Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljussax med en stämplad krona och bokstäver (stora ljussax-tråden)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Du har helt rätt FBQ, ljussaxen kan mycket väl vara från åren runt 1800,
    men jag tvivlar. Vi får tillsvidare nöja oss med att vi har lite olika åsikter
    om åldern på den smäckra saxen.

    Comment


    • #17
      Ja, vi får se, kanske kan någon med mer litteratur till och med försöka identifiera smedsmästaren och ringa in tillverkningstiden mer exakt. Själv har jag ganska lite litteratur om Wedevågs bruk fast jag det är i fars hemtrakter. Är intresserad av saxen om Morkulla vill göra sig av med den, men antar att det säkert finns fler som är det.

      Comment


      • #18
        Om någon vill lägga bud på den, så har jag inget emot det : )

        Comment


        • #19
          En del av min samling,tyvärr dock nedpackad av utrymmesskäl...de äldsta är dock i ett skåp :-)
          Kör nog på FBQ: s linje ,finner ingen anledning till att den här skulle vara av senare tillverkning.
          Dock mycket trevlig och av ovanlig modell tror jag.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            FBQ !
            Vad tror du förresten om denna?

            Mvh
            S

            Comment


            • #21
              Jättefin sengustaviansk modell, tror som föregående på åren alldeles runt 1800.

              Comment


              • #22
                Trevlig samling, Surmasen. Min är betydligt mindre
                Click image for larger version

Name:	20170109_120010.jpg
Views:	1
Size:	74,7 KB
ID:	564467

                Comment


                • #23
                  Nu har jag - tack vare er - verkligen förstått hur fin den är. Så vill någon ha den eller blir det tradera istället?

                  Comment


                  • #24
                    Välj Tradera...

                    Ursprungligen postat av Morkulla Visa inlägg
                    Nu har jag - tack vare er - verkligen förstått hur fin den är. Så vill någon ha den eller blir det tradera istället?
                    Hallå.
                    PES får inte bli en marknadsplats för prylar. Tanken är väl ett forum för utbyte av kunskaper och gissningar. Om du vill inleda en en affär i vårt forum, skicka ett personligt meddelande.... so long...

                    Comment


                    • #25
                      Roger that!

                      Comment


                      • #26
                        Ingen samling men.......

                        ändå. Två saker är ju ingen samling, däremot tre. Trots detta lägger jag ändå in mina
                        två ljusvekesaxar här eftersom tråden verkar ha utvecklats åt det hållet. Min i järn är
                        ju signerad J.Domnerus och går därvid att ålderbestämma till ca mitten av 1700-talet.
                        Mässingssaxen har ju ett bomärke med ett hjärta och bokstäverna C och N, möjligen
                        en fästmansgåva. Saxen är 1600-tal enligt landets främsta expertis på området.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Landets främste expert (vem om man får fråga?) på området har nog inte riktigt rätt den här gången, "bomärket" är gelbgjutaren Claes Christian Hartwigs stämpel, han var från Tyskland och verksam i Stockholm ca 1702 - 1720.

                          Trevliga saxar bägge två!

                          En annan vekesax från samma mästare i Nordiska museets samlingar:
                          Nordiska museet - Photographer Berger, Ulf


                          Där ser man dock inte stämpeln så väl, det gör man dock bättre här på tredje bilden, övre högra hörnet på beslagets insida:


                          En ännu tydligare stämpel från en sax som sålts på Bukowskis:
                          Last edited by Jung_Kee; 2017-01-09, 18:07.

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                            Landets främste expert (vem om man får fråga?) på området har nog inte riktigt rätt den här gången, "bomärket" är gelbgjutaren Claes Christian Hartwigs stämpel, han var från Tyskland och verksam i Stockholm ca 1702 - 1720.

                            Trevliga saxar bägge två!
                            En nu levande expert på fina Östermalm nära SAV. kommer inte ihåg vad han heter, det var många år sedan.
                            Men han ska ju vara "expert" på gammalt tenn, mässing och dylika ting, inte minst det som kanske inte tillhört
                            de allra förnämsta i samhället, medelklassen förr i tiden kanske man kan säga.
                            Ehuru, JÄTTESKOJ att Du kunde identifiera gelbgjutaren, tack, tack, tusen tack till Dig Jung Kee.
                            PS "Min" expert var ju ändå inte helt felt ute i åldersbestämingen..............
                            DS Saxen är köpt på gamla "Skrotum", Sickla för kanske 15-år sedan, Tänkte på att den kanske kom
                            från Nacka mässingsbruk 1625-1723. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nacka_g%C3%A5rd.
                            Last edited by prylsnubben; 2017-01-09, 23:55.

                            Comment


                            • #29
                              Nej, han var snuddande nära, jag hade också sagt troligen 1600-tal om jag inte hade sett stämpeln! Var mest nyfiken på vem det var, det är ju alltid bra att veta vem man kan vända sig till när man har kluriga saker att fråga om! För min del var det ren slump att jag kunde svara på detta eftersom jag såg den andra saxens stämpel igår i samband med att jag googlade info om Surmasens sax i den andra tråden!
                              Last edited by Jung_Kee; 2017-01-09, 18:12.

                              Comment


                              • #30
                                Den andra saxen är nog lite tidigare än du tror också, J Domnerus borde vara Jonas Domnerus, antingen denne eller dennes fader:


                                Edit: Det hade du visst redan koll på såg jag i en annan tråd nu!
                                Last edited by Jung_Kee; 2017-01-09, 18:25.

                                Comment

                                Working...
                                X