Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljussax med en stämplad krona och bokstäver (stora ljussax-tråden)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ljussax med en stämplad krona och bokstäver (stora ljussax-tråden)

    Hej! Någon som vet vad stämpeln betyder och hur gammal saxen är?
    Bifogade filer
    Last edited by Morkulla; 2017-01-05, 20:17.

  • #2
    Wedevågs bruk stämplade med Krona över W
    Krönt W samt smedens initial. http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1347916759
    Last edited by nobe; 2017-01-05, 15:19.

    Comment


    • #3
      Tack så mycket för det blixtsnabba svaret! Men den kan väl inte vara från 1700-talet? Eller?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Morkulla Visa inlägg
        Tack så mycket för det blixtsnabba svaret! Men den kan väl inte vara från 1700-talet? Eller?
        En tumregel brukar vara att de äldre ljussaxarna brukar sakna fötter................

        Comment


        • #5
          Jo, men ljussaxarna får fötter omkring 1750. Det här är ju sengustaviansk/empir-stil, ovanligt elegant formgivning så jag skulle inte utesluta att den kan vara gjord på 1790-talet även om den nog likaväl kan vara tidigt 1800-tal. Nog tror jag att det är Wedevåg det handlar om här.

          Comment


          • #6
            Så elegant är den inte

            Comment


            • #7
              Jag har prislistan här från Wedewog och Kvarnbacke 1726 (faksimil 1944), 20-tal sidor med cirka 400 artiklar i järn, stål och metall. Men jag hittar inte någon ljussax.

              Comment


              • #8
                För tidigt!

                Comment


                • #9
                  Jag tycker den är riktigt smäcker och elegant i saxarnas skänklar :-)

                  Comment


                  • #10
                    Ju längre jag tittar på den desto mer jag håller med

                    Comment


                    • #11
                      Jag håller med om att den är riktigt fin, dessutom sällsynt men
                      tyvärr tror jag inte på 1700-tal, snarare ett tidigt förebud om
                      den nya tidens stilideal, jugendperioden.
                      PS Per Fredrik Canell på Vedevåg ska ha varit en sjutusan till
                      klensmed, han föddes 1846.
                      Last edited by prylsnubben; 2017-01-05, 21:40.

                      Comment


                      • #12
                        Jag tror nog fortfarande på omkring 1800. Ljussaxar blir ju i praktiken onödiga efter introduktionen av stearinljus med flätade vekar. Det finns enstaka sena exemplar men tror inte det här hör dit.

                        Comment


                        • #13
                          Det var dyrt med "köpeljus" och då stöpte allmogen sina egna ljus
                          utan flätade vekar och då fungerade ljusvekesaxen väl så bra.....

                          Comment


                          • #14
                            jeg er ikke ekspert i stearinlys - og hvornår almuen skifter.
                            Men kendetegnet for klunketiden er at man fylder hjemmet med alt. Hvorfor? fordi man kunne. Industrialiseringen sænkede prisen på alt dramatisk.
                            Mon ikke det også var gældende for lys.

                            Comment


                            • #15
                              Jag har inte sett någon ljussax så sent som jugendtid (om jag räknar bort alla moderna mässingskopior) Elementen är också helt klart sengustavianska. Sedan må vara hänt att den stilen också återkommer i modet runt 1900 men jag tycker att den här ljussaxen varken i märkning eller utförande signalerar sekelskiftet 1900 utan snarare det 1800. Det krävs nog mer övertygande innan jag ändrar uppfattning.

                              Comment

                              Working...
                              X