Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tesil i silver, stämpelhjälp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tesil i silver, stämpelhjälp.

    Hej alla!

    Att den här tesilen är svensk och från 1856 kunde jag se, men sedan gick jag bet. Jag gick igenom alla stadsstämplar i ett gammalt antiklexikon, men blev inte klokare för det. Tycker det liknar Uppsala litegrann, men ändå inte. Kan någon som har mer erfarenhet säga mig var den kommer ifrån? Rentav vem smeden är? Jag skulle bli både tacksam och imponerad, i det skicket som stämpeln är ...

    Click image for larger version

Name:	fransidan1.jpg
Views:	1
Size:	56,9 KB
ID:	679177Click image for larger version

Name:	sidan1.jpg
Views:	1
Size:	59,5 KB
ID:	679178Click image for larger version

Name:	stampelsidan1.jpg
Views:	1
Size:	69,5 KB
ID:	679179

  • #2
    Nej, tror det är Stockholm och EOA eller FOA. Kan se efter vem det kan vara i kväll.

    Comment


    • #3
      Onekligen lite "klottig" stämpel, men nix, det är inte Stockholm utan Södertälje. Initialerna är FOA och han är Fredrik Oscar Ahlström. Han föddes 11.8.1818 i Västervik, stämplade 1846-1885 i Södertälje. Han skattade åt förgängelsen 4.2.1885. Änkan Mathilda f. Qvarnström fortsatte verksamheten till 1890. Hon dog 1916. Nu måste du då bli både imponerad och tacksam, vassågo! :-)))
      Last edited by Qrt.S; 2017-01-24, 19:40.

      Comment


      • #4
        Måste lägga till lite. Jag har titta länge på din spindel och ärligt sagt är det en sak som stör mitt öga, nämligen skaftet. Det är väldigt kort och tjockt i förhållande till själva silen. Kan det vara utbytt? Skaftet ser lite ut som om det skulle vara kapat från en, kanske kasserad, gammal skopa, men....?
        Last edited by Qrt.S; 2017-01-24, 20:11.

        Comment


        • #5
          Qrt, jag är både tacksam och imponerad! Det stämmer, jag hittade lite andra föremål av samme smed på nätet. Han finns inte i mitt gamla lexikon. Jag behöver uppenbarligen köpa mig en vettig silverbok.

          Ja, du har helt rätt när det gäller skaftet. Det borde vara mycket mer sirligt, det som är där har suttit på något större (och enklare). När man tittar närmre ser man också att stiftet som håller det på plats är av mässing samt att silvret är repigt och deformerat vid infästningen. Men jag är glad över den iallafall, för min tesil från Stelton (Cylinda Line, Arne Jacobsen) har relativt nyligen gått sönder, så denna kommer att komma till användning inom kort!

          Comment

          Working...
          X