Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

3 x Ulla på Bornholm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: 3 x Ulla på Bornholm

    Her er en af mine “historier” fra 2016:

    Jeg købte i maj måned en meget lille vase med hank på et loppemarked, ikke fordi den var speciel smuk, men fordi der stod ULLA BORNHOLM 1953 som signatur. Vasen virkede noget ubehjælpsom og primitiv i formen, men samtidig undrede det mig, at der stod Bornholm på. Hvis det var et almindelig skolearbejde/ amatørarbejde ville der så have stået Bornholm ?

    Jeg fik derfor den tanke, at det kunne være et tidligt arbejde af Ulla Hjorth (f. 1945), som i 1953 ville være omkring 8 år. Havde hun fået lov til at prøve at arbejde i værkstedet hos sin far/ farfar? Jeg skrev derfor til Bornholms Museum og spurgte om det var muligt, og fik det svar, at de mente det kunne være Ulla Dybeck ( f. 1928 ) eller Ulla Gahrn ( f. 1937).

    I bogen “Bornholmsk værkstedskeramik” fortælles det, at Ulla Dybeck har eget værksted på Bornholm fra 1953, og om Ulla Gahrn, at hun tilknyttes Hjorth efter sin uddannelse i 1960.

    Sidst i juli måned fandt jeg en anden lille helt enkel miniaturevase, og denne var stemplet Hjorth, samtidig med, at der stod Ulla skrevet på samme vis. Den var med den særlige glasur tenmoku - en glasur som Ulla Hjorth også har brugt i sine arbejder. Jeg kontaktede derfor Ulla Hjorth, som fortalte, at hun ikke havde lavet nogen af de 2 små keramikvaser, og at Ulla Dybeck ofte skrev Bornholm på sine arbejder. Ulla Hjorth fortalte, at hun tidlig begyndte at bruge sin sammenskrevne signatur UH, men at hun sagtens kunne have siddet og lavet keramik i værkstedet som barn.

    I September måned fandt jeg en tredje lille sag stemplet Hjorth, hvor signaturen viste sig at være af Ulla Gahrn og sluttelig ser jeg her i december en kande i en lokale loppis, hvor der står signaturen Dybeck samt Bornholm, Ved at sammenligne signaturerne/ bogstaverne, er jeg nu helt sikker på hvem der har lavet hvilken keramik!
    Bifogade filer

  • #2
    Forsat foto på historien 3 x Ulla på Bornholm

    Hilsen
    Bodil
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Tak for den interessante analyse!

      Här finns en bild på en vas tillverkad av Ulla Dybeck

      Comment


      • #4
        Hej,
        Tak for svar og interesse. Det hænder at man bliver "forfulgt" af en sag uden at det er planlagt! Der findes en artikel om Ulla Dybeck "Konen med kaklerne". Den er fra tidsskriftet "Ud og se" (gratis blad for DSB togene) og skrevet af Erik Bork i 2008. Jeg har forsøgt at vedhæfte artiklen, men den fylder for meget umiddelbart. Jeg er egentlig ikke specielt begejstret for Ulla Dybecks keramik, mener at Ulla Gahrn og især Ulla Hjorth har klart større talent både hvad angår form og glasurer.

        Hilsen og Godt Nytår!

        Comment


        • #5
          Antik og loppemarked i Forum i dag: Skål med traditionel løbeglasur ( set oppefra) af Ulla Dybeck, men her UDEN at hun skriver Bornholm. Ingen regler uden undtagelser!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ulla nr. 3 - Ulla Hjorth, som er nævnt i historien om 3 x Ulla

            Her er 2 små föremål af Ulla Hjorth med henndes enkle signatur UH sammenskrevet. Er der nogen som har föremål af Ulla Hjorth, som kan vises her på siden?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ulla Dybeck - her en en lille tekande set på loppis.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Bra jobbat

                Comment

                Working...
                X