Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ursprung, ålder?? Någon som vet??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ursprung, ålder?? Någon som vet??

    Hej på er alla som läser detta .
    Jag har en gammal hänkelvas/urna som jag verkligen hoppas att någon vet något om.
    Den är svagt grön i färgen och är munblåst . Punteln är inte slipad snarare vass.
    Är lite bubbligt i glaset men inte mycket.
    Jag tycker den är så vacker. Om någon vet vem som tillverkat den och ev. värde skulle det vara underbart. Skickar bilder.
    Bifogade filer

  • #2
    Hej o. Välkommen till pes.

    Kul att du hittade hit. Jag absolut ingen glasexpert. Tycker denna är fin. Härligt rått puntelmärke. Fint slitage under. Ser ut i sin helhet att ha lite ålder. Funderar om det kan vara "uranglas"? Ser man bäst om man har en uv lampa. O det blir självlysande. Hoppas att någon som är duktig tittar förbi och upplyser oss mer. Nyfiken på hur högt det är..

    Mvh MrTompa

    Comment


    • #3
      Tack Tompa

      Hoppas jag verkligen också. Den är 13,5 cm hög och diametern upptill mäter 12 cm. Den väger drygt 700 g.
      Last edited by Izzefin; 2016-08-05, 10:33.

      Comment


      • #4
        Hej.Nej det är varken uranglas el en vas från Skansens glasbruk(de glasföremål som kommer därifrån har krakelerad ytstruktur)
        Har ingen aning om var den kommer ifrån ofta var föremålen endast etikettsignerade.
        Åldern landar nog på 1940-50-tal

        Comment


        • #5
          Den har ju kraftigt slitage i botten, tycker jag. Amatör som jag är så har man ju ändå hört att det tyder på ålder. Men med 0,7 kg behöver det nog inte så många år för att utveckla slitage.

          Gamla pjäser (runt sekelskiftet) brukar väl sällan ha sådan tyngd? Fnusfrökens datering tycker jag låter rimlig. I vilket fall som helst så tycker jag den är vacker.

          Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
          Hej.Nej det är varken uranglas el en vas från Skansens glasbruk(de glasföremål som kommer därifrån har krakelerad ytstruktur)...
          Jag har sett glas från Skansen helt utan krackelering, även om det inte är så vanligt.

          Comment


          • #6
            Hej Izzefin

            Jag har svårt att se färgen på din fina vas. Om den är
            svagt grönblå, så kan det vara Skansen. De gjorde både
            krackelerade och okrackelerade glasföremål och deras
            "kluckflaskor", vaser och fiskar har många gånger liknande
            "volanger", och utsmyckning som din vas.

            Här länk till Skansenglas här i Forumet:


            Vad jag vill säja är att det kan kanske vara från Skansen.

            (Anm. glas från Skansen skulle jag beskriva som "grönblå, medans
            glas från Danvikshyttan är blågröna, kanske på ett ungefär...
            Vi måste också komma ihåg Skansen märkliga "neongröna" glasmassa
            från kanske 80-talet)

            Hälsar
            Staffan
            Last edited by Staffan Kvist; 2016-08-05, 22:00.

            Comment


            • #7
              Ursprung och ålder

              Tack för ditt svar. Det är tydligen en väldigt unik hänkelvas av Ture Berglund, Stockholms glasbruk.
              Hittade den på Stockholms auktionsverk. Såldes för 1100kr!!!. Tack iallafall. Mvh.

              Comment

              Working...
              X