Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svårsålt på auktion i januari???

Seniormedlem Koalas avatar
    Reg.datum
    jul 2009

Svårsålt på auktion i januari???

Jag ser att både Stockholms Auktionsverk och Lauritz lockar med gratis hämtning av tyngre gods nu och fram till och med 21 januari. Är det månne svårsålt vid den här tiden och riskerar man att få sämre betalt än om man avvaktar någon månad - och får bekosta transporten själv? Någon som har synpunkter eller erfarenheter?

I allmänhet inträffar en nedgång i såväl utbud som efterfrågan - dels under julhelgen med omnejd, i praktiken från ca lucia tills alla helgerna är avklarade i januari. Dels sommarsäsongen från ca skolavslutningen - tyst under midsommar - fördjupning under juli månad - därefter sakta återhämtning fram till augusti och höstsäsongen. Men på vissa orter blomstrar ju sommarauktioerna och sommarloppisarna desto mer.

Men detta är ingen absolut regel. Jag har köpt saker - senast den just passerade nyårsdagen då affärsklimatet borde vara extremt stilla - för en rekordsumma på Tradera, med rekordmånga deltagare på auktionen.
    Det var ett mycket attraktivt samlarföremål, som jag "vann" för 4550 kr, mot förväntade ca 2000-2500 kr.
    När det var 10 minuter kvar stod buden på ca 1500 kr - och under de sista 10 min klättrade buden upp till 4000 kr - när det var 7 sekunder kvar bjöd jag 5678 kr varvid slutbudet blev 4550 kr. Detta alltså tidigt på nyårsdagen då folk borde ligga och sova.

Det blev kostbart men inte dyrt - enligt regeln: ibland är det bättre att ha ett föremål än pengarna det kostar.
    Senast redigerat av HgF den 2017-01-11 klockan 10:58.

Citat Ursprungligen postat av Koala Visa inlägg
    Jag ser att både Stockholms Auktionsverk och Lauritz lockar med gratis hämtning av tyngre gods nu och fram till och med 21 januari. Är det månne svårsålt vid den här tiden och riskerar man att få sämre betalt än om man avvaktar någon månad - och får bekosta transporten själv? Någon som har synpunkter eller erfarenheter?
    Det beror helt på vad det är du vill sälja, mer exklusiva objekt har en köpkrets som inte är så priskänslig.
    Är det mer vardagliga ting skulle i alla fall jag avvakta.
    När jag tittar på min egen försäljning så är det alltid väldigt lugnt i Januari.

Instämmer med tidigare inlägg, det är generellt lugnt i december och januari för "vardagsgods" och mellanklassgrejer, medan specialföremål nästan alltid går bra eftersom det är så lätt att lägga in bevakningar nu för tiden. Så var det även sommartid förr, men jag tycker att det har förändrats de senaste åren, det är fler som köper även sommartid, men då kanske lite andra grejor. Undantag finns naturligtvis. Själv har jag nästan inte sålt något de senaste veckorna, men handlat desto mera.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •