Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dryckeskanna, stånka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dryckeskanna, stånka

    Hittade den här fina dryckeskannan på Läkarmissionens second hand till det ringa priset av 20 kr.
    Jag är rätt okunnig när det kommer till allmogeföremål och jag skulle därför gärna vilja ha svar på hur gammal den kan tänkas vara och från vilken region den kan tänkas härröra ifrån (inköpt i Bålsta, Upplands län).

    Jag försökte också värdera kannan genom att jämföra med andra kannors slutpris på auktion. Värdet tycks ligga någonstans mellan 1000 och 4000 kr, men då hade alla målad dekor. Jag lyckades inte hitta någon med samma typ av dekor som på min kanna.
    Skulle vilja veta om den "primitivare" dekoren gör den mer eller mindre eftertraktad än målade dito. Kanske tecken på hög ålder?

    Click image for larger version

Name:	IMG_3566.JPG
Views:	1
Size:	82,8 KB
ID:	676001
    Click image for larger version

Name:	IMG_3563.JPG
Views:	1
Size:	88,9 KB
ID:	676002
    Click image for larger version

Name:	IMG_3561.JPG
Views:	1
Size:	81,2 KB
ID:	676003
    Click image for larger version

Name:	IMG_3564.JPG
Views:	1
Size:	69,6 KB
ID:	676004

  • #2
    Tänkte just fråga vad du fick de priserna ifrån, men jag har sökte själv och fick en del träffar på stånkor på auktioner, och då förstår jag bättre.

    Då kan vi säga så här, vad som är eftertraktat är dels tidiga stånkor, men då krävs i allmänhet tidiga dateringar, och dateringar som det inte finns skäl att ifrågasätta - 1600- eller 1700-tal.

    Målade stånkor med högklassigt måleri, gärna tillhörande någon av de större allmogeskolorna och helst med en identifierbar målare bakom är också eftertraktade.

    Andra äldre stånkor brukar efter min erfarenhet kosta 200-500 kronor - alltså om de är från 1800-talet, nyare brukar vara närmas helt osäljbara. Din har uppenbart bytta laggband, vilket gör den mindre eftertraktad. Yttersidan ser också behandlad ut - vet ej om man lutat av den för att få bort nyare färg eller om det handlar om något annan åtgärd, men sådant minskar intresset för den. Att den har bomärken brukar öka intresset, men här är bomärkena ganska grunt skurna och intetsägande, vet inte om de är tillräckligt intressanta för att få igång något intresse.

    Om den trots det kan få intresse beror nog på om dekoren är eftertraktad. Det ser ut som den är dekorerad med brännornering, det har bland annat förekommit i Västergötland, men jag känner inte till de olika skolorna där och deras ålder och ovanlighet.

    Comment


    • #3
      20 kronor är ju ändå bra pris, men jag tror inte du skall hoppas på några jättesummor om du vill sälja den vidare.

      Comment

      Working...
      X