Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska Liljan, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Nja - bestick i silver från början av 1700-talet gjuts i allmänhet de med. Först hela och från råttsvansskedarnas tid i två delar. Men när man börjar med dekorer (enstaka exempel finns redan på 1750-talet men det dröjer till sent 1700-tal innan det blir vanligt) så pressas dock dessa dekorer in. Alternativt graveras men det är ju en annan historia. Besticksdekorerna pressas i på skaften hos de mindre silvermederna ännu i slutet av 1800-talet. Under 1900-talet har huvudsakligen bestick i såväl silver som nysilver gjutits.

    Comment


    • #32
      Lägger upp en bild där det är tydligt att kantranden är ritsad, antagligen gjord med en stickel och mönstret sedan pressats på skeden. Båda ganska sena, kaffeskeden av Johan Gustaf Berg i Hudiksvall och matskeden från Eskilstuna 1876. (TJS, stämpeln för ny för att finnas med i min bok).Click image for larger version

Name:	20161126_112309.jpg
Views:	1
Size:	58,4 KB
ID:	564050Click image for larger version

Name:	20161126_112245.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	564051

      Comment


      • #33
        Franska Viljan...

        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Lägger upp en bild där det är tydligt att kantranden är ritsad, antagligen gjord med en stickel och mönstret sedan pressats på skeden. Båda ganska sena, kaffeskeden av Johan Gustaf Berg i Hudiksvall och matskeden från Eskilstuna 1876. (TJS, stämpeln för ny för att finnas med i min bok).[ATTACH]159771[/ATTACH][ATTACH]159772[/ATTACH]
        Hallå.
        Skulle gå kurs om FBQ vore lärare. Det här är ju svenska arbeten (silver?). Stora olikheter i utformningen av själva liljan.
        So long....

        Comment


        • #34
          Hej FBQ och Kim

          Jag håller med dig Kim. Det är intressant det
          här med gamla bestick.

          När det gäller "mönstret" "Gammalt franskt", så
          om jag förstår rätt, så fanns det ett mönster som
          kom till Sverige från Frankrike, men som försvann
          i Frankrike under en period men kom tillbaks. Detta
          mönster i flera olika variationer kallas nu ibland för
          "Franska Liljan" i Sverige, fast det är osäkert om det
          är en lilja det föreställer?

          Det finns/fanns ett "mönster" i Danmark som heter
          "Franska Liljan" och som var populärt vid sekelskiftet
          och en tid framåt?

          Jag återkommer med fler frågor om det går bra?

          Hälsar och tackar
          Staffan

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå.
            Skulle gå kurs om FBQ vore lärare. Det här är ju svenska arbeten (silver?). Stora olikheter i utformningen av själva liljan.
            So long....
            Tack, trevligt om man kan bidra, även om man känner sig som en jäktad lärare som kastar sig in i klassrummet med ytterkläderna på för att snabbt kludda ned något på svarta tavlan för att sedan springa ut igen...

            Jo, det är silver, kunde ju ha skrivit det tydligare också.

            Bengt Bengtsson har skrivit lite om franska liljan i ''Gammalt silver''. Som jag förstår det har han dock inte säkert belagt att modellen fanns i Frankrike på 1750-talet. Och jag ser också att åtminstone en av de skedar han visar och kallar "gammelfransk" ser ut som min blandning mellan gammelfransk och snäckmodellen (fast det är väl inte någon snäcka utan snararst en palmett som blandas in i skeden.

