Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Figural handknuten matta, men vilken sort?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Figural handknuten matta, men vilken sort?

    Hej alla!
    Kan någon hjälpa mig att reda ut vilken sorts matta denna handknutna matta är?
    Mvh
    Bifogade filer

  • #2
    påfugl tyder på persisk.

    Comment


    • #3
      Tack för svar. Ja, jag har sökt vidare nu och undrar om det kan vara en Bakhtiari.

      Comment


      • #4
        Hej!

        En närbild på baksidan kan hjälpa. Jag är tveksam till bakhtiari, bården är otypisk. Jag tänker mer på något i hamadanregionen. Men, som sagt, baksidan är nödvändig för att säga mer.

        Comment


        • #5
          Baksidan

          Hej!
          Tack för svar. Här är en bild på en del av baksidan, om det kan vara till hjälp
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            OK, jag hade egentligen behövt se baksidan lite närmre, men den ser iallafall ut att ha mer än en inslagstråd. Då blir jag mer osäker. När jag får en stund över ska jag se om jag kan hitta bården i min mattlitteratur. Men det jag kan säga att det är en relativ ny matta, baserat på färgerna. Jag tror inte att det är en bakhtiari, men det är svårt att säga säkert. Mattor är knepigt, vi får hoppas att någon ännu mer kunnig tittar förbi om jag inte hittar något i litteraturen!

            Comment


            • #7
              Ännu närmare...

              Tack än en gång för svar. Här kommer en närbild på baksidan.
              Mvh
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                det billede af bagsiden man skal se er af et hjørne så man kan se frynserne, Er de en del af tæppet eller sat på.
                google ægte tæppe og find et som ligner - dvs elementerne som er på dit.

                Comment


                • #9
                  Jag vet inte om jag riktigt förstår det sista inlägget... Jag har googlat och letat efter någon som liknar denna matta, men det är just det som är problemet - jag har inte hittat något liknande. Såhär ser i alla fall ett hörn ut på baksidan. Mvh
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Hej och tack för hjälpen alla!
                    Jag har nu fått veta att det är en Beluch från östra Persien. Än en gång, tack!

                    Comment


                    • #11
                      Ja Persisk nåede vi for længe siden.
                      Beluch - jeg kender ikke de forskellige typer men det er helt sikkert rigtigt.

                      Det jeg taler om er når den tråd man knytter over - den skal forsætte og blive til frynser.
                      Er frynserne syet på, så er det et maskintæppe.
                      På dit ser det (for mig) ud som om frynserne er disse tråde.

                      Comment


                      • #12
                        Då anser jag mig vara förlåten. Jag borde förstås ha känt igen bården, som är typisk för typen (pun intended). Dock är mönstret i fältet otypiskt. Balucher brukar vara geometriskt mönstrade. Hade den haft ett mer typiskt baluchmönster så hade jag känt igen den. Men gratulerar, det brukar vara bra ull i de där mattorna. Fet och glansig.

                        Comment

                        Working...
                        X