Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silverhänge, vem har gjort?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Silverhänge, vem har gjort?

    Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig med info om det här silversmycket. Det är 4,5 cm x 3,5 cm stort. Stämplat enligt bild och jag förstår att det är importerat, pga. att tre-kronor-stämpeln är oval och att silverhalten är 830/1000. Men vem är tillverkaren E & K?

    Click image for larger version

Name:	silversmycke 1.jpg
Views:	1
Size:	53,9 KB
ID:	676424Click image for larger version

Name:	silversmycke 2.jpg
Views:	1
Size:	29,2 KB
ID:	676425

  • #2
    formentlig norsk.

    Comment


    • #3
      Ja, det känner jag igen, märkligt att Norge bestämde sig för att ha den silverhalten. Man borde kanske ha anpassat sig och haft 835/1000 eller 925/1000 som de flesta andra, men även Tyskland fick väl för sig att de skulle ha en halt på 800/1000. Är det så fortfarande eller har man kommit överens om att ha samma halter inom Europa nuförtiden? Kan det säga något om åldern på smycket?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
        Ja, det känner jag igen, märkligt att Norge bestämde sig för att ha den silverhalten. Man borde kanske ha anpassat sig och haft 835/1000 eller 925/1000 som de flesta andra, men även Tyskland fick väl för sig att de skulle ha en halt på 800/1000. Är det så fortfarande eller har man kommit överens om att ha samma halter inom Europa nuförtiden? Kan det säga något om åldern på smycket?
        830 är väl vanligt? Förutom Norge så är det standard i Sverige och Danmark bl.a. Förutom då sterling naturligtvis.

        Länk till silverhalt-standard
        Most extensive internet resource for research of Silver marks, Hallmarks & Makers' Marks - Worldwide Silver Standards

        Comment


        • #5
          830 er logisk. Finsølv består af 16/16 dele sølv. Det har gennem århundrede været målet for finsølv. i Norge brugte man 13 1/3 lødig - altså 13 1/3 sølv og 2 2/3 kobber til mønt eller sølvvarer.

          du får derfor 1000 divideret med 16 ganget med 13 1/3 - så har du 830 da man absolut skulle ændre det gamle system til 1.000 dele.

          I Tyskland brugte man 12 løding eller 11 lødig så får du andre blandinger.

          Comment


          • #6
            Tack för svar och intressant länk Sarah. Norge verkar väl troligast i alla fall, borde gå att hitta vem E & K är. Själv tycker jag det ser ut som om smycket var från runt 1940-talet.

            Comment

            Working...
            X