Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelsk saltkar. Ett svårläst märke.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Engelsk saltkar. Ett svårläst märke.

    Hej!

    Köpte här om dagen ett engelsk saltkar, troligen Birmingham och 1890.
    Under locket är det 2 stämplar, Lejonet och Årtal.
    På sidan är det från höger; Ankaret (Birmingham), Årtal och sedan ett mycket otydligt märke.
    Vad jag har läst så upphörde Duty Mark i 1890, och jag tycker inte profilen till Drottning Victoria passar in på märket.

    Vore tacksam om någon med mera erfarenhet än mig kan ge mig en kvalificerad gissning

    Click image for larger version

Name:	DSCN3636 under lock.jpg
Views:	2
Size:	44,3 KB
ID:	678884Click image for larger version

Name:	DSCN3638 sidan.jpg
Views:	2
Size:	97,6 KB
ID:	678885Click image for larger version

Name:	DSCN3644.jpg
Views:	1
Size:	54,0 KB
ID:	678886

  • #2
    En del av stämplarna är onekligen litre "suddiga", så visst kan man "gissa". Jag ser ingen orsak till att betvivla Birmingham 1890-91 eller att Duty Mark inte skulle vara Victoria. Årsstämpeln q passar precis. Vad som är inte lite svårt är mästare, vem har gjort det? Den stämpeln är omöjlig att tolka.
    Vad däremot jag betvivlar är, att det skulle vara ett saltkar. Har kärlet en glasinsats eller är det förgyllt inuti? I mina ögon närmast ett senapskärl med uttag för skeden i locket men, det är kanske åsiktsfrågor. Trevligt kärl iaf.

    Comment


    • #3
      Tack för ditt svar Qrt.S.

      Glasinsatsen var inte där vid första fotograferingen.
      Kärlet är öppet i botten och glasinsatsen vilar mot en kant, skeden saknas.
      Bifogar en bild.

      Hittade ett föremål från 1886 på nätet, där Duty Mark syns tydligt.
      Och skiljer sig en del från tryckta märken jag har sätt tidigare.
      Inte omöjligt att det är ett slitet sådant märke.
      Bifogar en bild.

      Men i så fall saknas mäster märke, och det är väl ovanligt ?
      Dom mästermärken jag har sätt från Birmingham består av en eller flera bokstäver,
      och brukar ta större utrymme.


      Click image for larger version

Name:	DSCN3647.jpg
Views:	2
Size:	42,3 KB
ID:	564274Click image for larger version

Name:	b3098-silver-claret-jugs-4.jpg
Views:	1
Size:	48,3 KB
ID:	564275

      Comment


      • #4
        Nu är jag inte riktigt med i "bilden". Jag tycker att Duty Mark sys realtivt "tydligt" till höger i oval ram och en oläslig stämpel till vänster med avrundade hörn i ramen. Den stämpeln torde vara mästermärket. Vad där nu sedan står kan man undra över. Hur ser du saken?
        Click image for larger version

Name:	Duty.jpg
Views:	1
Size:	43,6 KB
ID:	564276.

        Comment


        • #5
          Ta skeden i vacker hand....

          Hallå Odd,
          Den där gillar jag. Väldigt engelsk, if I may say so. Sök rätt på en sked, ben ska det vara... so long

          Comment


          • #6
            Hej Qrt.S

            Min bild där du har markerat med röda pilar är ett utdrag från den tredje bilden från början i denna tråd.

            Då pekar din högra pil på märket för 1890.
            Och din vänstra pil pekar på mästermärke eller om det är vad dom kallar Duty Mark. För denna period så visar Duty Mark Drottning Victoria, men vid att jämföra med ett tryckt märke i en bok så tyckte jag inte als det liknade Victoria.
            Men efter å ha sätt märket på ett föremål från 1886 (se bild no 5 i tråden) så är det inte omöjligt att det kan vara så.


            Hej Kim,

            Jo det var ett impulsköp, tyckte bara om den.
            Skall leta rätt på någon passande sked i ben,
            silversked i salt blir ingen bra

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Odd Visa inlägg
              Hej Qrt.S



              Hej Kim,

              Jo det var ett impulsköp, tyckte bara om den.
              Skall leta rätt på någon passande sked i ben,
              silversked i salt blir ingen bra
              Hallå igen,
              Framför allt, inte i senap...so long
              Kim

              Comment


              • #8
                Hej Odd, Qrt.S och Kim.

                Ett riktigt vackert saltkar, förmodligen just saltkar.
                För en tid sedan visade jag ett saltkar från Oxford
                men mycket yngre tror jag. Jag blev så fashinerad
                av den vackra blå glaskoppen. Nils-Johans lilla saltsked
                passar bra till den. Länk:


                Grattis till inköpet.