            Men jag kan skriva mer om vad han säger om besticksmodeller. Han skriver att de nya skedarna med separat blad och skaft först liknade råttsvansskedarna, med triangulära överdelen. Ja, det är ju min erfarenhet att många skedar ser ut så. Min järnsked ser ut så, och min äldsta silversked har det skaftet, de hänger ju med in på 1700-talets andra hälft, även om "fiolmodellen" är den som snart blir den vanligaste. På 1740-talet gör Christian Precht teckningar av skedskaft med pressad dekor i rokokostil. Det verkar dock inte finnas några belägg på att han tillverkade några sådana. De första verkar vara tillverkade av Kilian Kelson i Stockholm 1759. Sedan ser jag ju på mina skedar och andra jag sett att under den följande tiden är det fortsatt fiolmodellen helt odekorerad som är den absolut vanligaste. Spatelformade skedar förekommer ju också om än mer sällsynt (alltså gammelfransk men utan dekor) Min äldsta pressade är en sked av Pehr Zethelius från 1780-talet. Men framemot sekelskiftet 1800 börjar ju dekorerade skedar att bli allt vanligare. Till en början ganska enkla dekorer, enkla eller dubbla räfflingar ibland med en snibb, ibland med någon enklare blomdekor längst upp på skaftet. Jag har sett att efter norrlandskusten verkar pressade skedar inte slagit igenom så tidigt utan man graverar skedarna i stället. Möjligen har det att göra med om brännvinsskedar och andra allmogeskedar fortfarande är populära i området. Men även i Danmark verkar ju graverade skedar ha varit mode under 1800-talet. Kanske kan hose delge oss några funderingar?

            Jag vet som sagt att jag sett bilder på gammelfranska skedar både från 1790-talet och från någon gång 1800-1810 samt tror att jag sett bild på de skedar som skall vara de allra första från 1770-talet. Men jag minns inte längre var och i vilken bok, så jag måste nog få lite tid att fundera och leta.

            Jag kan försöka leta fram lite fler bilder till imorgon.

            Comment


            • #36
              Hej FBQ

              Ja, det verkar spännande, detta att Gammalt Franskt,
              kanske inte med säkerhet finns i Frankrike, men "dyker
              upp" i Sverige, eller kanske utvecklas, sätts samman av
              mönsterdelar som kanske redan finns?

              Jag har beställt boken ''Gammalt silver ''till biblioteket i Bagis.

              Jag läser din text med intresse och förstår att det finns ganska
              många parametrar som berör när, var(mindre städer eller
              industriorter) och hur(tekniken), bestick i Sverige tillverkades/-as.

              Ja, det är spännande.

              Hälsar och tackar
              Staffan

              Comment


              • #37
                Kärt barn har många namn...

                Ursprungligen postat av Staffan Kvist Visa inlägg
                Hej FBQ

                Ja, det verkar spännande, detta att Gammalt Franskt,
                kanske inte med säkerhet finns i Frankrike, men "dyker
                upp" i Sverige, eller kanske utvecklas, sätts samman av
                mönsterdelar som kanske redan finns?

                Jag har beställt boken ''Gammalt silver ''till biblioteket i Bagis.

                Jag läser din text med intresse och förstår att det finns ganska
                många parametrar som berör när, var(mindre städer eller
                industriorter) och hur(tekniken), bestick i Sverige tillverkades/-as.

                Ja, det är spännande.

                Hälsar och tackar
                Staffan

                Hallon Staffan.
                Du har tagit upp frågan några gånger tidigare, men jag är inte mannen att svara. Därtill vet jag för lite. Så mycket är väl klart att modellen stammar från Frankrike och ganska snabbt fick spridning till England, Sverige, Danmark och Norge ? under 1900-talet. Nysilver.

                I min samling skrotiga för bruksbehov fann jag den här lilla skeden, blott 13 cm lång, med guld i mun. Nu undrar jag om den är avsedd för för sött eller surt? Socker eller senap?
                So long
                Kim
                Bifogade filer
                Last edited by Kim von Platen; 2016-11-27, 23:34.

                Comment


                • #38
                  Olika som bär...

                  Hallå alla putslustiga...
                  Under alla spår av trevliga middagar finner jag att franska liljan består av flera arter. Visar tre utformningar i skrothögen, alla svenska, och ställer frågan:
                  Vilken är äldst? A, B eller C?
                  So long...
                  PS Om någon i sin bestickslåda har annat utformning vore det roligt att veta/se.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Jag skulle spontant gissa att A och C som mer liknar äldre silvermodeller är äldre än B, men alla typerna verkar ha funnits vid sekelskiftet 1900 alla fall. Kommer nu ihåg att jag sett gammelfransk i aluminium också, är dock osäker på om jag har någon.

