Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska Liljan, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hej hose

    Riktigt intressant bestick, mycket spännande.
    Vad kunde det användas till, ja, jag menar, vilken
    maträtt?

    Jag googlade på Admiral Nelson och i hans fall, så
    skulle det vara för att han bara kunde använda en
    arm. Men besticket Kim visar finns väl i sådant antal
    att vi skulle utesluta den anledningen?

    ...eller är jag på fel väg?

    Kan det vara så att jag står så frågande till olika
    "märkliga" bestick helt enkelt för att jag inte känner
    till menyerna och maträtterna då, under den tiden.

    En fråga, vad heter "mönstret" på besticket?

    Hälsar
    Staffan
    Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-22, 12:38.

    Comment


    • #17
      Aprilskämt...?

      Hallå Hose,
      Lurad? Nej, jag köper förklaringen....
      Kim

      Comment


      • #18
        Juletid...

        Hallon,
        Vad vore ett julbord utan denna? En sillgaffel, eller vad?, nyputsad och lång nog att fisk upp godbitarna ur pytsen med inlagd sill. 19 cm lång. Kan naturligtvis användas vid avdelningen kallskuret. Passar inte för sardiner. So Long...Kim-..
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Kniven..

          Click image for larger version

Name:	franska Lijan (1).jpg
Views:	1
Size:	36,0 KB
ID:	564034Click image for larger version

Name:	IMG_5635.jpg
Views:	1
Size:	45,1 KB
ID:	564033Hallå.
          Trodde i enfald att Franska Liljan kunde vara värd en tråd men intresset har varit svagt och bidragen sällsynta.
          Väljer då att avsluta tråden med en julhälsning, en 32 cm lång kniv för julskinkan (och andra stekar). Nysilver. Eskilstuna. Tidigt 1900-tal.
          Till kniven hör "stället" för vem vill lägga kniven i smeten?

          So long
          Kim

          Comment


          • #20
            Hej Kim, har svårt att se stämpeln, är det Jernbolaget eller L F Ståhlberg som ligger bakom trancherbesticken?

            Comment


            • #21
              Eskilstuna Jern-manufaktur Aktiebolags tidiga stämpel.
              (se sista inläggen denna tråd).
              Last edited by prylsnubben; 2016-11-24, 21:00.

              Comment


              • #22
                Aha, tack - hade missat att det fanns en tråd om Jernbolaget. Har nog en del andra stämplar från dem som inte varit med i den tråden. Få se om man får tillfälle att gräva lite bland sakerna.

                Kan ju alltid se om jag hittar mer gammelfranskt också - har för mig att jag har en silvertesil också, 1860-tal om jag minns rätt. Om någon är intresserad vill säga.

                Comment


                • #23
                  Gafflar väl på...

                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Hej Kim, har svårt att se stämpeln, är det Jernbolaget eller L F Ståhlberg som ligger bakom trancherbesticken?
                  Jernbolaget tror jag, hallon förresten. En en bild under lampans sken... so long
                  Kim
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Hej Kim

                    Jag tittade också på tråden: "Eskilstuna Jernbolaget"
                    och där på inlägg 11 av "skarptina" den 18 04 2010,
                    ser vi inte en sådan gaffel, som din fast med annat
                    handtag och då benämns den "vickningsgaffel" och
                    kanske från sekelskiftet....

                    Jag tycker den här tråden är intressant och jag har
                    letat bl a på franska Google för att se om det finns
                    något, som dels liknar eller har ett namn på ett
                    bestick där....eller "Fleur de lis"/coutellerie lys française?

                    Jag läser att även franske kungen Klodvig kan vara
                    inblandad.

                    Så, vet någon hur besticket här i Sverige fått sitt namn,
                    antingen det är "Gammalt franskt" eller "Franska Liljan"?

                    Det finns en annan berättelse om "Franska Liljan", som
                    mina barn hade väldigt roligt åt, eftersom den symbolen
                    också var deras skolas symbol.

                    En fråga till FBQ, på din bild inlägg 2, finns det mer att
                    berätta om de enskilda besticken, vi ser...t ex årtal ungefär?

                    Finns det fler bilder?

                    Undrar
                    Staffan
                    Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-25, 00:16.

                    Comment


                    • #25
                      Hej igen Staffan, förstod först inte riktigt din fråga och har väl inte riktigt haft tid att svara ordentligt innan inläggen blivit gamla. Så enkelt att det finns en tydlig dateringsmodell finns inte - annat vissa stilideal som jag nämnt tidigare - 1700-tal har ovala skedblad och skedar omkring 1800 är långsmala och spetsiga modeller över huvud taget som varianter på gammelsvensk och andra. Men modellerna i början av 1800-talet är ju vanligen varje silversmeds egna, vare sig de är graverade eller pressade eller mitt emellan. Med nysilvret börjar man gjuta besticken, samtidigt som ett par större tillverkare blir stilbildande för modellernas utseende vilket minskar variationen i hur besticken ser ut. Men jag skall passa på att beskriva några av de andra jag visade. Den ena som snarast är gammelsvensk fast med utdragen mittsnibb och bladrankor är av Carl Fredrik Hedin i Örebro 1825. Skeden har kvar mycket av det tidiga 1800-talets skedar men börjar bli knubbigare. Blandningen mellan gammelfransk och snäckmodellen är sen, av Anraham Holmgren i Strömstad 1858.Click image for larger version

Name:	20161125_113626.jpg
Views:	1
Size:	61,5 KB
ID:	564041

                      Comment


                      • #26
                        Hej FBQ

                        Jo, jag menar att när jag begrundar dina bilder i inlägget 2,
                        vad ser jag(?), flera olika "bestickmönster", med flera eller
                        färre, blad och med kant eller utan. Om vi skulle skärskåda
                        ett i taget, t ex mitt på bild 1 nertill finns ett, som inte har
                        kant, men flera eller mera blad(?) utefter kanten, från vilket
                        år kan det vara.

