Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norsk ölflaska?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Norsk ölflaska?

    Fann denna lite , i mitt tycke, ovanliga flaska. Knoppöl men inte den vanliga modellen. 24 cm hög. Kan tyvärr inte se några formskarvar . Skräp och blåsor, mkt trevlig glasmassa. Fick en känsla av att den kunde vara norsk!eller kanske finsk. Vad tror ni?Ska jag kanske utgå ifrån att den är tillverkad under första världskriget med tanke på den gröna färgen?Click image for larger version

Name:	DSC04832 - kopia.jpg
Views:	1
Size:	55,3 KB
ID:	678901Click image for larger version

Name:	DSC04833 - kopia.jpg
Views:	1
Size:	59,9 KB
ID:	678902Click image for larger version

Name:	DSC04835 - kopia.jpg
Views:	1
Size:	73,0 KB
ID:	678903Click image for larger version

Name:	DSC04836 - kopia.jpg
Views:	1
Size:	45,5 KB
ID:	678904Click image for larger version

Name:	DSC04837 - kopia.jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	678905Click image for larger version

Name:	DSC04838 - kopia.jpg
Views:	1
Size:	28,6 KB
ID:	678906
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Trevlig flaska Äjth, vet inget om den men den verkar ju vara snurrblåst i form när den saknar skarvar,
    stenkolsbitar i glasmassan talar ju för att dom inte bara eldade med ved och torv,
    men vissa bruk blandade in stenkol med veden och torven, äldre glasblåsare på Fåglavik talade om detta,
    jag såg endast ett litet lager med stenkol som blivit liggande kvar från gamla tider.
    Någon kunnig på flaskor får datera flaskan.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Ja en fin flaska med precis allt det som ger glasmassan liv! Jag tycker att det ser ut som en vichyvattensflaska, kanske från 1900 +- 10 år. Få se om det dyker upp något motbud. Nationaliteten på denna långsmala herre är svårare. Kanske dansk?

      Comment


      • #4
        Tack Hirvi för ditt inlägg och Johan P för din spekulation. Ja den är riktigt charmig men ska jul-diska den snart så blir den ännu finare.Nordisk hur som helst finsk,dansk norsk? Utesluter slentrianmässigt Island
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Den är dansk - En mineralvattensflaska ifrån ungefär 1890-1900. Fig. 199c i boken: "Danske Flasker - fra renæssancen til nutiden",

          Comment

          Working...
          X