Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bestick

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Bestick

    Hej

    Jag startar en ny tråd, Bestick, då jag har letat och
    titta här i forumet, efter trådar med bestick. Kanske
    kan man också här länka till andra trådar, som handlar
    om speciella bestick, ja som tråden "Campingbestick"
    och trådar som tar upp bestickstämplar?

    Jag tror jag förstår efter att ha läst flera nyliga inlägg
    att det också finns stort intresse för bestick.

    Men nu till min fråga, som gäller en liten i mitt tycke
    vacker gaffel från Cohr. Kallas den sortens gaffel för
    "tårtgaffel"?
    Vad betyder stämplarna?
    Den första lilla punkten kan den vara ett riktmärke?
    Den är 14,6 cm lång.

    Jag har också frågor om en sked som jag inte förstår
    mig på. När jag googlar på Cohr, så får jag se några
    som är väldigt lika, men den här är bär ju inte Cohrs
    stämpel, så vad betyder då dessa stämplar?
    Den är ca 19 cm lång.

    Fanns det bestickmönster och dekorer då, som var så
    vanliga att flera tillverkare kunde använda dem?

    Jag är annars intresserad av bronsbestick.
    Von Malmborgs och Carl Molins äventyr i USA
    med Dirigold är också spännande tycker jag.
    Vet någon något mer om "epoken" Dirigold?

    Fanns det en "bronsålder" för bestick, inte enbart
    för små fruktknivar?

    PES- länk ang Cohrstämpel;

    PES-länk till Rese-och campingbestick:

    PES-länk till Gensesked:

    PES-länk Thebe bestick...:

    PES-länk till Franska bestick...:


    Undrar
    Staffan
    Bifogade filer
    Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-15, 15:16.

  • #2
    Hallå Staffan,
    Bra initiativ, den yngre generationen kan knappt skilja på rostfritt och silver och har inte en susning om att bestick (liksom hyfsat bra bordskick) skvallrar om kunskap och estetik. Har inte så mycket att bidra med, men kommenterar gärna.

    På frågan vad gaffeln var avsedd för är nog svaret tårta. Men det finns väldigt likartade gafflar med en skarpt slipad sida
    som man mumsade ostron med.

    Dirigold är spännande. Har bara en korkskruv.....

    So long....
    Kim

    Tillägg: Skeden är avsedd socker.
    Last edited by Kim von Platen; 2016-11-15, 16:23.

    Comment


    • #3
      Hej Staffan!
      Kul med en ny tråd!
      Jag börjar med en kaffesked - 12 cm lång - och märkt AB Dirigold Sweden och de tre trekanterna (som möjligen kan uppfattas som kattfot x 3).
      Här en länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Dirigold och där ser man en hänvisning till en artikel i Fataburen 1975 (årsbok för Skansen och Nordiska Museet). Jag har inte läst artikeln, så jag kan inte uttala mig.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hej Lars M

        Tack, ja kanske en samlande tråd kan
        fungera för bestick.

        Vad trevligt en tesked från Dirigold.
        Jag blev så förvånad när jag stötte på ett
        Dirigoldbestick, men skeden var fusk...
        den var en nysilversked utan silver. Hur det
        nu går till. Din länk är är intressant.

        Jag tycker trekantsstämpeln ser ut som tre
        treklöverblad kanske?

        Jag har en länk till ett illa(!) översatt dokument om
        problemen i Amerika: http://www.vernissage.nu/dirigold_usa.pdf

        Hälsar
        Staffan
        Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-16, 15:32.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Hej Staffan!
          Kul med en ny tråd!
          Jag börjar med en kaffesked - 12 cm lång - och märkt AB Dirigold Sweden och de tre trekanterna (som möjligen kan uppfattas som kattfot x 3).
          Här en länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Dirigold och där ser man en hänvisning till en artikel i Fataburen 1975 (årsbok för Skansen och Nordiska Museet). Jag har inte läst artikeln, så jag kan inte uttala mig.
          Hallå Lars & Co,
          Tror faktiskt att kaffeskeden var avsedd för strösocker och/eller sylt. Tanken med den runda formen är att lyfta upp, inte att röra om... so long...
          Last edited by Kim von Platen; 2016-11-16, 17:36.

          Comment


          • #6
            Gafflar på....

