Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Karlskrona Porslinsmässa 2016

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Karlskrona Porslinsmässa 2016

Som jag skrev i ”boktipset” (kopparsaker mm) besökte jag Karlskrona Porslinsmässa igår. Det är några år sedan jag var där. Mässan hålls numera vartannat år och de senaste gångerna har jag jobbat och därför inte kunnat gå dit. Av den anledningen var det lite extra trevligt att kunna besöka mässan i år.
    Den hålls en våning över Karlskrona Porslinsmuseum, där det vanligtvis är museum/utställning av gamla och/eller speciella bilar. Fordonen hade fått flytta till annan plats för att ge plats åt utställarna. Kvar i lokalerna fanns dock några motorcyklar, mopeder, cyklar och lite annat smått o gott, som inte var i vägen för utställare och besökare. Jag ska lägga ut några bilder på dessa också, när jag har hunnit ”fixa” dem.

Lite info om Karlskrona Porslinsfabrik: I 50 år var den en tämligen stor arbetsplats och ”ett begrepp” i Karlskrona, där den kallades ”Porslinan”, rätt och slätt. Fabriken startade 1918 och lades ner 1968. Som mest var det 450 anställda och majoriteten var kvinnor. I sortimentet fanns 700 modeller och 5000 olika dekorationer. Inte undra på att alla dekorernas namn finns dokumenterade. Under sina glansdagar producerade fabriken 20 000 (tjugo tusen!) kaffekoppar – per dag!
    Jag kan nämna att jag, från min barndom minns, att utanför fabriken, som är belägen intill den f.d handelshamnen, låg STORA högar med ved, långved. Brännugnarna eldades med ved som fraktades med båt.

Det var ”en salig blandning”, precis som brukligt är på mässor. I år fanns ett vintagetema och fyra utställare med vintagekläder och accessoarer mötte besökarna precis i hallens början. Där fanns även en smycketillverkare, allt i halvädelsten och vissa föremål fantasifullt ”komponerade”.
    Här kommer ett gäng bilder om någon är nyfiken och vill ”gå på mässa”, helt utan större ansträngning än att orka ta sig igenom bilderna. De är endast fotograferade som dokumentation. Jag kommer att lägga upp bilderna i ett par omgångar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder                                          

Reg.datum
    maj 2007
    Jag märker, till lite besvikelse, att trots att jag har anpassat bildernas storlek till forumet, blir de i alla fall förminskade och därmed sämre i skärpa. Men det är inget jag kan göra något åt . Här nästa omgång.

Reg.datum
    maj 2007
    Omgång 3

Reg.datum
    maj 2007
    Omgång 4. sista för ett tag. Några fler kommer senare, när jag har valt ut vilka.

Jättefina bilder, alltid lika roligt att titta på dom.

Reg.datum
    maj 2007
    Här några bilder från den permanenta utställningen på Porslinsmuseumet. De har bytt ut en hel del föremål sedan jag senast var där.
    Den stora långa väggreliefen är Mari Simulson.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Noterar kryddburkarna av Edward Hald med knoppar som gör att
    man helst inte vill öppna dom, risken att locket går förlorat är
    50/50. Vidare Alf Jarnestads konstgods som håller riktigt hög klass.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •