Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan noen hjelpe med opprinnelse til disse glassene svenske / norske??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan noen hjelpe med opprinnelse til disse glassene svenske / norske??

    Click image for larger version

Name:	100.jpg
Views:	1
Size:	108,7 KB
ID:	676838Click image for larger version

Name:	105.jpg
Views:	1
Size:	126,1 KB
ID:	676839Click image for larger version

Name:	107.jpg
Views:	1
Size:	86,7 KB
ID:	676840

  • #2
    Glasen påminner vad det gäller kupans slipning om servisen "Signe" på Hadeland 1912-1938 enl. Hadelands vinglas 1856-1989 av Jens W.Berg. "Signe" ser inte ut att ha fjällslipat ben som dina glas har. Jens W.Berg anger att Ragnvald Hansen har ritat "Signe", men oftast handlade det inte vid den här tiden om någon egentlig formgivning utan en anpassning till glasbruket av något annat glas från t.ex. Sverige, England eller kanske oftast Val St Lambert i Belgien. Kupans slipning med facetter inramade av tunna lodräta skär förekom i olika utföranden på många glasbruk från c:a 1900-1930.
    Beroende på glasets storlek kan detta glaset med utvidgad kupa ha varit avsett för likör (mindre), madeira (större) eller något senare till vad från Hollywood vi lärde, nämligen cocktail eller dry martini.

    Comment


    • #3
      Takk for flott svar.
      Det rare er at jeg samler på Signe fra Hadeland og kjøpte disse fordi jeg trodde det var Signe- glass.

      Comment


      • #4
        Då fick du veta sådant du redan visste! Jag har tittat i några svenska priskuranter från tiden omkring 1900 och där har jag hittat liknande slipningar men inte liknande former. Jag tror att tillverkningstiden ligger runt 1915-1930 för de här mycket eleganta glasen.
        Hadeland gjorde en del eleganta glas i början av 1900-talet. "Lucie" från 1899 är en riktigt läckerbit. "Jupiter" från De svenska kristallglasbruken (d.v.s. Reijmyre, Kosta och Eda) är också vacker.
        Med en stor portion tur kanske det så småningom går att hitta rätt tillverkare.
        Lycka till med samlandet av Hadelands Signe!

        Comment


        • #5
          Takk skal du ha!!
          Ja, jeg håper det dukker opp noen som kjenner til disse. Jeg har 12 stk og de ble kjøpt på to helt forskjellige steder. Derfor tror jeg jo at det er norske glass og er det det, så må det være Hadeland. Har forsøkt på meg på noen HG-grupper på Facebook uten å få noen respons.

          Comment

          Working...
          X