Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Intaglios, Cameos?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Intaglios, Cameos?

    Hej.
    Jag köpte ett myntskåp på auktion och märkte att något skramlade runt där inne, öppnade ett av facken och hittade dessa. Click image for larger version

Name:	DSC08327.jpg
Views:	1
Size:	64,5 KB
ID:	679002 Har sökt runt på nätet och hittat många liknande på bild men dåligt med info.
    Det är lite olika stilar och jag gissar på att dom i rent glas är 1800-tal, men som sagt så gissar jag bara.
    En som jag sökt lite mer på(se bilder nedan)har ett nr och namn ristat på baksidan, som när jag sökt lett mig till en bok från slutet av 1700-talet.Click image for larger version

Name:	DSC08324.jpg
Views:	1
Size:	72,3 KB
ID:	679004Click image for larger version

Name:	DSC08325.jpg
Views:	1
Size:	39,5 KB
ID:	679005
    En annan har ett slagord inristat"The glory not the prey" som ledde mig till The 2nd New Hampshire Regiment som slogs under amerikanska revolutionskriget(Bildades 1775) hade detta som slagordClick image for larger version

Name:	DSC08323.jpg
Views:	1
Size:	51,9 KB
ID:	679007 Tyvärr svårt att få till en bra bild.
    Någon som vet mer? Kopior? sådant som säljs till turister på semester?

  • #2
    Välkommen till forumet
    Det är ju ett oerhört fascinerande fynd du har gjort. Bortsett från att jag endast har sett enstaka dylika glascameer passera under årens lopp vet jag inget om dem. "Redan de gamla egyptierna" - lär ha gillat dylika och jag har sett en i Mary Gregorystil. Din samling är absolut värd att bli expertiserad. Om du är nära Stockholm och råkar passera Kommendörsgatan, titta in till Lars Yngve Johansson, som har en liten butik därstädes - ca nr 20 tror jag. Han vet mycket om udda lustiga saker - och kanske vet han något om dessa.

    Comment


    • #3
      Skrammel betyder pengar...

      Ursprungligen postat av Robustian Visa inlägg
      Hej.
      Jag köpte ett myntskåp på auktion och märkte att något skramlade runt där inne, öppnade ett av facken och hittade dessa. [ATTACH]160407[/ATTACH] Har sökt runt på nätet och hittat många liknande på bild men dåligt med info.
      Det är lite olika stilar och jag gissar på att dom i rent glas är 1800-tal, men som sagt så gissar jag bara.
      En som jag sökt lite mer på(se bilder nedan)har ett nr och namn ristat på baksidan, som när jag sökt lett mig till en bok från slutet av 1700-talet.[ATTACH]160409[/ATTACH][ATTACH]160410[/ATTACH]
      En annan har ett slagord inristat"The glory not the prey" som ledde mig till The 2nd New Hampshire Regiment som slogs under amerikanska revolutionskriget(Bildades 1775) hade detta som slagord[ATTACH]160412[/ATTACH] Tyvärr svårt att få till en bra bild.
      Någon som vet mer? Kopior? sådant som säljs till turister på semester?
      Hallå Robustian,
      Roligt fynd du visar upp som entrébiljett. Välkommen. Vet du vem som ha ägt skåpet tidigare? Säger som HgF, ett besök hos Lars Yngve är värt pengarna, i kunskaper. Butiken heter Lars-Yngve Johansson Smycken och Antikviteter, tel 08-783 03 83.
      Trevlig prick. Hälsa gärna från mig. Sälj inte på stubben, ta svängen till B:s vid Nybroplan. Lycka till och so long...

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Välkommen till forumet
        Det är ju ett oerhört fascinerande fynd du har gjort. Bortsett från att jag endast har sett enstaka dylika glascameer passera under årens lopp vet jag inget om dem. "Redan de gamla egyptierna" - lär ha gillat dylika och jag har sett en i Mary Gregorystil. Din samling är absolut värd att bli expertiserad. Om du är nära Stockholm och råkar passera Kommendörsgatan, titta in till Lars Yngve Johansson, som har en liten butik därstädes - ca nr 20 tror jag. Han vet mycket om udda lustiga saker - och kanske vet han något om dessa.
        Tack för svar, tyvärr bor jag i Göteborg men är i Stockholm då och då så det ska jag lägga på minnet.
        Och ja, visst är det. Jag är själv oerhört nyfiken och ska ta en heldag på stadsbiblioteket och se vad jag kan hitta.
        En sväng på Antikhallarna blir det nog också, någon kan veta eller känna den som vet.
        Denna bok är den jag fick fram när jag sökte på"248 cameo count bruhl" och man blir bara mer nyfiken efter det./books.google.se/books?id=HDVbAAAAcAAJ&pg=PA23&lpg=PA23&dq=248+came o+count+bruhl&source=bl&ots=0yBTHtSxK7&sig=VHJimpQ 1Wd3OLPcxuAm7t9HFOH0&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjPwqaJk abRAhUB3iwKHQonDYoQ6AEIGjAA#v=onepage&q=248%20came o%20count%20bruhl&f=false

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Robustian,
          Roligt fynd du visar upp som entrébiljett. Välkommen. Vet du vem som ha ägt skåpet tidigare? Säger som HgF, ett besök hos Lars Yngve är värt pengarna, i kunskaper. Butiken heter Lars-Yngve Johansson Smycken och Antikviteter, tel 08-783 03 83.
          Trevlig prick. Hälsa gärna från mig. Sälj inte på stubben, ta svängen till B:s vid Nybroplan. Lycka till och so long...
          Hej.
          Tyvärr ingen info om tidigare ägare mer än att skåpet anskaffades i Helsingborg.
          Tack för nummer, jag ska definitivt ringa och prata med honom.
          Och för tillfället så pryder dom samlingen på ett alldeles föredömligt sätt så där får dom stanna

          Comment


          • #6
            Hej alla!
            Nu har jag hittat lite mer info.
            Sex av dom har jag kunnat härleda till James Tassie 1735-1799 genom den här sidan.
            The Classical Art Research Centre (CARC), created out of the Beazley Archive is one of the strategic research units of the Oxford University Faculty of Classics. The Beazley Archive contains the world's biggest photographic archive devoted to ancient Greek figure-decorated pottery.

            Söker man på Gem number 248 så hittar vi spegeln till den med Egyptiskt motiv med samma skavanker.

            Comment

            Working...
            X