Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vagga - ungefär hur gammal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vagga - ungefär hur gammal?

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	60,0 KB
ID:	676486Hej!
    Har fått denna gamla vagga av en släkting.
    Hur gammal kan den vara?
    Finns det något man kan titta efter för att underlätta tidsbestämmande?

    En annan fråga, hur behandlar man den bäst? Någon olja eller bäst att bara låta den vara som den är?
    Anna
    Last edited by Pudelpower; 2016-10-04, 19:49.

  • #2
    Det är svårt att datera den när den helt saknar färg och dekoration, men äldre vaggor har vanligen sidorna tappade i stolpar i hörnen, alternativt laxade hörn. Här är vaggans sidor spikade. Det talar för att den är relativt ny, kanske slutet av 1800-talet. Lite förvånande att den helt saknar färg - har den möjligen lutats av vid något tillfälle och finns det färgrester kvar?

    Comment


    • #3
      Jag har inte kunnat hitta några färgrester alls. Hur kan man tolka att den saknar färg?

      Den sista kullen barn som föddes i huset den stod föddes 1905-1924. Deras far var möbelsnickare, jag har svårt att tro att han gjort den. Den ser ganska grovhuggen ut?
      Generationen tidigare i huset är född 1865-1880, även deras far vad möbelsnickare.
      Men den kan ju ha köps på auktion eller vad som helst egentligen..

      Comment


      • #4
        Jag tror inte den är så gammal som 1865. Längre tillbaka kostade trots allt spik pengar, och jag tror ingen hade slösat så med spik bara för att spara jobb. Att den saknar färg pekar också på att inte särskilt mycket jobb lagts ned på den.

        Möjligen handlar det blev det bråttom att få till en vagga - men jag gissar i så fall mera på 1905 än 1865. Det är ju svårt att säga, man kan ju som sagt även ha köpt den på auktion och att den är gjord innan dess.

        Comment


        • #5
          Jag tror sen 1800-tal och de jag har sett är omålade

          Comment


          • #6
            Får jag fråga var vaggan hör hemma?

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Pudelpower Visa inlägg
              [ATTACH]158735[/ATTACH]Hej!
              Har fått denna gamla vagga av en släkting.
              Hur gammal kan den vara?
              Finns det något man kan titta efter för att underlätta tidsbestämmande?

              En annan fråga, hur behandlar man den bäst? Någon olja eller bäst att bara låta den vara som den är?
              Anna[ATTACH]158721[/ATTACH]
              Tror som de andra att den är från sekelskiftet 1900 +- 10 år.
              Ser ut som det är södra delen av landet rätt eller fel ?

              Jalle

              Comment


              • #8
                Jag kan inte bidra med uppgifter om vaggans ålder, men en detalj - eller snarare ett förhållningssätt - som man kan ha stor glädje av att lägga sig till med och använda i mötet med dylika möbler, är att kolla materialbehandlingen - virkebehandlingen, sammansättningen etc.

                Här har vi furu, vilket inte utesluter Norrland, vilket t ex ek hade gjort. Hur breda och tjocka är plankorna som har använts till denna pjäs? Jaq tycker plankorna är väldigt tjocka. Hur kan det komma sig? Man kanske har något virke från sågverket som råkade bli över då man byggde huset.

                Är vaggan ursprunligen köpt ny på en socken/säsongsmarknad av ditrestra försäljare, då kan virket vara tunt och lätt. Jmf möbelsnickeriet i Dalarna, t ex Södra Siljansbygden, där möblerna var tillverkat av tunt virke för att göra varorna lättare att transportera långa sträckor till marknadsplatserna. Det gällde ju att lasta slädfororna eller vagntågen med så mycket varor som möjligt på färden från Rättvikstrakten till Uppsala, Örebro eller annan större marknadsplats. (varor= t ex skåp av olika storlekar och fasoner).

                Hur många brädor på bredden har t ex använts till hitre långsidan och gaveln på vaggan? Hur ser bottenplanet ut på undersidan, kan man se verktygsspår av något slag? Etc - etc - så kan man studera möbeln på nära håll och lägga puzzel med iakttagelserna. Drömmen är ju att hitta en dylik möbel där t ex sidostycket är tillverkat av en enda oskarvad bräda.

                Jag har sett ett Rättviksskåp där bakstycket - ca 70 cm brett - var tillverkat av en enda oskarvar planka (på bredden alltså), något under 20 mm tjock, inte en enda spricka eller annan defekt. Det är vad jag kallar virkesbehandling - och man kan ju tänka sig vilken bamsefura som hade bidragit med detta magnifika virke.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Pudelpower Visa inlägg
                  [ATTACH]158735[/ATTACH]Hej!
                  En annan fråga, hur behandlar man den bäst? Någon olja eller bäst att bara låta den vara som den är?
                  Anna[ATTACH]158721[/ATTACH]
                  Hallå Anna,
                  Det finns nog inget riktigt enhetligt svar på din fråga, men som du ser har trä en tendens att spricka i våra moderna, varma miljöer. Charmigt, men det blir bara värre och värre med åren.
                  Motfrågan blir, vad ska du använda vaggan till? Inomhus året om bör du se till att den inte torkar och spricker, jag brukar köra med grönspåpa i några omgångar (jfr skurat golv) ger en bra fuktbevarande yta utan att förlora patina.
                  Utomhus (sommartid) fylld med vackra blommor, då är det linolja med en skvätt terpentin som gäller i min trädgård. Stryk på i omgångar tills träet är mättat. Tänk på att bränna trasorna. Skydda vaggan invändigt med botten av en sopkasse.
                  Trevlig vagga som inspirerar, nu tar jag en tupplur...so long...

                  Tillägg. Ser nu på bilden att det jag uppfattade som sprickor nog är spår efter insekter, men det det ändrar inte på mina små råd...
                  Last edited by Kim von Platen; 2016-10-22, 16:18.

                  Comment

                  Working...
                  X