Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas? Bägare? Utställningen i Stockholm 1909

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vas? Bägare? Utställningen i Stockholm 1909

    Hej!
    Har kommit över 2 st silver? bägare med text Utställningen i Stockholm 1909 på ena sidan och dekor av blommor på andra sidan..
    Vore tacksam för hjälp med denna Click image for larger version

Name:	IMG_4639.jpg
Views:	1
Size:	104,4 KB
ID:	676588Click image for larger version

Name:	IMG_4641.jpg
Views:	1
Size:	64,0 KB
ID:	676587
    Tack på förhand //Charliesanna
    Bifogade filer
    Last edited by Charliesanna; 2016-10-19, 20:38.

  • #2
    Vad är det du undrar?

    Utan stämplar blir det nog svårt att ange någon tillverkare. Men det är nog inte silver utan nysilver eller för att vara korrekt någon galvaniskt pläterad mässingslegering.

    Comment


    • #3
      Bästa FBQ, jag kan bara inte låta bli för "korrekthetens" skull. Om bägarna är gjorda av galvaniskt pläterad mässinglegering, är det helt annat än "nysilver". De är försilvrad mässing helt enkelt. Nysilver är en silverlik legering av koppar, nickel och zink. Använd sökfunktionen med "nysliver" och "försilvrat"och det kommer upp en massa skriverier om detta och dess beståndsdelar.
      Begreppet "nysliver" är tyvärr ett vedertaget begrepp för allt som är försilvrat på ett eller annat sätt, men det är fel. Nysilver är bara EN av alla de legeringar som kan försilvras.

      Comment


      • #4
        Jo visst Qrt.S. Jag ville svara kort, och jag tror de flesta känner till det som brukar kallas nysilver men tror sig däremot inte ha stött på föremål i försilvrad koppar tidigare. Men visst är det bra att du är tydligare.

        Comment


        • #5
          No hard feelings hoppas jag.
          Månne det inte förkommer engelska försilvrade föremål i Sverige? De är till största delen försilvrat koppr, resten är försilvrat britannia, en tenn- och antimonlegering. Försilvrad engelsk mässing har jag aldrig påträffat. Nåjooo, allt sådant är ju "nysilver" i folkets mun...

          Comment


          • #6
            Ingen fara alls :-)

            Min åsikt är väl annars att det känns knepigt att säga att det är "fel" att kalla försilvrad mässing för nysilver. Inte bara folk i gemen ha kallat det så och tillverkare har ända sedan 1800-talet stämplat sina föremål i försilvrad mässing "nysilver" eller "nysilfver". Sedan är det ju problematiskt att det även kan syfta på en specifik legering som kan vara försilvrad eller inte.
            Last edited by FBQ; 2016-10-20, 11:28.

            Comment


            • #7
              Nå, vi sätter kyrkan mitt i byn och säger "missvisande". Jag hyser inget större intresse för försilvrat. Dylika föremål är, förutom några sällsynta sådana, användbara bruksföremål utan större värde oberoende av ålder.

              Av pur intresse, kan du uppvisa en "nysilver-"stämpel på ett föremål av mässing?
              Last edited by Qrt.S; 2016-10-20, 14:37.

              Comment


              • #8
                Jag har en i kökslådan. Vet ju inte exakt sammansättning men den underliggande metallen är tydligt gulaktig.Click image for larger version

Name:	20161020_155151.jpg
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	563729

                Tittade i övrigt, de jag har där är annars mest märkta svenskt 1ma NS, 1ma NS alpacca eller liknande, en del ljusare undermetall men även gulaktigare. Har en del annat nysilver men det ligger just nu lite illa till i en låda i ett skåp där det blir jobbigt att gräva. Där nog kanske de flesta också oslitna så att det blir svårt att bedömma undermetallen.
                Last edited by FBQ; 2016-10-20, 16:16.

                Comment


                • #9
                  Intressant, tack skall du, men fortfarande så har jag inte befatta mig med "nysilverstämplingen" nämnvärt. Det finns ingen standard varken nationell eller internationell. Det gör den ointressant, för det betyder att man kan stämpla vad som helst på ett försilvrat föremål oberoende av basmetallen.

                  Comment


                  • #10
                    I bara mässingen

                    Här en liten ljusstake (nattastake) från GAB (Guldsmedsaktiebolaget)
                    Stockholm. Stämplat GAB, bild av St Erik och NS. Försilvringen är som
                    synes helt borta.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Vad är basmaterialet, ser inte ut som mässing utan är mera silverlikt? Kanske det är koppar, nickel och zink mao. "äkta" nysilver? Frågan gällde "nysilverstämplar" på mässing eller koppar.

                      Comment


                      • #12
                        Hej!
                        Jag vet inte..har ingen stämpel eller nåt..tyvärr

                        Comment

                        Working...
                        X