Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack igen Eskil! Det var ett viktigt tillrättaläggande. Bra svetsat! Vilket får mig att tänka på ett gammalt inlägg av Kim v P #17 http://precisensan.com/antikforum/sh...ht=svetsningar
    En helt annan fråga är vilken Kjell Engman som gjorde Non Stop åt Jie i Gantofta? #154 http://precisensan.com/antikforum/sh...light=gantofta
    Last edited by Lars M; 2021-08-10, 18:02.

    Comment


    • Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg

      Den fina damen (kan ha varit den fina herrn, när jag tänker efter) som skulle beskriva vad för slags antikviteter de brukade köpa: "Vi köper ofta allmååsch" sa hen. "Ja, de obildade säger visst allmoge"...

      Eller mannen som gillade den spanska ölen "Sofiéro"
      Har hört genom hörsägen att han intog ölen på nattklubben
      El Byrån.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        En helt annan fråga är vilken Kjell Engman som gjorde Non Stop åt Jie i Gantofta? #154 http://precisensan.com/antikforum/sh...light=gantofta
        För att vara riktigt säker, så gick jag till källan, glaskonstnären Kjell Engman, f. 1946. Här är hans svar:

        Kjell Engman <kjell@engman-design.se>
        Ons 2021-08-11 10:48
        Hej Eskil
        Ja det är jag som ligger bakom designen *(Non Stop)

        MVH
        Kjell Engman

        *(Non Stop fanns med i min fråga.)

        Comment


        • Tack Eskil! Du ger svar non stop!

          Comment


          • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            nattklubben El Byrån.
            El Byrån? Ja, dit var det en ständig ström av besökare. Det var spännande att se ohm det skulle bli bråk där. Jag minns när en man hade volt ut en dams drink och hon sa med ampere röst: "Ni är ju full, karl!" Det fick till effekt att mannen svarade: "Ja, jag är full, men det går över till imorgon. Men ni, ni är ful och det går inte över till imorgon!" Situationen blev laddad och mannen ombads att lämna lokalen. Det gjorde han utan motstånd. Dagen därpå, när han nyktrat till, hade han glömt var han hade watt. Damen fick han inte kontakt med fler gånger.

            Comment



            • Lysande, undrar om kommissarie Coulomb brukar hänga där? Men ledningen kanske skulle ha synpunkter.

              Comment


              • Ett skriftligt bidrag till de fyrkloiga gafflarnas historia:

                Click image for larger version

Name:	gaffel.jpg
Views:	1
Size:	29,5 KB
ID:	575405

                Ursprungligen postat av Dagligt Allehanda 1782-01-21
                För en fattig Tienstepiga är emellan den 6 och 8 hujus bortstulit en räflad Silfwer-Gaffel med 4 Silfwer-klor, om 5 lods wigt och Guldsmeden Arfs stämpel samt årsbokstafwen U., märkt med N. F.; den rättsinnige som om honom har eller hädanefter får någon underrättelse, ware god och gifwe det tilkänna uti Kryddkrämaren Lundbergs Bod i hörnet af Mäster Samuels gränd; skulle den wara såld eller pantsatt, wil ägaren den igenlösa.
                5 lod var ca 65 gram, årsbokstaven U var 1778, och silversmeden Nils Arf var verksam i Stockholm 1776-1819.

                Comment


                • Ytterligare några exempel med fyrkloiga gafflar, som inte innehåller lika mycket detaljinformation. Sammantaget är dessa de äldsta tidningsomnämnandena av fyrkloiga gafflar som jag har hittat; trekloiga nämns förstås också vid samma tid. Se kommentarer under varje klipp:

                  Click image for larger version

Name:	gaffel5.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	575409
                  1761: Guldsmedens stämpel N. L.

                  Click image for larger version

Name:	gaffel2.jpg
Views:	1
Size:	20,3 KB
ID:	575406
                  1770: Hamburger-stämpel (tre torn), guldsmedens initialer är Z. R.

                  Click image for larger version

Name:	gaffel3.jpg
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	575407
                  1770: Silfwer-Gaffel och Knif med räfflade skaft helgutna.

                  Click image for larger version

Name:	gaffel6.jpg
Views:	1
Size:	14,1 KB
ID:	575410
                  1772: Gaffel med fyra klor, märkt F. R. M. A.

                  Click image for larger version

Name:	gaffel4.jpg
Views:	1
Size:	28,1 KB
ID:	575408
                  1772: "2:ne stycken Decers Silfwer-Gafflar, med stampade skaft samt wridna räfflor och 4 klor på hwardera, märkte med Guldsmeden Tryboms stämpel".

                  Det är alltså dessert-gafflar som avses. Isak Trybom var verksam i Stockholm 1763-1783-. Nationalmuseum har 2- och 3-kloiga gafflar av honom med rokokoornament - kanske de "wridna räfflor" som nämns i texten?
                  Last edited by Anna-Carin; 2021-09-08, 13:39. Anledning: förtydliganden

                  Comment


                  • Roligt att se hur noggranna beskrivningar av silverföremålen det gick att hitta i tidningarna!

                    Comment


                    • Här visade jag några rostfria knivar från Ellbo #196 http://precisensan.com/antikforum/sh...Bestick/page20
                      Nyss har en avlägsen släkting hört av sig och berättat att hans farfars bröder hade en fabrik i Falun där de tillverkade Ellbo bestick. Men så mycket mer kom inte fram.
                      Jag passar på att visa en liten smörkniv (16 cm) märkt B.A.S. Sv och 1:a Rostfritt stål. Vem som är tillverkare vet jag inte. Modellen är Svensk Spets eller Spetsig.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2021-09-14, 16:42.

                      Comment


                      • Kvibille

                        Tillbaka till ostdisken utanför Halmstad. Falbygden och Kvibille tycks ha samma leverantör men typsnitt och heraldik är här lite tafflig... (19 cm).
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Spade till vad?

                          Ett 20 m långt verktyg med skaft i nysilver och blad i järn. Bladet är platt på ena sidan och svagt konvext på andra sidan. Till ost, tårta, biskvier etc? Märkt med bokstäver på båda sidor men svårt: GIRG, GIR?, CIRG, CJRG eller ...?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Avocado Slicer

                            Kan man sakna något man inte känner till? Nej, hittills har jag bemästrat en avocado med kniv, gaffel och sked... Men nu har jag fått fatt i en på köksfranska "Tranche - avocat"! Men hade det inte varit bilder och dekal kunde det varit klurigt att förstå sig på Rostfritt från Trudeau och 15 cm.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2022-02-15, 21:31.

                            Comment


                            • Loppisfynd silversked. Årtal och vart är den tillverkad?

                              Hejsan! Hittade denna silversked på loppis igår och vill gärna veta lite mer av er kunniga! Mvh Edward
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • EP står för elektroplate. I övrigt stämplar för att påminna om brittiskt silver. Jag kan inte utröna tillverkare, möjligen är det J B som är tillverkaren.

                                Comment

                                Working...
                                X