Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är flaskan gammal ,eller någon vet vad det kan vara för flaska ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är flaskan gammal ,eller någon vet vad det kan vara för flaska ?

    Ja undrar om den här flaska somjag hittade i ladugården är gamma! ,eller vad den kan komma ifrån ?
    Bifogade filer

  • #2
    Det är en flaska för klosterlikör. Kan inte på dina bilder se om den är form- eller maskinblåst.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Det är en flaska för klosterlikör. Kan inte på dina bilder se om den är form- eller maskinblåst.
      Vet inte skillnaden ,men den ser helljuten ut ,utan skarvar på sidorna, botten är plan undertill, bara något svagt uppsvängd,lite refflat undertill,som små streck, även lite refflad med små streck i sidled där dflaskan svängar av från rundningen och upp , Flaskan känns lite skrovlig när man tar i den inte som en vanlig slät flaska!,och lnågot tjockare glas!
      Last edited by Ljusglimt1; 2016-12-04, 11:28.

      Comment


      • #4
        Om skarven fortsätter upp på halsringen är flaskan nyare, om den slutar innan och mynningen är formad med regalinsax är den äldre.

        Förlåt, läste tydligen fel flaskan har alltså inte skarvar. En bättre bild på halsmynningen borde säga om den är maskinblåst.
        Last edited by FBQ; 2016-12-04, 12:16.

        Comment


        • #5
          Frågan om "gammal" måste ju vara ytterst relativt här. Detta är ju en flaskmodell som kom med Vin & Spritcentralen och kan ha introducerats en bra bit efter exproprieringen av rusdryckshanteringen som genomfördes ca 1917-20. Jag gissar att Klosterlikör kan ha ingått i Vinhandlare Grönstedts sortiment, vilket var fallet med många bättre varor som fick ett fortsatt liv i Vin & Spritcentralens sortiment efter ca 1920. (Jmf cocnac, punsch, glögg mm). (Andra vinhandlare bidrog också med varor som levde länge hos V&S-centralen).

          Jag har fyra olika Klosterlikörstorlekar (tomflaskor): 75 cl, 37 cl, 25 cl och en liten rackare - inte större än en hopklämd tennisboll - ungefär. Två etikettyper - en tidigare ljusgrön och en senare i mörka nyanser. Likören fanns kvar i sortimentet långt fram i modern tid - gissar åtminstone fram till EU-inträdet, kanske ända fram till försäljningen av V&S-centralen.

          Gissningsvis kom denna flaska runt 1930-talet och stannade kvar århundradet ut. Klosterlikör var aldrig en särskild högfrekvent artikel i sortimentet. Alla flaskor måste väl vara gjorda i tvådelad form, eftersom den lilla markeringen för halsetiketten finns på samtliga modeller.

          Comment


          • #6
            Klosterlikör

            Det finns ett flertal trådar på PES som avhandlar flaskorna för
            Klosterlikör och/eller D.O.M. Benedictiné................................
            Här är en av dom.

            Comment


            • #7
              Flaskan är fastblåst i en minst tvådelad form, för hand eller i maskin går inte se på bilderna. Sömmar från formen finns där men kan bli i princip osynliga om formkvalitén är bra och/eller glastempen helt rätt.

              Comment


              • #8
                Efter att ha tittat lite närmare på flaskan och andra likadana i äldre trådar tror jag nog ändå att den är maskintillverkad från första halvan av 1900-talet.

                Men det spelar mindre roll nu när den ligger med högt utrop på tradera som handblåst från förra sekelskiftet.
                Köp och sälj Flaskor & karaffer i glas - Antik & Design enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                Comment


                • #9
                  Jo jag tackar, blir den såld så är jag jultomten.
                  Dessutom går ju som vanligt 50% åter till PES.

                  Comment


                  • #10
                    Jag har själv aldrig hittat någon flaska av den här typen som jag tyckt se tillräckligt intressant nog att äga, men måste passa på att fråga - tycker de väldigt ofta fördkommer på loppisar. Handlar det om att människor generellt sett tyckt klosterlikörsflaskorna varit trevliga att sätta eterneller i eller ställa i fönstret som prydnad eller finns det någon annan orsak?

                    Comment


                    • #11
                      Tror dom används som maracas eller i förekommande fall som boxboll.

                      Comment


                      • #12
                        Kanske dom tror att dom är något som inte är....

                        Comment


                        • #13
                          Man kan ju tömma innehållet i flaskan i en person och sedan använda vederbörande person som boxboll - för man lär ju bli lite uppkäftig av denna dryck.

                          Men själva flaskan är ju en i det närmaste klassisk svensk likörförpackning - och som sådan sticker den ut en aning och kanske därför uppfattas som attraktiv. Denna Kloster-L och tidigare svensk brun kakaolikör hade egna flaskor. Kakaolikör var närmast fyrkantig, uppåt avsmalnande och kan hittas försedd med Strandhs patentpropp. Jaha - men hur kul är det då? Vet ej - men jag har sett en sådan klubbas på auktion för ca 700 kr.

                          Jag har ju fyra Klosterlikör-kolvar (75 cl i dubblett). Alla mina är försedda med originaletiketter - två äldre och tre nyare. Jag använder dessa plus en hel hop andra flaskor för rekvisitauthyrning. De mest populära/efterfrågade är (från minnet) bl a: 75 cl Explorer vodka, 100 cl Kronbrännvin (gammal), Chianti fiasko med bastutstyrsel, flera importerad Whisky - typ Grants, J Walker; Ballentine, Doctorns spec m fl. Gla punschflaskor med medaljong - valfri etikett på begäran (t ex: Sportpunsch, Kulsprutepunsch, etc…).

                          SVT är en stor kund, fast fotografer, matskribenter och kokboksförlag hör av sig ibland. Till de senare har jag massor av moderna designbestick "for hire". Jag är ganska dyr, å andra sidan kan en fotograf ringa mitt i natten och jag kommer på stubinen med det han behöver.

                          SVT har under de senaste åren byggt upp en otrolig egen rekvisitasamling och satsar troligen på att bli självförsörjande. Till de mer lyckade - och svåra - SVT-uthyrningarna jag har varit inblandad i kan nämnas: en Rysk nackskottsrevolver (Nagant m/1895). En exakt lika revolver som användes vid mordet i Hammarby-apoteket i Väsby (kyss Karlsson-mordet). En exakt kopia av Ankarströms kniv som han bar kvällen då han sköt G III. En komplett 1700-talssmedja, med arbetsbänkar, skruvstäd och handverktyg mm. Handgranater - jag har autentiska här (tomma), men de föredrog ändå en modell som jag tillverkade.

                          Detta var det l å n g a svaret på vad man kan använda saker - bl a tomflaskor - till.

                          Comment


                          • #14
                            Tack för ett långt och spännande svar :-) Nej, de har ju som sagt funnits andra som i högre grad än vissa sparats - geneverkrus - tidigare alla fall chiantiflaskor m.m. Men skillnaden är väl att klosterlikörsflaskorna förhållandevis sällan har etiketten kvar.

                            Comment


                            • #15
                              Många användningsområden...

                              Hallå, kom plötsligt ihåg den här tråden där jag i inlägg 17 visar
                              ett av de oändligt många användningsområden som finns för
                              liknande flaskor, nämligen att man slipper frimärksalbumen......

                              Comment

                              Working...
                              X