Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Snygga BodaNova!

    I ett knippe bestick där jag var ute efter en kniv följde de här tre med - två smörknivar och en ostkniv och märkta med Ellbo Rostfritt. Jag kan inte hitta vem som tillverkat dem och de bör väl vara svenska?
    Bifogade filer

    Comment


    • Angående Ellbo.
      Kanske att det blev en fabrik för tillverkning av bestick i de lokaler där tidigare Ellbo tändsticksfabrik och senare Ellbo lerkärlsfabrik hade sina lokaler fram till några år in på 1900-talet. Denna fabrik var belägen alldeles intill Göta Älv vid Lilla Edet.

      Comment


      • Hej Bengt H

        Jag tittade på kartan över Lilla Edet och där finns
        Ellbovägen, som leder från Lilla Edet till ett
        industriområde. Vägen är eg. ganska kort och
        alldeles vi älvkanten. På Google finns tydligen inte
        "Street" för det området...än?

        Men jag har en fråga. Jag fyndade en, som jag
        kallar för "nummersked", är det en sked för drinkar?
        Det fanns flera och med andra nummer men de var
        i så dåligt skick att de fick vara.

        Vad för sort sked är det och varför numrerad?
        Hur gammal kan den vara?
        Stämpeln är det en "Wase"?

        Undrar
        Staffan
        Bifogade filer
        Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-26, 07:31.

        Comment


        • Hej

          På samma loppis som skeden ovan, fyndade
          jag en svart och oansenlig sked för en 5:a. Den
          blev väl putsad när jag kom hem. Jag tänkte först
          att den kom från Danmark, men jag blev inte förvånad
          när David Andersen, som designat den kommer
          från Norge, tror jag.

          Den lilla skeden är en kaffesked tror jag, 10,5 cm lång.

          Men jag har en fråga. Den är stämplade 830, men
          när användes 835?

          Undrar
          Staffan
          Bifogade filer
          Last edited by Staffan Kvist; 2017-05-27, 07:27.

          Comment


          • Tack för synpunkter Bengt och Staffan!
            Här kommer ytterligare en "bovariant" nämligen GLABO ROSTFRITT. Någonstans på nätet såg jag att det fanns koppling till Gense men jag vet inte hur. 18 cm lång är den här skeden - typ serveringssked.
            Bifogade filer

            Comment


            • Nytt rekord? En kniv med rostfritt stål i bladet och nysilver i skaftet från Guldsmeds A.B. STHLM och med Eskilstuna, krona och ankare. 25,3 cm! ("But it is no contest"). När kan den vara tillverkad?
              Bifogade filer

              Comment


              • Ruwaca Table Cutlery från Best Sheffield. "Rustless will not tarnish". Sex knivar med skaft som väl skall imitera elfenben?
                Bifogade filer

                Comment


                • Pastejkniv

                  En pastejkniv från Amefa får komma med på tråden. Att den kommer från Tyskland tror jag men om formgivaren har svensk anknytning bör det nog dokumenteras på något sätt
                  Stainless och 15,5 cm lång.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Trots att jag närmast professionellt har sysslat med, skrivit om och forskat om moderna bestick - med avseende på efterkrigstidens designmodeller - som många samlar på - har jag aldrig vare sig sett eller hör talas om Amefa. Nu plötsligt dyker det upp uppgifter (via Google/Tradera) som menar att Amefa - och just den modell du visar - är designad av Sigvard Bernadotte. Just den modell du visar - som tycks vara namnlös - tycks också finnas att köpa ny över disk.

                    Comment


                    • Tack HgF för ditt svar. Jo, jag hade sett namnet Bernadotte men ville inte mer än antyda. Det borde väl finnas någon låda eller kartong med angivande av ursprung? Eller är det bara ett påstående som frodas på tradden? Eller finns det någon samlad uppgift om allt som Bernadotte & Co gjort? För några år sedan hade museet i Falkenberg en utställning med alster av Sigvard Bernadotte. Men Amefa har jag inget minne av.

                      Comment


                      • Det finns en hel del skrivet om Sigvard Bernadottes design - och bara för att mota Olle i grind - delar av innehållet i en av dessa böcker ska man särskilt ta med en nypa salt. Det är "Designprinsen Sigvard Bernadotte" av Tove Gyllenstierna (förlåt Tove). Tyvärr innehåller boken flera fel som ständigt ynglar av sig och sprids för alla vindar. Vet dock ej om den nu aktuella bestickseriens attribuering härstammar från denna bok.

                        Bernadotte var inblandade i flera projekt med bestickdesign under efterkrigstiden. Här nedan några som jag har i min samling:
                        Scan Line, Bernadotte & Björn 1953, tillv hos Lundtofte i Danmark (kallades Bernadottemodellen hos Nilsjohan)
                        Triad, okänt år och tillverkare. Kan vara från Bernadotte design AB
                        SAS - flygande ombordbestick. Bernadotte design AB 1966-67, tillv Norstaal Norge
                        Skaldjursbestick, snigelgaffel. Sigvard Bernadotte/frilans 1979, tillv GAB - Gense, Nilsjohan

                        Comment


                        • Tack för ytterligare info,HgF!
                          Hurtigruten! o
                          Här tre skedar med lite olika text och typsnitt. Arctic Circle 66 33´N eller "I did the Arctic" står det i skedbladen. https://www.google.se/search?q=i+did...=1514550201401
                          Så långt är det OK men när man läser vad som serverades i skeden så väcker det hemska smakminnen från barndomen: fiskleverolja! Se damens min nere till höger: https://www.google.se/search?q=%22i+...=1514555859728. Skedarna är 15 cm långa.
                          Flaskor från Möllers Tran kan man se och minnas här https://www.google.se/search?q=m%C3%...=1514551381638
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars M; 2017-12-29, 15:00.

                          Comment


                          • Stilton spoon

                            Stilton spoons finns med på tråden sen tidigare. Här är en sådan från Ståko och märkt Stainless Sweden. Rostfritt och som brukligt en tunn teakfaner i skaftet. Det finns en tråd med ett fåtal inlägg om Ståko. http://precisensan.com/antikforum/sh...Fakta-om-Ståko

                            Men var och av vem tillverkades Ståko?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • En slags serveringssked i EPNS (Electro-Plated Nickel Silver) och skaft i horn eller ben? Skall man läsa signaturen HKJ får man vara vänsterhänt! 18,5 cm lång.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Hej Lars M

                                Du visar så vackra bestick och skedar.

                                Nu måste jag fråga om en sked jag fick av
                                min lilla dotter, en sked från England? Jo,
                                den inköptes av henne i England.

                                Är de vanliga i Sverige?
                                Heter de apostla- eller apostelsked?

                                Vem och vilken apostel skall vara avbildad
                                här på skeden eller är det flera?

                                Kan det svagt synas två torn på stämpeln?

                                Undrar
                                Staffan
                                Bifogade filer
                                Last edited by Staffan Kvist; 2018-09-24, 14:42.

                                Comment

                                Working...
                                X