Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minne af Ernst! - Rolf ????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Minne af Ernst! - Rolf ????

    Texten ”Minne af Rolf” verkar vara ingjuten i mitten av glaset. Inköpt av en prylgalen väninna på någon loppmarknad. Säljaren påstod att alla begravningsgäster på Ernst Rolfs begravning hade fått en sådan brevpress.
    Intressant om någon har hört talas om ett ev. bruk att vid eller efter en begravning överlämna ett minne av den bortgångne till de närvarande vid akten.
    Kan någon bekräfta att det här gäller Ernst ROLF??? Kanske är PES – användarna alltför unga för att minnas eller att ha hört talas om den populäre revykungen under 1900-talets första hälft ?
    Bifogade filer

  • #2
    Nej. Däremot känner jag till att det varit vanligt att ha fotografiet av en död nära anhörig som minne i en brevpress.

    Ernst Rolfs begravning skedde i Engelbrektskyrkan och var offentlig, tiotusentals personer hedrade begravningsprocessionen, troligen var även kyrkan fullpackad, så har man delat ut brevpressar lär det väl snarare ha varit i samband med någon intimare likvaka eller liknande. Men jag tycker nog ärligt talat att det låter som ett billigt försäljningsknep - koppla brevpressen till någon kändis. Om det handlade om Ernst Rolf borde det ju ha stått fullständigt namn och troligen också begravningsdatum eller liknande. Mer troligt är att den är tillverkad till minne av en far eller än hellre en son (döda barn är det jag absolut oftast sett i brevpressar) - då har inget mer en detta behövts då det varit ett högst personligt minne.

    Men visst - jag kan ha fel.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Nej. Däremot känner jag till att det varit vanligt att ha fotografiet av en död nära anhörig som minne i en brevpress.

      Ernst Rolfs begravning skedde i Engelbrektskyrkan och var offentlig, tiotusentals personer hedrade begravningsprocessionen, troligen var även kyrkan fullpackad, så har man delat ut brevpressar lär det väl snarare ha varit i samband med någon intimare likvaka eller liknande. Men jag tycker nog ärligt talat att det låter som ett billigt försäljningsknep - koppla brevpressen till någon kändis. Om det handlade om Ernst Rolf borde det ju ha stått fullständigt namn och troligen också begravningsdatum eller liknande. Mer troligt är att den är tillverkad till minne av en far eller än hellre en son (döda barn är det jag absolut oftast sett i brevpressar) - då har inget mer en detta behövts då det varit ett högst personligt minne.

      Men visst - jag kan ha fel.
      Nej, du har säkert inte fel. Tusen tack för ditt svar. Jag tyckte också att historien verkade litet märklig men vad gör man när man blir ombedd att "ta reda på" än det ena , än det andra som väntas vara ett klipp. Ska kopiera ditt inlägg och överlämna det till samlerskan.

      Tack, hej och god natt!
      Splenk

      Comment

      Working...
      X