Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jonas Lundqvist

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jonas Lundqvist

    Fann denna fina vas för några år sedan. Har letat på PES efter fler av denna keramikers saker men tyvärr inget hittat. Jonas Lundqvist f 1945. Borde finnas mycket mer.Click image for larger version

Name:	DSC_0050 (Medium).JPG
Views:	1
Size:	136,0 KB
ID:	675399Click image for larger version

Name:	DSC_0051 (Small).JPG
Views:	1
Size:	131,3 KB
ID:	675400

  • #2
    Det är en mycket vacker vas.
    Utan det svenska namnet, skulle jag ha trott på saltglaserat, tyskt stengods.

    Jonas är "ny" för mig och det är synd att han bara tycks skriva sitt förnamn. Risken är då stor att hans alster försvinner i mängden keramikgods på loppisar och då blir det endast kännaren som får lyckan att få fatt i något av honom.
    Var det säljaren som visste vem som dolde sig bakom signaturen?

    Han är i vart fall absolut värd att dokumentera.

    Jonas Lundqvist, f 1945
    Keramiker, skulptör, medlem i KRO och Blås & Knåda.
    Utbildning: Konstfack 1968-73.
    Utställningar: Västerbottens museum, Härnösands konsthall, Solna konsthall, Kulturhuset Stockholm, Versalen Sundsvall, Caracas Venezuela, Jyväskylä Finland, Kramfors konsthall, Rådhuset Örnsköldsvik, Örebro konsthall.
    ffentliga uppdrag: Umeå kommun, Kramfors kommun, Robertsfors kommun, Härnösands kommun, Svenska kyrkan Umeå, Västerbottens landsting, Västernorrlands landsting.
    Han har sin verkstad med utställningslokal i Lunde, inte långt från Ångermanälven. Den som kommer till Jonas Lundqvists ateljé i Lunde om sommaren kan samtidigt passa på att beundra hans vackra fuchsiatradgård.
    Från http://www.new-renaissance.com/konst...erer/jonas.htm

    Comment


    • #3
      Jonas Lundqvist finns även omskriven i Svensk keramik under 1900-talet.

      Jag har för mig att jag läst att Karin Björqvist har en son med detta namn som blev keramiker.
      Måhända kan det vara denne Jonas Lundqvist?

      Comment


      • #4
        Roligt med respons

        Tror de satt en lapp med keramikerns namn på vasen. Men tycker fortfarande att de borde finnas mer av honom. Om han ställer ut på " Blås och Knåda" så är han ju en erkänd keramiker.

        Comment


        • #5
          Ytterligare en av Jonas

          Samma vecka som jag visade den andra så hittar jag ytterligare en på min loppisrunda.Click image for larger version

Name:	DSC_0016 (Small).JPG
Views:	1
Size:	64,0 KB
ID:	562832Click image for larger version

Name:	DSC_0012 (Small).JPG
Views:	1
Size:	101,4 KB
ID:	562833

          Comment


          • #6
            Verkligen en stilig vas!

            Nog borde en sådan skönhet vara eftertraktad oberoende vad som finns signerat på undersidan, men troligtvis är det som Gideon skrev att anonymiteten till stor del beror på att han endast signerade med sitt förnamn.

            Inte heller i Ångermanland, där Jonas Lundqvist skall vara bosatt och verksam, har jag kunnat se att det skrivits om honom i någon större utsträckning. Fast nu är jag inte någon kontinuerlig läsare av områdets tidning.

            Comment


            • #7
              Jag har också några alster av Jonas
              Denna kraftiga och tunga krabat är mest lik den Ocarinas visar först i tråden
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Fin vas

                Oj va kul att de kommer fler bilder av Jonas keramik.

                Comment

                Working...
                X