTO ? Bäver Gnagare

Vem är KAL - OTTO ? Bäver Gnagare

Vem är KAL - OTTO ? Någon som vet ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Jag undrar också vem KAL-OTTO är? Jag vill nog kalla djuret för lämmel eller snarare fjällämmel och då bör väl den komma från fjällvärlden någonstans i nordkalotten?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Kal-Otto är namnet på den lilla fjällämmeln. Han ska vara gjord av Tora Ceder i Piteå, enligt tidningen:

Namn:  kal-otto.jpg
Visningar: 61
Storlek:  15,0 KB

Edit: kan man inte ana ett TC ovanför namnet?

Edit2: Ytterligare ett par tidningsklipp, den kom alltså 1980 eller tidigare:

Namn:  kal-otto1.jpg
Storlek:  29,8 KB Namn:  kal-otto2.jpg
Storlek:  24,4 KB
    Senast redigerat av Anna-Carin den 2021-10-12 klockan 19:48.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Jag försökte hitta någon information om Tora Ceder också, men det var värre. På en arkiverad version av hennes borttagna hemsida står i alla fall detta:
    Jag är skulptör sedan mer än 30 år. Arbetar numer helt i stengods. Är egentligen självlärd, men under årens lopp har jag genomgått ett antal utbildningar i skulptur och design.

Här i min hemby, Arnemark utanför Piteå, hämtar jag inspiration från skogen med dess vilda djur och väsen.

Viktig för mej är också den gamla bondetradition som jag själv är en del av.

Att fånga magin i materialet kräver inlevelse. Fascinerad och häpen ser jag hur konsten väcker tankar, känslor och nyfikenhet.

Jag är en av nio delägare i butiken Rabarber konsthantverk på Rådhustorget i Piteå.
    (klicka på länken ovan för att se ett foto av henne)

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Tack Anna-Carin! Visst är det Tora Ceder (f.1948) keramiker från Piteå som gjort den lämmel som både belive och jag frågade om...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •