Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Intaglios, Cameos?

Intaglios, Cameos?

Hej.
    Jag köpte ett myntskåp på auktion och märkte att något skramlade runt där inne, öppnade ett av facken och hittade dessa. Namn:  DSC08327.jpg
Visningar: 85
Storlek:  64,5 KB Har sökt runt på nätet och hittat många liknande på bild men dåligt med info.
    Det är lite olika stilar och jag gissar på att dom i rent glas är 1800-tal, men som sagt så gissar jag bara.
    En som jag sökt lite mer på(se bilder nedan)har ett nr och namn ristat på baksidan, som när jag sökt lett mig till en bok från slutet av 1700-talet.Namn:  DSC08324.jpg
Visningar: 80
Storlek:  72,3 KBNamn:  DSC08325.jpg
Visningar: 78
Storlek:  39,5 KB
    En annan har ett slagord inristat"The glory not the prey" som ledde mig till The 2nd New Hampshire Regiment som slogs under amerikanska revolutionskriget(Bildades 1775) hade detta som slagordNamn:  DSC08323.jpg
Storlek:  51,9 KB Tyvärr svårt att få till en bra bild.
    Någon som vet mer? Kopior? sådant som säljs till turister på semester?

Välkommen till forumet
    Det är ju ett oerhört fascinerande fynd du har gjort. Bortsett från att jag endast har sett enstaka dylika glascameer passera under årens lopp vet jag inget om dem. "Redan de gamla egyptierna" - lär ha gillat dylika och jag har sett en i Mary Gregorystil. Din samling är absolut värd att bli expertiserad. Om du är nära Stockholm och råkar passera Kommendörsgatan, titta in till Lars Yngve Johansson, som har en liten butik därstädes - ca nr 20 tror jag. Han vet mycket om udda lustiga saker - och kanske vet han något om dessa.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Skrammel betyder pengar...

Citat Ursprungligen postat av Robustian Visa inlägg
    Hej.
    Jag köpte ett myntskåp på auktion och märkte att något skramlade runt där inne, öppnade ett av facken och hittade dessa. Namn:  DSC08327.jpg
Visningar: 85
Storlek:  64,5 KB Har sökt runt på nätet och hittat många liknande på bild men dåligt med info.
    Det är lite olika stilar och jag gissar på att dom i rent glas är 1800-tal, men som sagt så gissar jag bara.
    En som jag sökt lite mer på(se bilder nedan)har ett nr och namn ristat på baksidan, som när jag sökt lett mig till en bok från slutet av 1700-talet.Namn:  DSC08324.jpg
Storlek:  72,3 KBNamn:  DSC08325.jpg
Visningar: 78
Storlek:  39,5 KB
    En annan har ett slagord inristat"The glory not the prey" som ledde mig till The 2nd New Hampshire Regiment som slogs under amerikanska revolutionskriget(Bildades 1775) hade detta som slagordNamn:  DSC08323.jpg
Storlek:  51,9 KB Tyvärr svårt att få till en bra bild.
    Någon som vet mer? Kopior? sådant som säljs till turister på semester?
    Hallå Robustian,
    Roligt fynd du visar upp som entrébiljett. Välkommen. Vet du vem som ha ägt skåpet tidigare? Säger som HgF, ett besök hos Lars Yngve är värt pengarna, i kunskaper. Butiken heter Lars-Yngve Johansson Smycken och Antikviteter, tel 08-783 03 83.
    Trevlig prick. Hälsa gärna från mig. Sälj inte på stubben, ta svängen till B:s vid Nybroplan. Lycka till och so long...

Citat Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Välkommen till forumet
    Det är ju ett oerhört fascinerande fynd du har gjort. Bortsett från att jag endast har sett enstaka dylika glascameer passera under årens lopp vet jag inget om dem. "Redan de gamla egyptierna" - lär ha gillat dylika och jag har sett en i Mary Gregorystil. Din samling är absolut värd att bli expertiserad. Om du är nära Stockholm och råkar passera Kommendörsgatan, titta in till Lars Yngve Johansson, som har en liten butik därstädes - ca nr 20 tror jag. Han vet mycket om udda lustiga saker - och kanske vet han något om dessa.
    Tack för svar, tyvärr bor jag i Göteborg men är i Stockholm då och då så det ska jag lägga på minnet.
    Och ja, visst är det. Jag är själv oerhört nyfiken och ska ta en heldag på stadsbiblioteket och se vad jag kan hitta.
    En sväng på Antikhallarna blir det nog också, någon kan veta eller känna den som vet.
    Denna bok är den jag fick fram när jag sökte på"248 cameo count bruhl" och man blir bara mer nyfiken efter det./books.google.se/books?id=HDVbAAAAcAAJ&pg=PA23&lpg=PA23&dq=248+came o+count+bruhl&source=bl&ots=0yBTHtSxK7&sig=VHJimpQ 1Wd3OLPcxuAm7t9HFOH0&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjPwqaJk abRAhUB3iwKHQonDYoQ6AEIGjAA#v=onepage&q=248%20came o%20count%20bruhl&f=false

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Robustian,
    Roligt fynd du visar upp som entrébiljett. Välkommen. Vet du vem som ha ägt skåpet tidigare? Säger som HgF, ett besök hos Lars Yngve är värt pengarna, i kunskaper. Butiken heter Lars-Yngve Johansson Smycken och Antikviteter, tel 08-783 03 83.
    Trevlig prick. Hälsa gärna från mig. Sälj inte på stubben, ta svängen till B:s vid Nybroplan. Lycka till och so long...
    Hej.
    Tyvärr ingen info om tidigare ägare mer än att skåpet anskaffades i Helsingborg.
    Tack för nummer, jag ska definitivt ringa och prata med honom.
    Och för tillfället så pryder dom samlingen på ett alldeles föredömligt sätt så där får dom stanna

Hej alla!
    Nu har jag hittat lite mer info.
    Sex av dom har jag kunnat härleda till James Tassie 1735-1799 genom den här sidan.
    http://www.cvaonline.org/gems/tassie/default.htm
    Söker man på Gem number 248 så hittar vi spegeln till den med Egyptiskt motiv med samma skavanker.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •