Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karaff eller flaska från Reijmyre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Karaff eller flaska från Reijmyre

    Hej!

    Denna vackra blå flaska med 5 snapsglas blev min efter besök på en auktion i helgen. Den är märkt Reijmyre (se bild) om glasen kommer från samma glasbruk vet jag inte då de saknar märkning.
    Nu undrar jag om någon vet något om denna flaska -karaff som har som luftblåsor i glaset och en fin propp i halsen.
    Den är drygt 24 cm hög + propp. Jag hittar inget som liknar denna från Reijmyre när jag googlar runt på nätet.
    Tacksam om någon har några fakta att delge mej.
    "ingbi"
    Bifogade filer

  • #2
    Karaffen kommer mycket riktigt från Reijmyre och har beteckningen B-74 och är alltså formgiven av Monica Bratt. Det relativt låga numret tyder på att karaffen är ganska tidig i hennes produktion.

    Det är inte luftblåsor i glaset utan slipade s.k. kulor på karaffens utsida, till karaffen hörde dricksglas med samma dekor.

    Snapsglasen på bilden kan också vara från Reijmyre och i så fall bör det vara glas som hade beteckningen LK, men här är jag osäker, tycker benet ser lite för kraftigt ut.

    Comment


    • #3
      Karaff eller flaska från Reijmyre

      Hej bekin!

      Tack för svaret,det var ju kul att det är Monica Bratt som formgivit flaskan. Jag skrev väl lite tokigt när jag skrev luftblåsor för det ser jag ju att det inte är men kom inte på något bra ord för det ovala mönstret i flaskan.
      Den sortens karaff eller flaska kanske inte är så vanlig eftersom jag inte lyckats hitta någon bild när jag försökte leta efter den på nätet.
      Glasen är inte identiskt lika det finns någon liten blåsa i ett av dem och överdelen på ett glas är lite ojämn.
      Tack än en gång försvaret.
      Hälsningar "ingbi"

      Comment


      • #4
        Bild på glas
        Bifogade filer
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Karaff eller flaska från Reijmyre

          Hej Maria!

          Jaha så ska glasen se ut. Vackra är de också.

          "ingbi"

          Comment

          Working...
          X