            Hallon.
            Staffan visade en trevlig gaffel som jag kommenterade. Tänkte då också på de där gafflarna man fiskar upp, eller rättare sagt serverar sardinerna med.
            Himla gott att äta med ögonen. Den här är inte märkvärdig, Svensk Spets heter den och modellen är väldigt vanlig i svenska hem. Nysilver. Oläslig tillverkare.
            Bifogar en fil som kan vara en orientering i en bestickande världhttps://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUK EwjDsqzrw63QAhVOKywKHfeDDSkQFggdMAA&url=http%3A%2F %2Fwww.silveroform.se%2Fmatsilver.php&usg=AFQjCNFd XzRVKH0W8VFbufYfMs7nrpdboA
            So long...
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Hallon Din gamle indian, är det månne vasakärven på
              sardinskeden, i så fall är tillverkaren nog G.A.B.
              http://precisensan.com/antikforum/sh...4mplar-Hj%C4lp!
              Last edited by prylsnubben; 2016-11-16, 18:44.

              Comment


              • #8
                Gabbar för mycket...

                Tack Snubben i kärva tider... so long...

                Comment


                • #9
                  ATLA er Cohrs mærke for plet. Det er en gaffel til at tage pålæg.
                  Den type hedder tagtøj.

                  Man kan bruge eget bestik til at tage pålæg - eller værtinden sætter tag-tøj på fadene.

                  HF skeen er til marmelade eller syltetøj

                  Comment


                  • #10
                    Om tråden skall handla om bestick i alla möjliga material kan jag väl lägga upp några exempel. Tennskeden har jag haft länge. Den såldes tillsammans med en snarlik fullstämplad från 1759. Ångrar att jag inte köpte den istället fast den var betydligt dyrare. Mässingssked ca 1800 eller tidigt 1800-tal. Tror många av de här skedarna ursprungligen varit försilvrade. Slutligen en plåtsked som jag är glad över att ha hittat. Skedbladet av 1700-talsform. Säkert har den varit förtennt även om inte mycket syns nu. Var nog ganska vanlig då men idag hittar man dem inte så ofta.Click image for larger version

Name:	20161117_095245.jpg
Views:	1
Size:	86,2 KB
ID:	563948Click image for larger version

Name:	20161117_095309.jpg
Views:	1
Size:	74,4 KB
ID:	563949Click image for larger version

Name:	20161117_095208.jpg
Views:	1
Size:	95,8 KB
ID:	563950

                    Comment


                    • #11
                      Hej Kim och prylsnubben

                      Ja, visst. Jag blir riktigt intresserad över vilka bestick
                      som skall användas till vad och när. Jag måste säja
                      att jag vet väldigt lite om bestick. Tack.

                      Hej hose.

                      Tack för information om skedarna.
                      Som jag skrev här ovan att det kanske är en bortglömd
                      "bordsetikett" att veta när man skall använda ett speciellt
                      bestick.

                      Hej FBQ
                      Jag läste ditt långa inlägg i tråden "Gense sked" och tänkte
                      att en(?) tråd om bestick kanske är bra.

                      Du visar intressanta skedar, tenn, mässing och plåt.
                      Fanns det förtennade kopparskedar också?

                      Ditt underlag för skedarna är också intressant om det är vad
                      jag tror, eller är det spikhål?

                      I ett annat forum visade jag en märklig kopia av en
                      gammal sliten "ekollonssked" i tenn....

                      Tackar och hälsar
                      Staffan
                      Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-17, 20:39.

                      Comment


                      • #12
                        I vacker hand...

                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Om tråden skall handla om bestick i alla möjliga material kan jag väl lägga upp några exempel. Tennskeden har jag haft länge. Den såldes tillsammans med en snarlik fullstämplad från 1759. Ångrar att jag inte köpte den istället fast den var betydligt dyrare. Mässingssked ca 1800 eller tidigt 1800-tal. Tror många av de här skedarna ursprungligen varit försilvrade. Slutligen en plåtsked som jag är glad över att ha hittat. Skedbladet av 1700-talsform. Säkert har den varit förtennt även om inte mycket syns nu. Var nog ganska vanlig då men idag hittar man dem inte så ofta.[ATTACH]159574[/ATTACH][ATTACH]159575[/ATTACH][ATTACH]159576[/ATTACH]
                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Om tråden skall handla om bestick i alla möjliga material kan jag väl lägga upp några exempel. Tennskeden har jag haft länge. Den såldes tillsammans med en snarlik fullstämplad från 1759. Ångrar att jag inte köpte den istället fast den var betydligt dyrare. Mässingssked ca 1800 eller tidigt 1800-tal. Tror många av de här skedarna ursprungligen varit försilvrade. Slutligen en plåtsked som jag är glad över att ha hittat. Skedbladet av 1700-talsform. Säkert har den varit förtennt även om inte mycket syns nu. Var nog ganska vanlig då men idag hittar man dem inte så ofta.[ATTACH]159574[/ATTACH][ATTACH]159575[/ATTACH][ATTACH]159576[/ATTACH]
                        Hallå Visby,
                        Udda och fina skedar, intressanta. Har haft föreställningen att skedarna från att ha varit runda (jfr supskedarna) och blivit
                        allt spetsigare med åren. Kan det stämma?
                        Ett litet bidrag är den här skeden med stolta namnet Adlerstråhle, en hemsk skapelse i nystil från tidigt 1900-tal. Arv fån min frus mormor, aldrig använd.
                        Har också trott att att en uppsättning silverbestick var en en vanlig lysningspresent till unga tu. Och valde man modernt.
                        So long

