Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norska toddy glass

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Norska toddy glass

    Hej!

    Jag nämnde i ett annat inlägg att jag nu har börjat ta reda på vilka norska glas vi har.
    Det är arvegods från området runt Oslo så sannolikt är dom flesta från norska glasbruk.

    Detta glas kallade vi "toddy glass" och det är 175 mm högt, med diameter fot 69 mm, diameter uppe 74 mm.
    Glas staven har total längd 150 mm.
    Min gissning är att det är från 1890-1930.

    Är tacksam för all information.

    Med hälsningar
    Odd

    Click image for larger version

Name:	DSCN3690.jpg
Views:	1
Size:	73,7 KB
ID:	679126Click image for larger version

Name:	DSCN3691.jpg
Views:	1
Size:	120,1 KB
ID:	679127Click image for larger version

Name:	DSCN3692.jpg
Views:	1
Size:	102,3 KB
ID:	679128Click image for larger version

Name:	DSCN3693.jpg
Views:	1
Size:	66,8 KB
ID:	679129Click image for larger version

Name:	DSCN3694.jpg
Views:	1
Size:	66,6 KB
ID:	679130

  • #2
    Om tillverkningslandet är Norge ingår glaset i servisen "Louise" tillverkad på Hadeland 1899-1940 och återupptagen 1953-1975 enligt "Hadelands vinglass 1856-1989" av Jens W.Berg 1990. Motsvarande servis tillverkades också på andra glasbruk. Glasstaven hör troligen inte till servisen.

    Comment


    • #3
      gärdsle!

      Tack så mycket för ditt svar.
      Nu skall jag googla vidare imorron.

      Har 5 likadana glas med samma glasstav,
      men någon kan ha kompletterat då dom tyckte den passade in.

      Har alltid trodd dom rörde ut sockret med glasstaven

      Comment


      • #4
        Glasstavar för toddy återfinns i glasbrukens kataloger som en särskild produkt och ingick inte i serviserna. I ett välordnat hushåll fanns säkert omröringsstavar som dukades fram också.
        På senare tid (1960-talet) förekom ibland ställ med en kanna, sex glas och en omrörningsstav, som då placerades i kannan, men då handlade det nog inte om traditionell toddy.

        Comment


        • #5
          Jag har nu googlat en hel del på "Hadeland", "glass" och "louise".
          Men i huvudsak har jag fått träff på annonser och auktioner.
          Bifogar en bild från en aktion.

          Click image for larger version

Name:	chr-auksjon.se.jpg
Views:	1
Size:	5,0 KB
ID:	564526

          Mina glas är 175 mm höga och ett glas rymmer ca 32 cl totalt.
          Jag tycker kupan på mina glas har en mjukare/längre övergång nedåt.
          Bifogar en ny bild som bättre visar mitt glas i profil.
          Mina tidigare bilder kan ha varit lite vilseledande ?
          Skilde det något mellan glasen under 1a och 2a tillverkningsperioden ?

          Click image for larger version

Name:	DSCN3704.jpg
Views:	1
Size:	108,4 KB
ID:	564527

          Comment


          • #6
            Det som ni använt som toddyglas misstänker jag egentligen är det på alla sätt tidstypiska champagneglaset i servisen. I det nämnda häftet av Jens W.Berg finns champagneglaset, men bara som en mycket enkel teckning. Där finns också en champagneskål med, men det var inte ovanligt vid den tiden att champagneglas utfördes i två former. Jag tror att olikheten har att göra med att glasen anpassades till sin vad som såg bäst ut med tanke på proportionen mellan höjd och bredd. Om det skilde något mellan de olika produktionsperioderna framgår inte i häftet, men det är troligen inte mycket. I min samling har jag två Louiseglas från Hadeland, ett hetvinsglas som jag upplever som äldre och ett likörglas som verkar från senare tid. Det kan vara helt fel för det baserar sig bara på det som brukar kallas känsla och som har ställt till det ibland
            Fortsätt gärna att dricka toddy ur glaset! Det är bara användaren som bestämmer vad ett glas skall brukas till!

            Comment


            • #7
              Tack för ett trevligt svar gärdsle.
              Ja det ät jo lite mörkt och kyligt denna årstiden,
              så vad vore bättre en att prova en toddy framför brasan någon kväll.

              Comment

              Working...
              X