Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En vas ca. 20 cm hög i form av en patronhylsa! Vet inte materialet!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En vas ca. 20 cm hög i form av en patronhylsa! Vet inte materialet!

    Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	114,2 KB
ID:	675185Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	86,2 KB
ID:	675186

  • #2
    Materialet är mässing. En vas som började sitt liv som patronhylsa - jag tror den är avkortad på höjden - utkragningen upptill är i varje fall sekundär. Kan ha varit antingen till en 40 mm luftvärnskanon eller till en 37 mm pansarvärnskanon - men som sagt avkortad från ca 30-35 cm. Kolla befintlig kaliber - d v s hylsans inre diameter högt upp.

    Märkningen i bottenplanet syns Bofors logga (pil genom B) i den inre delen som är tändhatten, 39 tror jag är årtalet. NP sammanskrivet gissar jag är Norma Projektilfabrik som kan ha sysslat med tillverkning av dylika hylsor i början av Kalla kriget (51-05) - som sagt en gissning.

    Emblemet på utsidan är sannolikt variant (omgivande strålar?) för artilleriet.

    Ändamålet med vasen kan antingen ha varit avskedsgåva till avgående medarbetare (ja, så fantasilösa kunde de vara i dessa kretsar) - eller att någon på förrådet för tomhylsor skaffade sig tillstånd att på detta sätt förädla utgågna hylsor för avsalu.

    Comment


    • #3
      Märket är Fälttygkårens.


      Vapenrock m/52 förvaltare i fälttygkåren.
      Bifogade filer
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

      Comment


      • #4
        Vad kul Lars F.! Min far som nu tyvärr gått ur tiden, hade denna, var anställd flyget.
        Min pappa var en mycket god pistolskytt, trodde att detta kan ha varit ett pris?
        Hylsan är och har hos mammma och pappa varit en vas!
        Tack för ditt svar Lars F.
        Last edited by THK; 2016-05-17, 20:32.

        Comment

        Working...
        X