Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf Hovmantorp? vilka andra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gullaskruf Hovmantorp? vilka andra?

    La ett bud ikväll på en kanna med glas, utbinglas eller optikblåsta vad man nu kallar dem. Tänkte först Signe P-Melin, sedan diskuterade vi formgivningen och kom fram till att kanske Gullaskruf ändå! Kannan var ganska smal och handtaget satt relativt långt ner på bringaren, lägre ner än halva bringaren. Lila glas. Dricksglasen, höga raka, allt glas tunt och fint. Tyvärr ingen bild, har inte skaffat mig telefon med kamera och kommer nog inte göra det heller.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    ser du en sådan på denna sidan?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Ada Lovelace
      Jag hittade "b2314 Timo Sarpaneva: Finlandia-vaasit". Sådana har jag sett flera gånger på loppisar och bara låtit stå! Nu kommer jag inte att kunna sova i natt.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Hoppas du kan hitta en sån då signerade ska de va till de priset skulle jag tro (står det att de är)

        På denna sida, om man bara läser namn man känner igen, är fotot spegelvänt på b2305 så man vet det, men det vet väl alla hur en Pompadour ser ut?

        Comment


        • #5
          Nej, det är sånt där vridet glas, turbin eller optikblåst.
          Ballonggreven. Pala av Helena Tynell renderar ca en hundring här hemma i mellanstorleken. Mest eftertraktade är förstås de i blått, grönt, lime, klarglas finns en masse.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Men då var inte kannan rak? Det är en Gullaskruf från femtiotalet om den var vidare upptill (det fastnar en del )

            Comment


            • #7
              Nu hittade jag en kanske, som denna?

              SG759 kanske är en modellbeteckning i så fall

              Comment


              • #8
                Japp Ada där kom den. Tack!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Äjth
                  Japp Ada där kom den. Tack!
                  Snygg. Fick du den?
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Tyvärr inte.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Även Åfors, men...

                      Det Snoddräfflade "Snoddas" från Gullaskrufs glasbruk formgavs av Lennart Andersson. Även Åfors tillverkade snarlikt vridet glas, oftast i opalin.
                      Bifogade filer
                      knappast meningslöst.

                      Comment


                      • #12
                        Tack! Raoul. Synd att jag missade kannan, har en del av de andra glasen, lila, grön . Det var en bondauktion med mest skräp men på ett bord stod karaff och fem glas framdukade, lämnade ett bud efter att ha kollat in budgivarna. 300:- tyckte jag kunde räcka, men jag hade fel. Fick ingen klarhet vad de gick för. Vad gissar du Raoul ? Nästa gång ska jag slå klorna i den nämligen, särskilt karaffen då.
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #13
                          Gullaskruf likörglas

                          Gullaskruf igen när du ändå är i närheten Raoul. Dessa likörglas är så läckra och etikettmärkta, vet du vem som formgivit. Behåller för egen del och jag lyckas samla på mig ytterligare några. Har två nu.
                          Bifogade filer
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Serien heter Ring formgiven av Wiliam Stenberg 1933.
                            knappast meningslöst.

                            Comment


                            • #15
                              William, heter han förstås, sorry...
                              knappast meningslöst.

                              Comment

                              Working...
                              X