                        PS. försöker lägga in den länken som bara blev hokus pokus...https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...ufYfMs7nrpdboA
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Hej Kim

                          Du tar upp en intressant fråga om formen på skedar.
                          Skeden du visar tycker jag är trevlig.
                          En väldigt fin och innehållsrik länk, men gäller den bara
                          Sverige? För jag letade genast efter den vad jag tror är en
                          dansk....(sista bilden), som jag visar i första inlägget
                          och visst är det väl en fransk lilja?

                          Jag skulle fylla på med en fråga till, som också rör skedar.
                          Har de från att ha varit korta, "tumgreppsskedar", blivit
                          längre eller har det funnits två "linjer", långa och korta?

                          Vet någon något och ligger dessa modeller väldigt långt
                          tillbaks i tiden och bara berör horn och träskedar?

                          Jo, Kim när jag tittar på mycket slitna skedar så verkar de
                          ha slitits till en spetsigare form. Så en "rakare" kan ha
                          fungera bättre för den ofta serverade soppan förr i tiden.
                          (rakare kant = spetsigare sked?)
                          Vi har sett på TV, att soppa är mycket mer "ekonomiskt" för
                          näringsintaget.

                          Undrar och funderar
                          Staffan

                          Tillägg: Nu har jag hittat den amerikanska sidan om Dirigold
                          och domstolen: http://law.justia.com/cases/federal/...5/446/1477362/
                          Bifogade filer
                          Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-17, 20:33.

                          Comment


                          • #14
                            Hej alla igen. De håller på att byta fönster här och har flyttat bort mitt skrivbord. De kommer igen imorgon och jag orkar inte flytta tillbaka det så det får bli svar på mobilen ikväll med allt vad det innebär. Som var till Kim angående skedbladen så är det ju komplext - har sett romerska skedar de har ovalt blad fast bredare än 1700-talets. Det finns ju någon riktigt tidig sked i något av de gotländska skattfynden som har ett ovalt blad som liknar 1700-talsskedarnas. Sedan kommer ju under senmedeltiden skedarna med droppformigt blad. Det ändrar sig lite med tiden men är ju den som dominerar till sent 1600-tal. Med råttsvansskedarna blir ovala blad moderna fram till sent 1700-tal då skedarna blir spetsiga framtill. På 1900-talet blir ju mjukare former på modet igen.

                            Kom på att jag hade skedar i ben och trä också. Såg att hornskedar redan kommit med så jag tar en träsked i stället. De har ju ofta en lite annan form - kanske mest beroende på materialet. Kan inte avgöra åldern på den men den kommer från Dalarna och har gjorts för att användas och är nog alla fall 100 år.

                            Fick fråga om underlaget - det är slagbordet här i rummet, köpt här på Gotland för något år sedan. Hade varit på jakt efter något trevligt som ändå inte var alltför exklusiv och kunde tåla lite spill och att köras på av gåvagn dagligen utan att man lider allt för mycket. Skivan är sliten men jag gillar det. Antar det är från omkring 1850.Click image for larger version

Name:	20161117_192717.jpg
Views:	1
Size:	61,4 KB
ID:	563955Click image for larger version

Name:	20161117_192951.jpg
Views:	1
Size:	41,9 KB
ID:	563956

                            Comment


                            • #15
                              Staffan - tumgreppsskedarna skall nog ses som en separat linje. Men samtidigt är det inte riktigt enkelt då inga skedar under 1600-talet var lämpade att använda som vi gör och hur det varit "fint" och "fult" i olika sammanhang har växlat genom tiderna.

                              Jag har läst uppteckningar från Norduppland - tror fasktisk att det finns i tryckt form i årsboken Uppland och även läst samma sak från andra håll, nämligen att hornskedarna kom som en modernitet på 1870-talet. De var billiga och kunde ersätta träskedarna samtidigt fås i former som liknade exklusivare skedar innan köpeskedar annars slagit igenom. Sedan har det ju i viss mån även tidigare tillverkats hornskedar.

                              Comment

                              Working...
                              X