                Tilläggsfråga: Har du några mått?

                Hälsar
                Staffan
                Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-15, 08:23.

                Comment


                • #9
                  Nu är jag ute som postlådan. Jag tror det är bäst att vi startar från början.
                  Visa nu alla stämpelrader och så, att jag ser dem hela och var de är på föremålet. Finns där två stämpelrader?, en på locket och en på kannan,eller?

                  Comment


                  • #10
                    Hej Odd och Qrt.S

                    Jag hittade det här...kan det vara till någon hjälp?
                    När det gäller stämpeln med EF...HT...?

                    E.F over H.T. into a shield
                    Horace Woodward & Co -Edgar Finley & Hugh Taylor-
                    London 1891 hallmark

                    länken dit: http://www.silvercollection.it/engli...arksXEFFF.html

                    Hälsar och undrar
                    Staffan
                    Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-15, 12:36.

                    Comment


                    • #11
                      Annars bra, men fel föremål. Den stämpeln var bara ett ett exempel av Odd.

                      Comment


                      • #12
                        Hej Qrt.S

                        Haha, det är bara ett exempel....
                        Jag fattar långsamt.

                        Hälsar
                        Staffan

                        Comment


                        • #13
                          Tack Qrt.S

                          Som du säger. Den stämpeln var bara ett exempel, den tillhör ett föremål från 1886 som har samma Duty Mark som 1890.
                          Om det nu är ett Duty Mark. Vilket är omöjligt att avgöra.

                          I tidigare inlägg skriver du att det kan vara ett senapskärl.
                          Jag köpte det som ett saltkar och trodde säljaren då jag själv inte tidigare har köpt denna typ av föremål.
                          Men nu har jag googlat och googlat och det verkar mera troligt att du har rätt.


                          Tack Staffan för snälla ord.

                          Måtten är:
                          Absolut totalhöjd 55 mm
                          Bredd 37 mm
                          Längd inkl hank 80 mm
                          Längd kärl 56 mm

                          Din länk till saltkärl i PES var ny för mig.
                          Tack för den.

                          Comment


                          • #14
                            Hmmmm! Det påstädda "saltkaret" i länken är i mitt tycke också ett senapskärl. Det är inte helt entydigt men sannolikheten att dylika lockförsedda kärl är avsedda för senap och inte salt. Känns lite knasigt att påstå detta, när min avatar är en saltstol med lock! Det är dock mer eller mindre ett undantag på gr. av sin form som stol. En mycket typisk modell i gamla Ryssland.
                            Helt rätt att en silversked "äts up" av både salt och senap. Dylika skedar burkar vara förgyllda, gjorda av ben, trä, bakelit plast tom glas mm. just av nämnda orsak.

                            Visa nu bästa Odd stämplarna såsom jag bad dig tidigare, så vi får mera klarhet i fallet. Jag anser fortfarande att min bild med de röda pilarna är rätt. Stämpel th är Duty Mark men dåligt slagen och otydligt pä gr. av dekorationen.

                            Comment


                            • #15
                              Hej Qrt.S

                              Menar du, när du skriver -" Det påstädda "saltkaret" i länken
                              är i mitt tycke också ett senapskärl", det lilla eventuella salt-
                              karet, från Oxford, i tråden "Saltkar"?

                              När jag först såg det, trodde jag det är en minisenapsburk, men
                              men den lilla skeden och allt blev jag mest övertygad om att
                              det är ett saltkar, men osäkerhet finns...
                              Den lilla blå skålen rymmer ju sååå lite, kanske endast en
                              matsked.

                              Tillägg: ...men när jag letar bland engelska saltkar, så hittar
                              jag små senpskärl lika stora som saltkärl, men senapskärlen
                              har nästan alltid lock, om de är de lika stora och ingår i ett set.
                              Se lånad bild från Internet(Senap, peppar och salt)

                              Se också länken: http://picclick.co.uk/Antique-Salt-C...967319473.html
                              och http://picclick.co.uk/Silver-Plate-3...343518065.html

                              Jag kunde anta att mitt saltkar, i andra tråden, kan vara en
                              senapsburk, som har ingått i ett set, kanske?

                              Så jag förstår vad du menar.
                              Så ang. mitt senaps- eller saltkärl så kan det mycket väl vara
                              för senap, då vi ser flera exempel på engelska "set" med mycket
                              lika senaps- och saltkärl. Då skulle den lilla storleken bero på att
                              de ingår i set och man inte vill visa olika storlekar på "burkarna".

                              Förlåt den omfattande ämnesutvikningen, som inte berör stämplar
                              utan kärlinnehåll.

                              Hälsar
                              Staffan
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-16, 11:02.

                              Comment

                              Working...
                              X