                    Gick igenom mina nusilverbestick och konstaterade att jag har lite varianter i utförandet där också. Från vänster (eller hur nu bilden vänder sig räknat med bladen uppåt) är tillverkare: 1. A G Dufwa. Han har ju årtalssystem på sina bestick och jag har för mig att de här är från 1888, men jag skall dubbelkolla. 2. Okänd, märkt "Nysilfver" 3. Gottfr Carlson (Eskilstunatillverkaren som vi haft i fler trådar) 4. märkt C. F. Halldin, kursivt H och NS. 5. Två stämplar med kronor och en med EP. Troligen engelsk och innan 1897 då det blev förbjudet med kronor i nysilverstämplar.Click image for larger version

Name:	20161203_163219.jpg
Views:	1
Size:	57,9 KB
ID:	564098

                    Comment


                    • #40
                      PS - skeden ovanför är väl en syltsked?
                      Och av någon anledning är min bild beskuren så att en gaffel är borta när jag tittar på den. Men jag var med om det tidigare och då såg det okej ut när jag öppnade PES på datorn så jag hoppas att det bara är hur bilden visas här (ja, nu är jag inne på datorn och bilden ser okej ut).
                      Last edited by FBQ; 2016-12-03, 21:32.

                      Comment


                      • #41
                        Gafflar gäran

                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        PS - skeden ovanför är väl en syltsked?
                        Och av någon anledning är min bild beskuren så att en gaffel är borta när jag tittar på den. Men jag var med om det tidigare och då såg det okej ut när jag öppnade PES på datorn så jag hoppas att det bara är hur bilden visas här.
                        Hallå Visby
                        Därifrån kommer ofta klokskap och offervilja på direkten i Pesaniens rika rike, som avbefolkas dag för dag. Förstår att du syftade syltskeden med ett lager av guld. Tror att att skeden var avsedd för senap då guld inte missfärgas så mycket av syra, senap.
                        Tack, det där med datorer lär man lära med åren. Kom igen...
                        So long
                        Kim

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Visby
                          Därifrån kommer ofta klokskap och offervilja på direkten i Pesaniens rika rike, som avbefolkas dag för dag. Förstår att du syftade syltskeden med ett lager av guld. Tror att att skeden var avsedd för senap då guld inte missfärgas så mycket av syra, senap.
                          Tack, det där med datorer lär man lära med åren. Kom igen...
                          So long
                          Kim
                          Jag har nog lärt mig att det där är syltskedar och för senap används spatlar som de här. Men kanske har jag lärt fel. Fick bli en spetsig svensk då jag inte har någon gammelfransk...Click image for larger version

Name:	20161203_203838.jpg
Views:	1
Size:	58,8 KB
ID:	564100

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            Jag har nog lärt mig att det där är syltskedar och för senap används spatlar som de här. Men kanske har jag lärt fel. Fick bli en spetsig svensk då jag inte har någon gammelfransk...[ATTACH]159891[/ATTACH]
                            Hallon,
                            Ordet spatel har jag hört och undrat vad det egentligen är: Spade?. Den här ingår i skrothögen, blott 15 cm lång. Trodde den var avsedd för ostron, i alla fall funkar den ganska bra...
                            So long...Kim
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Hej Kim och FBQ

                              Din bild väcker ett bildminne av en "spade/spatel" från
                              min barndom. Bland Genses "randiga" fanns en "spade"
                              som jag inte då förstod alls vad den skulle användas till.

                              Så jag instämmer i frågandet. Är det ett marmelad eller
                              senaps bestick?

                              Jag tror inte jag har någon sådan åtkomlig nu(längre?)
                              Då arvegods från 50-talet är "osäkert" ...var det finns.

                              Hälsar
                              Staffan
                              Last edited by Staffan Kvist; 2016-12-04, 10:02.

                              Comment


                              • #45
                                Tänk så många varianter det finns på denna. Hittade 4st hemma här själv.


                                Click image for larger version

Name:	20161204_212921.jpg
Views:	1
Size:	150,4 KB
ID:	564110

                                Comment

                                Working...
                                X