Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Engelsk saltkar. Ett svårläst märke.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ingen fara, treviligt att diskutera ibland. Här är så döddigt just nu. Beträffande saltkar och senapskärl, så är, som jag redan hävdade, saltkar oftas utan lock. Orsaken är den, att salt också togs från kärlet med fingrarna. Du har säkert hört talas om "en nypa salt" eller hur? Nu uppstår frågan; hur mycket är en "nypa"? Då, när saltkaret var ett större gemensamt kar på bordet, serverade man sig salt med en "nypa". Det är så mycket salt du kan grabba med tre (3) fingrar, tummen, pek- och långfingret. Salt var dyrt och det var ofint att ta för sig för mycket, så nypan fick räcka. Senare under senare hälften av 1800-talet, dukades på bordet ett eget saltkar för varje kuvert. I det personliga karet fanns då en liten sked.

    Beträffande senap har jag aldrig varken läst eller hört att man skulle använda fingrarna beträffande senap . Därför skeden och hacket i locket. Om det inresserar någon, så kan jag visa några exempel på dessa personliga saltkar med eller utan sked. Saltkar är dessutom ibland förgyllda inuti, men kan också ha en glasinsats. Jag vågar nästan påstå att under empiretiden och finns saltkar med en blå glasinsats utan lock. De är faktiskt saltkar, men om de har lock, är det för högst sannolikt för senap.

    Comment


    • #17
      Tack Qrt.S och Staffan för era inlägg!

      Jag tar det lite från början.
      Köpte föremålet som saltkar men tror nu att det är ett senapskärl.

      Senapskärlet har 2 stämplar på undersidan av locket.
      Föreställande årsstämpel (1890) och engelsk silverstämpel (stående lejon)
      Se bild.

      Click image for larger version

Name:	DSCN3636 under lock.jpg
Views:	2
Size:	44,3 KB
ID:	564294


      På sidan av kärlet ser vi 3 stämplar.
      Där jag idag tror att det från höger är stämpel för Birmingham, årtal 1890 och ett mycket slitet Duty Mark som skall vara Drottning Victoria. Se mitt exempel på Victoria stämpel tidigare i tråden.
      Se bild.

      Click image for larger version

Name:	DSCN3638 sidan.jpg
Views:	2
Size:	97,6 KB
ID:	564295


      Men varför har vi inget tillverkar stämpel ?
      Jo det har vi!
      Men det är så illa slagit så det syns inte als på utsidan av kärlet!
      Tar jag ut den blå glasinsatsen så syns det på insidan att 4 stämplar borde vara synliga!
      Tillverkare har ett ovalt stämpel, men för att verifiera vilken tillverkare så behöver man hitta samma föremål med tydligt stämpel. Tror jag

      Click image for larger version

Name:	DSCN3647.jpg
Views:	2
Size:	42,3 KB
ID:	564296

      Click image for larger version

Name:	DSCN3657.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	564297


      Detta är mitt första salt-/senaps- kärl och första engelska föremål.
      Och det har varit mycket lärorikt för mig att få så mycket hjälp i detta ärende

      Comment


      • #18
        klart det er til sennep.
        Engelske ting stemples så alle løse dele har egne stempler.
        De små dele kun med løve + (evt) årsstempel. Du ser ikke by og mesterstempel på de smådele som tingene består af. Kun lion passant for at vise at det er sølv.

        Comment


        • #19
          Hej Odd, Qrt.S och hose

          Tack, tack, nu när jag sökt mer, hittar jag näst
          intill samma lilla senapskärl, som mitt i ett set
          om : senap, peppar och salt.

          Tackar och hälsar
          Staffan

          Comment


          • #20
            Bra Staffan!

            Kul när man kan gå framåt.
            Från klarhet till klarhet.

            Odd

            Comment

            Working...
            X