                        På min bild nr 1 när fanns kanten?
                        Siffra 2, är den liljan/blomman alltid lika?
                        siffra 3, det upphöjda fältet, finns det oftast och när?
                        Ser man här om besticket är gjutet eller ej?
                        nr 4 bladens utformning....?

                        På min bild, är det "Gammal Fransk" mönster det som
                        kallas "Franska Liljan" nu?

                        Besticket på bilden är arvegods kanske från 40-talet.

                        Det du skriver att skeden blir spetsigare på senare bestick,
                        är det för att soppan kanske var hetare och att man lite i
                        taget inmundigade den? En lite skämtsam fråga men vet man...?

                        En fråga, jag citerar dej: -"Den ena som snarast är
                        gammelsvensk fast med utdragen mittsnibb och
                        bladrankor är av Carl ..."
                        ...var hittar jag "mittsnibben" och på vilken bild?

                        Inlägg nr 6 ..."inte kan räknas som riktiga franska
                        liljan är äldre"...är det bild nr 3?

                        Jag tycker det är intressant det du skriver, men jag har
                        svårt att "hänga med"...och jag ställer många frågor...

                        Undrar och hälsar
                        Staffan
                        Bifogade filer
                        Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-25, 16:32.

                        Comment


                        • #27
                          Jag får svara utförligare senare, kanske i morgon . Skedens spets har med modet att göra men väl lika mycket med ändrade måltidtraditioner och att det blir omodernt att sörpla att göra. Någon skrev något som jag hann missa om att alla olika bestick handlar om lyckade försäljningdknep från försäljarna. Jag menar att det handlar en del av något större. Europa och dess adel och kungar kunde inte under 1800-talet hävda sin överhöghet baserat på sakernas natur och en gudagiven ordning. I stället blir måttet på civilisation och kultivering en motivation vilket delvis ligger bakom 1800-talets fäbless för invecklade kulturföremål. Jag vet inte om jag alltid kan se skillnad på ett gjutet och ett pressat bestick men ett pressat är vanligen plattare och ibland syns att två pressformar som brukligt använts - en för bladet och en för skaftet med skarv emellan. Mässing och liknande pläterunderlag gjuts nästan alltid, de brukar vara för hårda att pressa.

                          Comment


                          • #28
                            Hej FBQ

                            Det är intressant det du skriver om att skedar blir
                            spetsigare. Jag tänker då på vad "DanskeBodil" skriver
                            i andra tråden om sin barn- och ungdomssked.
                            När man kunde, tillverka spetsigare skedar var kanske
                            de mer funktionella och exkluderar inte några bordsgäster
                            ....men jag vet inte...en tanke?

                            Hälsar
                            Staffan

                            Comment


                            • #29
                              Vad gäller kantlinjen så beskrivs den ju av Bengt Bengtsson även den som ursprungligen en praktisk detalj, för att skydda skedens form vid skador, kantskadan skadar området utanför kantlinjen men bevarar formen innanför.

                              Den förekommer på 1700-talet men jag upplever den som ganska sällsynt på skedar före slutet av 1700-talet, på skedar med åsat skaft blir den ju inte särskilt snygg. Den gjordes ju då vanligen med någon form av stickel, jag tror att det blir ganska svårt att få den snygg när man pressar in mönstret. Det är troligen därför den ofta saknas på äldre skedar.

                              Kom på att jag har gammelfransk i ytterligare en variant i kökslådan. Den soppslev i någon tennlegering. Helt utan stämplar men den måste ju inte vara efter 1912 för det, vitmetall och britanniametall behövde ju inte stämplas.Click image for larger version

Name:	15193568_10154164169197339_2413132772267961185_n.jpg
Views:	1
Size:	7,9 KB
ID:	564049

                              Comment


                              • #30
                                Hej FBQ

                                Skulle jag tolka det rätt att på äldre(1700) bestick pressade
                                man ofta in mönstret och eftersom som du skriver
                                -"...svårt att få den snygg när man pressar in mönstret"
                                så kunde man när man började gjuta få ett snyggt bestick
                                med en "funktionell" kant som gjorde besticket mer oömt,
                                då kanten tar emot slag och "våld".

                                Ja, det får mej då att inse att tills rostfritt stål kunde börja
                                användas så måste tillverkaren både ha fördelen med att
                                kunna pressa mönster men nackdelen med att materialet
                                man använde ändå var så mjukt att det var ömtåliga.

                                Jag kan föreställa mig att man provade fram bättre och
                                hårdare underlag för nysilverbestick under tiden....

                                Hälsar och tackar
                                Staffan
                                Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-26, 01:14.

                                Comment

                                Working...
                                X