Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad används en sådan här kniv till?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad används en sådan här kniv till?

    Hej. Ny här på sidan och hoppas jag ställer frågan på rätt ställe.
    Har fått några påsar med saker från morfar och hittade bland annat denna kniv. Någon som vet vad den kan vara ämnad att användas till? Väldigt tung och ser eventuellt hemgjord ut...kan den vara gammal? Nyfiken då jag aldrig sett något liknande. Ha en trevlig helg gott folk.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej Majja 78 och välkommen till forumet.

    Det finns ingenting i utseendet eller konstruktionen hos denna kniv som direkt avslöjar dess ålder eller syftet med dess tillkomst. Man kan nog anta att den med sitt ca 27 cm långa blad är lika funktionell och användbar till sådana uppgifter som alla andra knivar med 27 cm:s blad är. Skaftet ser ut att vara av järn (kolla gärna med en magnet), vilket då av okänd anledning gör kniven till en avvikare, eftersom majoriteten av alla knivskaft är av trä, horn, näverskivor eller läderskivor.
    Om skaftet skulle visa sig vara av järn leder detta inte närmare svaret på frågan om knivens syfte eller ålder. Möjligen styrker det din egen hypotes att det är något som är mer eller mindre amatörmässigt tillverkat direkt av den som skulle använda kniven. Åldern gissar jag till 1900-talet - om bladet är av rostfritt stål - 1900-talets senare halva.
    Last edited by HgF; 2016-12-11, 10:38.

    Comment


    • #3
      Jakt och slakt...

      Hallå,
      En så där tung och lång kniv hör inte hemma i köket. Tror att morfar använde den till att stycka köttet efter lyckad jakt.
      1900-tal. Knappast hemmagjord, möjligen handtaget som ser lite klent ut.... so long...

      Comment


      • #4
        Jack the ripper.....

        ...fast på en i krok upphängd älg, kanske ?

        Comment


        • #5
          Tack för era svar. Testade med en magnet och den fäster på blad och skaft. Låter rimligt att den skulle ha använts för slakt då morföräldrarna hade en liten gård och morfar var jägare. Både handtag och blad känns rejäla och väldigt vass.

          Comment

          Working...
          X