Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon info om denna stora gamla nyckel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Någon info om denna stora gamla nyckel?

    Hej,
    min far har gått bort och vi håller på att tömma garage osv inför flytt.
    Fann denna gamla jättenyckel, den är ca 22 cm lång och tung. Järn?Click image for larger version

Name:	DSC_0400.jpg
Views:	1
Size:	77,7 KB
ID:	676508

    Hur gammal kan den vara ungefär och är det siffror i själva "tänderna"
    Vad kan den ha använts till?

    Finns det något samlarvärde i denna?
    Jag har lagt ut den på Tradera iallafall och hoppas få in en slant till mor.

    Tack på förhand.

  • #2
    Nyckeln får mig att tänka "kyrknyckel", men det är ju bara en hint utan
    bakomliggande kunskap att bygga på. Vidare undrar jag om det eventuellt
    skulle kunna vara ett "jordfynd" som Din far hittat. Åldern känns ändå inte
    så väldigt hög, möjligen andra halvan av 1800-talet. Nu lämnar jag fältet
    fritt för mer sakkunniga inlägg.............

    Comment


    • #3
      Jag skulle spontant säga lite äldre har sett snarlika från 1700- och tidigt 1800-tal. Härbrenyckel är det jag mest tänker på. Skulle behöva några daterade att jämföra med och det var ett tag sedan sist. Har ju sett på senare år att de vanligen går att sälja som snygga föremål men utan lås brukar det inte vara några stora pengar.

      Comment


      • #4
        Ja, kanske det... spännande är det allt! Den återfanns i Ångermanland, där jag kommer ifrån.
        Har fått ett tips om att den kan vara ända från 1700-talet också. Tack snälla för svar!



        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Nyckeln får mig att tänka "kyrknyckel", men det är ju bara en hint utan
        bakomliggande kunskap att bygga på. Vidare undrar jag om det eventuellt
        skulle kunna vara ett "jordfynd" som Din far hittat. Åldern känns ändå inte
        så väldigt hög, möjligen andra halvan av 1800-talet. Nu lämnar jag fältet
        fritt för mer sakkunniga inlägg.............

        Comment


        • #5
          Ja, härbren finns det ju en hel massa däruppe, det kanske kan stämma!
          Har som sagt hört att den skulle kunna vara från 1700-talet. Nej, det verkar inte vara stora pengar, men kul ändå att den får "leva" vidare hos någon som uppskattar den. Får som om det kommer några bud.
          Tack för att ni tog er tid att svara!


          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Jag skulle spontant säga lite äldre har sett snarlika från 1700- och tidigt 1800-tal. Härbrenyckel är det jag mest tänker på. Skulle behöva några daterade att jämföra med och det var ett tag sedan sist. Har ju sett på senare år att de vanligen går att sälja som snygga föremål men utan lås brukar det inte vara några stora pengar.

          Comment


          • #6
            Det er da en nøgle til en lås. Danske kister fra 1700 og 1800 tallet har den slags. Nøglen giver udtryk af at være meget kompliceret, men sandheden er at låsen er meget simpel.
            Den har ligget i jorden er det har givet den patina.
            Om den er 17 eller 18 tallet - det kan man ikke afgøre ud fra hvad vi ved.

            Comment


            • #7
              Låst och blåst..

              Hallå,
              Min första tanke gick också till kyrkan, med tanke på storleken. Men den hör samman med ett utanpåliggande lås och då blir väl dörren bara ca 5 cm? Då skulle det handla om en innerdörr till ett förråd eller dyliigt.
              Smidet i grepen är ganska simpelt medan bladet (eller vad det heter) skvallrar om ålder. Kanske har en smed reparerat nyckeln när seklet var ungt?
              So long,,,

              Comment


              • #8
                Ångermanlänning...

                Maken..., svarar på min till honom ställda fråga, att nycklar av denna storlek användes till lador och logar. Handmidda nycklar och handsmidda lås tillverkades ungefär fram till förra sekelskiftet enligt hans uppfattning och så antagligen även nycklar/lås av denna storlek. Så länge det fanns en aktiv bysmed.
                Brasklappen från maken är att han "är ingen expert", men liknande nyckel användes långt fram i tiden till logen i hans föräldrahem. Logen var från mitten av 1800-talet, men nyckeln/låset k a n ha varit av lite senare datum.

                Comment


                • #9
                  Ja ok at lås dellen er 5 cm - ja det lyder ikke som en kiste.

                  Comment


                  • #10
                    Tack för att du tog dig tid att svara! Alltid intressant läsa era inlägg. Den man som bott i huset innan var låssmed, men jag vet ej om den följde med huset...


                    Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                    Det er da en nøgle til en lås. Danske kister fra 1700 og 1800 tallet har den slags. Nøglen giver udtryk af at være meget kompliceret, men sandheden er at låsen er meget simpel.
                    Den har ligget i jorden er det har givet den patina.
                    Om den er 17 eller 18 tallet - det kan man ikke afgøre ud fra hvad vi ved.

                    Comment


                    • #11
                      Som sagt, mannen som bott i huset innan var låssmed, kan ju vara så att nyckeln är hans från början och då vet jag inte alls var han kom ifrån... men annars så gissar jag på att nyckeln är från Ångermanland någonstans, där den nu fortfarande finns. Hade en stor ladugård och en jordkällare tidigare, hos min mormor och morfar, kan vara så att den kommer därifrån också... fast fanken, nu när du säger smed.. jag tror att min morfars far var smed! Måste kolla upp det.



                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå,
                      Min första tanke gick också till kyrkan, med tanke på storleken. Men den hör samman med ett utanpåliggande lås och då blir väl dörren bara ca 5 cm? Då skulle det handla om en innerdörr till ett förråd eller dyliigt.
                      Smidet i grepen är ganska simpelt medan bladet (eller vad det heter) skvallrar om ålder. Kanske har en smed reparerat nyckeln när seklet var ungt?
                      So long,,,

                      Comment


                      • #12
                        Det kan nog ligga mycket i vad maken säger...! Tack snälla för infon!
                        Verkar dock inte så stort samlarintresse för den, har inte kommit något bud på den än, men håller fortfarande tummarna!


                        Ursprungligen postat av BirgittaE Visa inlägg
                        Maken..., svarar på min till honom ställda fråga, att nycklar av denna storlek användes till lador och logar. Handmidda nycklar och handsmidda lås tillverkades ungefär fram till förra sekelskiftet enligt hans uppfattning och så antagligen även nycklar/lås av denna storlek. Så länge det fanns en aktiv bysmed.
                        Brasklappen från maken är att han "är ingen expert", men liknande nyckel användes långt fram i tiden till logen i hans föräldrahem. Logen var från mitten av 1800-talet, men nyckeln/låset k a n ha varit av lite senare datum.

                        Comment

                        Working...
                        X