Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogeyxa 1700-tal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Allmogeyxa 1700-tal?

    Hej på er
    Jag har detta verktyg, vet ej vad det är till. Kanske slakt eller jordbruk. Vad tror ni?
    Bifogade filer
    Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

  • #2
    [QUOTE=Dykar`n;260394]Hej på er
    Jag har detta verktyg, vet ej vad det är till. Kanske slakt eller jordbruk. Vad tror ni?[/QUOTE

    Onekligen intressant! Hur lång är den? Är en tung? Först kom jag att tänka på en bedekniv (betkniv), men om den är extra tung, skulle den kunna användas vid slakt tex att hugga ut kotletter.
    p-son

    Comment


    • #3
      Hej P-son
      Den är 42 cm lång, vikten ligger mellan 1,5 och 2 kg.
      Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

      Comment


      • #4
        Vilken vacker sak! Ingen aning vad den har använts till, men den ser ut att vara lämplig att hacka med eller dela små hårda saker med. Jag tänkte direkt på att hacka granriset man strödde ut på golven i juletid, men det känns lite väl specificerat att ha en hack enbart till det. Tror att den kan ha använts till lite av varje, men säkert i något lite festligare sammanhang med tanke på att den är så vackert dekorerad!

        Comment


        • #5
          Sockerhacka...

          Hallå, en synpunkt... det första jag tänkte på var en sådan där kniv/hacka man använde för sockertoppar. Rundad egg och rätt storlek. Kanske fanns ett tråg en gång i tiden? Bra till annat också. So long..

          Comment


          • #6
            Att "kôsta på" att dekorera medan järnet var glödhett tyder väl på att det inte vara ett simpelt vardagsverktyg eller .....?
            Något att imponera med och med genomtänkt konstruktion med gängor, muttrar och allt! Grattis!

            Comment


            • #7
              Hej! Blev nyfiken på din fina yxa och surfade runt lite och kom genast in på något som kallas bila och hittade då denna länk till PES
              Titta på dekoren Hoppas att det kan vara någon liten ledtråd.

              Comment


              • #8
                Tänkte också på dekoren på äldre bilor först, men bladet på detta verktyget ser ut att vara rakt. Vad det än är så ser det välanvänt ut, bladet har ju slipats ned ända in i dekoren, så det har troligen varit ganska mycket bredare från början.

                Comment


                • #9
                  Kolla digitalt museum

                  Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                  Tänkte också på dekoren på äldre bilor först, men bladet på detta verktyget ser ut att vara rakt. Vad det än är så ser det välanvänt ut, bladet har ju slipats ned ända in i dekoren, så det har troligen varit ganska mycket bredare från början.
                  Använd sökordet "Bila" och du finner ett "kniv" liknande den du har. Tror det var till att barka av träd.
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
                    Tänkte också på dekoren på äldre bilor först, men bladet på detta verktyget ser ut att vara rakt. Vad det än är så ser det välanvänt ut, bladet har ju slipats ned ända in i dekoren, så det har troligen varit ganska mycket bredare från början.
                    Ja det var precis så jag tänkte också och så fann jag denna katalogisering:

                    Comment

                    Working...
                    X